Jump to content
dennislp

Geelwortel, kurkuma

Recommended Posts

@geert h Even teruggekeken en dat zijn dan de stukjes die je 25 januari ter uitlopen heb gelegd?

Ik heb vorige week 20-2 Kurkuma (en Laos) bij de Amazing Oriental gehaald en in bakje aarde gelegd met kapje erop en op warmtematje (ong. 27 gr).

Ja, van 25 januari. Uitlopertjes zijn al zeker 2 mm, dus dat gaat niet echt hard. Ik heb ze niet op een warmtematje liggen, huiskamertemperatuur is hier ongeveer constant 19 graden.

Kijk wel uit met met afdekking en warmtemat, ik kan het niet terugvinden, maar heb weleens gelezen dat gember dan gaat schimmelen. En aangezien teelt vergelijkbaar is, zit die kans er met kurkuma ook best in.

Hier ging het ook niet snel. Pas vandaag, na 28 dagen, het eerste puntje:

20200307_geelwortel.jpg

Wortelstukken liggen in potgrond, dat ik tussen goed vochtig en nogal nat houd (eerste twee weken onder vershoudfolie, daarna onafgedekt). Staat op de vensterbank, boven de CV-radiator (lt, lage temperatuur). 

Huh, zo lang joh? Ik heb het nu al een paar x gedaan en het is altijd binnen een paar dagen, maar Max 1 week toch raak. 

Die zien er goed uit!
De mijne op 1 februari geplant, 7 van de 10 stukjes zijn opgekomen. Helaas 2 grote, rest zijn kleine planten.
Als er een tweede keer komt, dan neem ik grote stukken, kwaliteit boven kwantiteit (Lidl had pakjes van 200 gram met 7-10 stukjes erin).

Van de gember zijn de oude deels uitgedroogde uitgelopen stukjes uit de keuken flink gegroeid, de verse uit de supermarkt vertoont nog geen groei boven de grond.babc6e64d1ba6587e9c57980d26c6a3c.jpg

Bij mij heeft het ook echt dik anderhalve maand geduurd.

De groene gember puntjes (lang niet zulke mooie blaadjes als ik hierboven zie nog!)  staan inmiddels in de kas, in een grote pot.

De kurkuma komt nu pas om de hoek kijken, niet vreemd. Waren 4 gratis gekregen knolletjes van de groenteboer. Ze hadden wat plekjes en deukjes namelijk

a5cd632036b33754bfb5d0a9ee5accec.jpg

Toch blij dat er twee uitlopen! Met wat mazzel worden dat er dus 40 ofzo, schreef @RobO ergens, meen ik.

wees bevriend met kleine dingen