Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Doperwten rijshout, gaas of?

wilmer

Recommended Posts

Ik kweek dit jaar voor het eerst doperwten dus heb ik natuurlijk uitgezocht hoe mensen dat doen.

Nu begrijp ik dat je 'rijshout' kan gebruiken, maar ik zou daar wel eens foto's van willen zien. Heeft iemand die?

En nu heeft de gemeente pas hier allemaal bosjes gesnoeid en de takken liggen hier in de straat. Kan ik zomaar elke tak gebruiken of moet het perse wilg zijn? En welke takken mag ik absoluut niet gebruiken bijv. omdat een boom giftig is of zo?

En ik heb een heel kerkhof aan tonkinstokken van de vorige eigenaar. Kan ik niet gewoon die stokken in de grond steken, touwtje ertussen en klaar? Dat lijkt me nl. ook wel handig. Of valt het dan al veel te snel om?

En stel dat ik voor gaas / net zou gaan, zou dan een vogelnet tussen tonkinstokken ook werken?

Ik heb vorig jaar voor de eerste keer erwten gezet .

Mijn man had een simpel hout structuur gemaakt 2 palen recht en aan elke kan 4 kleine stokken .

Daartussen heb ik een stuk gaas gestoken en dat leek me wel heel gemakkelijk .

Ik heb er helaas geen foto meer van .

Maar bij mijn moestuinseizoen : bij het onderwerp heidike's moestuin staan wel enkele foto's .

Misschien dat je daar even kan kijken .

Met rijshout heb ik geen ervaring dus ik zou niet weten of gaas nu beter is of niet .

Denk dat het geen kwestie van "beter"is of niet. Rijshout kan ( soort takken maakt nauwelijks iets uit hoor ) en stokken kan ook , touw en stokken kan ook. Net wat je wil. Neus es wat rond op de moestuin-blogs van iedereen, maar ook op google zijn zat voorbeelden te vinden. Doe gewoon wat dit jaar zou ik zeggen , en kijk of het je bevalt, en doe het volgend jaar weer anders, beter, whatever.

Handig is wel aan de wind te denken, dat het geheel stevig genoeg is. Zaakje kan best wat wind vangen. Verder geen voorkeuren. Succes !

Wilmer,

Ik heb nog nooit gehoord dat je bepaald hout niet zou kunnen gebruiken wegens giftigheid. Hier ligt het snoeihout ook aan de weg. Ik ga morgen met een snoeischaar wat leuke takjes ervandaan plukken. Ik hoop ook op buigzame om ronde bogen mee te maken, dan gooi ik de plastic buizen de tuin uit... want alleen hout ziet er in de praktijk erg leuk uit, en als ik genoeg heb, kan ik ook die leuke afscheidigen maken die Leslie (aka Veuvedinges...) in haar tuin had rond de bedden. Beetje vlechten dus....

Rijshout ziet er best leuk uit in de tuin, ik nam meestal hazelnoten snoei hout. Dat is stevig en rot niet zo gauw.

Kippengaas met palen ertussen als versteviging is wel wat degelijker.

Je kunt de planten met draad vastmaken, je kunt er wat makkelijker bij met plukken (is niet zo'n warboel).

Echter zorg wel voor de juiste maat, lang stro soorten kunnen best hoog worden.

Het gaas van 1 meter was verleden jaar dus een halve meter te kort en alles kieperde naar beneden.

Voor elk systeem is iets te zeggen. Gewoon uitproberen.

Enne, niet onbelangrijk rijshout is over het algemeen kosteloos.

op mijn moestuinvorderingen heb ik wel enkele foto's van toen er erwten aan hingen .

Zie hier https://www.moestuinforum.nl/blog/heidike_21/

Helemaal in het begin staan er enkele foto's van .

Hier heb je een foto van toen er geen erwten meer aanhingen .

Het is wel een beetje losgekomen met het verwijderen van de takken .

afbeelding-188092471362211339.jpg

Maar dat maakt mijn mannetje binnenkort weer .

Dan krijg ik er in eens 2 exemplaren bij

Ik gebruik al enkele jaren enkele een soort bouwhekken, heb ik van mijn schoonbroer overgenomen.

Zag er toevallig vanmiddag bij BVA auctions. Maar misschien ken je wel iemand die er aan kan komen.

Onverwoestbaar. Gaan dus jaren mee alleen voor stokbonen moet je ze wellicht iets verhogen.

• 1 month later...

Voor steun van doperwten, peulen en kapucijners gebruik ik betonijzer van 4m lang en met mazen van 15x15cm. In de grond steken, drie kunststof tonkinstokken er aan vastbinden en klaar! Nog beter is om een strook betonijzer dwars op de andere betonijzers te zetten.

En dat bevalt beter dan rijshout (waar haal je dat vandaan?) of gaas, dat alle kanten opwaait.

Jaap Nooy

Links zie je ook zo'n rek. Vorige week begonnen met zo'n rek te zetten , inmiddels staat er een 3e paal en nog zo''n betonijzeren scherm ertussen; zát voor mijn peulen, die er de komende week in gaan.

Dit is allemaal van nieuw materiaal. Die maat scherm, bestaat uit 2 delen van 75 x 180 cm per deel , en dan boven elkaar geplaatst, tussen 2 houten tuinpalen.

Karwei. 1 scherm = 12.50 en 1 paal is 5,-. Oké; ben ik wel wat geld kwijt, maar is voor jaren en jaren he ? Kan ook allemaal veel goedkoper of via via van krijgertjes.

dscn508245371366429951.JPG