Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Knolvenkel...HELP!

-sanne

Recommended Posts

Ik zaai nu al jaren knolvenkel en het is nog niet een keer gelukt... ze schieten elk jaar uit tot lange stengels en ik heb toch echt zaat voor knollen.

Wat doe ik verkeerd... ik heb ze gezaaid en verspeend en geplant en ik heb ze in de volle grond gezaaid... maar beide keren geen succes

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar je zou hier eens kunnen kijken.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/knolvenkel.htm

Kan het zijn dat je te vroeg begint?

img495471361961990.gif

Of te lang wacht met uitplanten?

Vroege teelt:

De afstand is 30 cm x 30 cm of, als je ruime rijen wil, op 45 x 20 cm ( 11 planten per m²) Wacht niet te lang met uitplanten, want een groeistilstand in de potjes bevordert het opschieten. Oogsten kan dan vanaf juli. Kies voor deze teelt een geschikt, modern en vroeg ras zoals "Orion F1".

Kan het zijn dat ze niet genoeg zon kregen?

Ook ik heb een poging gewaagd knolvenkel te telen. En het perkje waarop ze stonden kreeg gedeeltelijk veel zon, en gedeeltelijk half zon. Die knolvenkeltjes die in de half-zon stonden, schoten door, en de knolvenkeltjes die volledig in de zon stonden, werden mooie knolletjes...

@ Sanne

Ik zou je adviseren om eerst de latere teelt te proberen. In mijn ervaringen is die vrij gemakkelijk. Zaaien in de rij op een zonnig plekje. Tweede helft juni of begin juli. Lekker losgemaakt zaaibed met wat rijpe compost ondergewerkt. Om de 3 a 4 cm een zaadje (die zijn groot genoeg om per stuk te leggen) en na opkomst dunnen op 10 a 15 cm. Als ze bovenstaan af en toe een beetje bijmesten. Het belangrijkste is dat de grond tijdens de hele kweek wat vochtig en los blijft. Met ziekten of insecten heb ik nooit echte problemen gehad. Ook weinig doorschieters en als er een een bloemsteel maakt, is ze nog heel goed in de soep te gebruiken.

De vroegere teelt is veel lastiger. Ik ga ze voor het eerst proberen met een 10-tal plantjes (spannend!), maar of het gaat lukken?? Als tijdens de opkweek of de groei temperaturen wisselen of andere omstandigheden of door het lengen van de dagen, is de kans groot dat ze direct in zaad schieten ("Help, ik kan niet goed groeien en dus plant ik me snel voort" denkt de plant) en dan krijg je geen knol. De lange penwortels lijken me ook te kwetsbaar voor verspenen of verplanten, dus ik zaai in perspotjes, 2 zaden per potje. Dus ik zie dit echt als een experimentje

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wat ik ontdekt heb is dat venkel niet van buren houdt. het verdraagt er geloof ik wel een paar maar het belemmert de groei.

Afgelopen jaar had ik een afgeschermd stukje gemaakt voor de venkel. Compost erbij en de venkel voorgezaait perspotjes. Vervolgens de opgekomen venkel uitgezaait. Ze hebben het bijzonder goed gedaan. Ze hebben wel in het najaar afscherming tegen de vorst nodig. En dat verdragen ze maar beperkt. Overigens heeft de vroege venkel het ook bijzonder goed gedaan op deze manier.

• 1 year later...

Even een oud draadje genomen om ook wat hulp te vragen. Het zaaien is erg goed gegaan, alles is goed opgekomen.

Nu heb ik de jonge zaailingen uitgedund, uitgeplant en ik heb nu een bosje over dat ik op wil eten. De knollen zijn een cm in doorsnede. Ik zou gewoon de hele plant -behalve de wortel - willen gebruiken, kan dat? En hoe bereiden?

Eerste jaar eigen teelt, vandaar de hulpvraag. Was gewend alleen de knollen (eigenlijk zijn het bollen toch?) van gekochte venkel te eten, de rest was draderig.

Goedemorgen,

Ik heb voor het eerst knolvenkel gezaaid en dat ziet er nu uit zoals bijgaande foto.

Het lijkt alsof er een knolletje ontstaan ter hoogte van de kiemblaadjes.

Moet ik de jonge planten nu verpotten en dieper in de grond zetten tot aan de kiemblaadjes of komt dit vanzelf goed bij verdere groei?

Kan er op internet niets ver vinden dus heb de vraag hier neergezet.

Alvast bedankt voor de reacties.

foto83581399880485.JPG