Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Knolvenkel...HELP!

-sanne

Recommended Posts

Ik zaai nu al jaren knolvenkel en het is nog niet een keer gelukt... ze schieten elk jaar uit tot lange stengels en ik heb toch echt zaat voor knollen.

Wat doe ik verkeerd... ik heb ze gezaaid en verspeend en geplant en ik heb ze in de volle grond gezaaid... maar beide keren geen succes

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar je zou hier eens kunnen kijken.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/knolvenkel.htm

Kan het zijn dat je te vroeg begint?

img495471361961990.gif

Of te lang wacht met uitplanten?

Vroege teelt:

De afstand is 30 cm x 30 cm of, als je ruime rijen wil, op 45 x 20 cm ( 11 planten per m²) Wacht niet te lang met uitplanten, want een groeistilstand in de potjes bevordert het opschieten. Oogsten kan dan vanaf juli. Kies voor deze teelt een geschikt, modern en vroeg ras zoals "Orion F1".

Kan het zijn dat ze niet genoeg zon kregen?

Ook ik heb een poging gewaagd knolvenkel te telen. En het perkje waarop ze stonden kreeg gedeeltelijk veel zon, en gedeeltelijk half zon. Die knolvenkeltjes die in de half-zon stonden, schoten door, en de knolvenkeltjes die volledig in de zon stonden, werden mooie knolletjes...

@ Sanne

Ik zou je adviseren om eerst de latere teelt te proberen. In mijn ervaringen is die vrij gemakkelijk. Zaaien in de rij op een zonnig plekje. Tweede helft juni of begin juli. Lekker losgemaakt zaaibed met wat rijpe compost ondergewerkt. Om de 3 a 4 cm een zaadje (die zijn groot genoeg om per stuk te leggen) en na opkomst dunnen op 10 a 15 cm. Als ze bovenstaan af en toe een beetje bijmesten. Het belangrijkste is dat de grond tijdens de hele kweek wat vochtig en los blijft. Met ziekten of insecten heb ik nooit echte problemen gehad. Ook weinig doorschieters en als er een een bloemsteel maakt, is ze nog heel goed in de soep te gebruiken.