Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe maak ik een begin?

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Vorig jaar heb ik een aantal dingen gezaaid in een vierkantemeterbak, kistjes en potten. Ik moet zeggen, sommige dingen gingen goed en sommige dingen kon ik zo de kliko ingooien.

Dit jaar wil ik het weer gaan proberen en nu er even iets beter over nadenken Vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Ik heb gister bij de lidl en action zaadjes gekocht. En ik vind die omschrijving met die symbolen op de achterkant van de zakjes altijd zo onduidelijk.. Vandaar dat ik jullie ervaring vraag.

Ik heb niet echt een kasje alleen iets wat lijkt op die van de Action (dus heel klein en alleen een bak met een kap, hierin waren mijn wortels vorig jaar veel te ver doorgeschoten dus ik vond het maar een onding haha). Ik heb de volgende vragen:

- Wanneer kan ik onderstaande zaadjes het beste zaaien?

- Moet ik ze eerst in dat kasje stoppen en hoe doe ik dat dan?

- Kan het het beste in een pot, kistje of de vierkantemeterbak komen te staan?

- Nog andere bijzonderheden, waar moet ik op letten?

De volgende zaden heb ik in huis:

- Wortel (ACTION)

- 6-in1 kruidenzaad (ACTION) Dille, koriander, salie, rozemarijn, munt en bieslook

- Radijs, OstergruB rosa 2

- Radijs, Sofia

- Wortel, Karnavit

- Wortel, Nantaise 2

- Aubergines, Halflange violette

- Broccoli, Premium Crop

-Augurken, DlikateB

- kropsla, Kagraner Sommer 2

- Goudsbloem

En nog twee algemene vragen:

Welke grond stop ik het beste in de potten en de bakken?

Waarmee kan ik het, en is dat nodig, bemesten zodat het diervriendelijk blijft? (konijnen eten ook mee)

Alvast reuze bedankt

Even enkele antwoorden voor je:

- Wanneer kan ik onderstaande zaadjes het beste zaaien?

Dit staat écht op de zakjes, zo moeilijk is dat niet. Er staat vaak een tabel waarin precies staat aangegeven in welke maand je mag zaaien. Google anders eventjes.

- Moet ik ze eerst in dat kasje stoppen en hoe doe ik dat dan?

Dat ligt eraan. Aubergines kun je voorzaaien (is zelfs aan te raden) en dit doe je dan in een kweekkasje (of in plastic bekertjes waar je plastic folie overheen doet zodat je zelf een kasje creeert). Dit laat je zo staan tot het plantje kiemt en je dus een klein plantje ziet ontstaan. Dan haal je het plantje uit het kasje. Maar de meeste van je zaadjes kunje beter niet binnen voorzaaien (wortels en radijsjes etc) maar gewoon ter plaatse buiten in de aangegeven zaaimaand.

- Kan het het beste in een pot, kistje of de vierkantemeterbak komen te staan?

Er is geen beter. Het is maar net wat je zelf leuk vind en waar je ruimte voor hebt. Je moet juist letten op hoe zonnig alles moet staan (staat ook op de zakjes) en hoe groot (dus plantafstand, staat ook op de zakjes).

Welke grond stop ik het beste in de potten en de bakken?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik zaai persoonlijk alles in zaai- en stekgrond en zet alles vervolgens in doodgewone potgrond. Werkt voor mij prima. Let vooral op welke gewassen rijke- of arme grond nodig hebben. Radijsjes moeten juist op schrale grond en tomaten willen graag flink bijgemest worden. Ook dit staat op de zakjes.

Waarmee kan ik het, en is dat nodig, bemesten zodat het diervriendelijk blijft? (konijnen eten ook mee)

Even googlen!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Door te oogsten haal je voedingsstoffen weg, die moeten dus ook weer terugkomen voor de volgende planten. Wat bedoel je precies met: "zodat het diervriendelijk blijft"? Je hebt de keuze uit organische meststoffen (bijv samengestelde mest) en kunstmest. Beide hebben voor en nadelen. Van de organische mest kun je enkele eetlepels aanhouden, afhankelijk van wat je teelt. Compost toevoegen na oogsten is ook een optie, maar de bemestingswaarde daarvan is niet altijd even hoog.

Niet vervelend bedoeld maar mijn tip bij deze vragen is eigenlijk altijd: koop een goed moestuinboek, een beter begin is er niet dan wat leesvoer Waar je op moet letten is de standplaats van je potten/bakken, water geven, bemesten, de ruimte die de planten ten opzichte van elkaar innemen en als laatste niet te veel prutsen. Als het dan toch in een pot/bak moet dan zou ik voor de laatste kiezen vanwege de ondergrondse ruimte om te wortelen en de grotere beschikbaarheid over vochtige aarde en voeding.

Bedankt voor de antwoorden! Ik ben een echte lezer dus heb al verschillende boeken gelezen over moestuinen.. het nadeel is dat er vaak iets anders wordt gezegd in verschillende boeken. Vandaar dat ik ook benieuwd was naar jullie ervaring. Welk boek zou u mij aanraden? De groenten worden ook gegeten door mijn konijnen daarom was ik benieuwd welke bemesting ik zou kunnen gebruiken. Maarja, als je uit je eigen moestuin wilt eten gooi je eigenlijk al nooit kunstmatige spullen er over, lijkt mij.. Ik ga het gewoon weer een beetje proberen. Ga in ieder geval de aubergine in een bakje met folie voor het raam zetten. Bij de kruiden staat dat je ze in februari al in de volle grond kunt planten.. zouden jullie dat doen met dit weer? Of nog wachten?

Ik zou nog een paar dagen wachten met de kruiden buiten, want de komende nachten wordt het nog rond het vriespunt. Vanaf donderdag 's nachts 4-6 graden las ik vanmorgen in de krant. Maar da's puur mijn gevoel, niet op ervaring gestoeld

In principe is kunstmest ook gewoon veilig voor je dieren maar als je je daar niet prettig bij voelt zou ik de bemesting van compost en organische mest (één of enkele eetlepels per vak) aanhouden. De organische mest is gewoon te koop bij het tuincentrum. Kijk in ieder geval ook even naar de standplaats van je bakken.

Voor de boeken zou ik je niet de 'lees' moestuinboeken aanraden maar wat meer de duidelijk beschreven handleidingen: velt ecologisch tuinieren, groente en fruit encyclopedie, of wat breder (maar ook duidelijke informatie over moestuinieren): Tuintechnieken encyclopedie.

Ik gebruik hier ook kunstmest, ook veilig voor dieren en wel zo handig en goedkoop. Wat betreft documentatie, ik heb gewoon alles dat me leuk leek om te gaan zaaien opgezocht op internet en ben hier heel veel mee gaan lezen.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

.. het nadeel is dat er vaak iets anders wordt gezegd in verschillende boeken. ...
Een algemeen "probleem". Stel 2 moestuiniers een vraag en je krijgt 3 verschillende antwoorden

Voor een deel is dat ook wel logisch, iedereen heeft een eigen grondsoort, eigen principes, eigen assortiment groenten, etc. etc. .....

Waarschijnlijk had je deze draad al gevonden: moestuinboeken-mooiste-beste-favoriete-t4903.html

Edit: ik kon het toch niet laten, mijn favoriet is (daar is ie weer ) "handboek ecologisch tuinieren" van velt.