Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe aardbeienplantjes gekregen :)

snowie

Recommended Posts

Hey mensjes,

Van een heeeeele aardige vriend kreeg ik 56 fragaria loran aardbeien plantjes ;D zaailingen van dit jaar.. dus het zijn plantjes van 8-10 cm..

Is iemand bekend met dit ras?? goeie opbrengst? grote vruchten? en als het zaailingen zijn krijg je dan dit jaar al vruchten?

Heb ze gelijk geplant in me bakken vandaag foto-064888001362240094.jpgfoto-065094051362240105.jpgfoto-065326761362240115.jpg

mvg,

Snowie

hier wat afbeeldingen:

Nou. Dikke vriend zou ik zeggen ! Mooi hoor.

Zaailingen van dit jaar ? Dus van 2013 ? Hoop ik dat een ánder daar het antwoord weet, of deze al zullen gaan bloeien. Als het doordragers zijn vast wel.

Maar een heel ander punt, of eigenlijk 2. Staan er niet wat érg veel in 1 bak ??

en 2: Zou je ze niet ( nog enigszins beschut ) naar buiten doen ?? : Licht en frisse lucht bv. Bij grotere nachtvorsten misschien afdekken. Binnen en aardbeiplanten, lijkt mij niks.

succes ! Mooi veel plantjes hoor. En nee, ik ben niet bekend met het soortje.

Hey,

Ja ik bof nouw hij heeft ze ergens van ze werk gekregen, en het is een tropische soort dus hij zei je moet ze nog aantal weken binnenlaten staan rond 15 graden.. en pas bij 10 graden +- naar buiten.. en ja dat zei ik ook tegen hem dat 10 plantjes aardig veel is, maar hij zei bij die kweker deden ze het ook het is net wat je zelf wil dusja uitproberen dan maar

owja het zijn doorbloeiers zei hij... wat dat betekent i dont know ??

Oké. Het is natuurlijk met heel veel "wat je zelf wil". is goed hoor. Maar deze worden van het voorjaar toch wel echt een stuk groter, en staan wel érg krap. ( en niet zo zuinig krap ook )

' -- een tropische soort -- ' ?? Die klinkt bij mij een beetje vreemd, maar goed, ik weet ook niet alles, dus dan ga je eens googlen. Loran is echt geen tropische soort. Maar je zal er een goeie aardbei aan hebben, vast wel.

Te hoge temperaturen tijdens de opgroei-fase is niet zo best voor de bevordering van de bloemaanleg ( het zijn inderdaad doorbloeiers, dus die kúnnen gaan bloeien dit komende seizoen )

Van de week lekker naar buiten zou ik zeggen, bij dreigende vorst een nachtje afdekken met vliesdoek.

Oke Bit bedankt voor de info.

alleen vindt het vreemd, want mijn vriend die heeft deze plantjes uit de kas waar hij werkte... daar was de temperatuur niet lager dan 14 graden want hij werd daar vertelt dat het een tropische soort is... ze staan momenteel op 14 graden (op de foto) bij mij..

ik ga ze idd nog een aantal overplaatsen ik vond 8 toch wel het max in zo een bak.. (bato bak) ze zaten in zo een rek van die 1 bij 1 cm gaten...ze zijn dus nu wel beetje uit elkaar geduwd bij het plaatsen kan ik ze dan nu nog wel overplaatsen ?? zwakke wortels??

Is het mogelijk om 8 van deze soort in zo een bak te krijgen? (volgens internet blijven deze tamelijk klein van plantgrote?>

Wat een onzin, is geen tropische soort, ze hebben die in de kas opgekweekt uit zaad, vandaar de pluggen.

Hier meer uitleg erover http://www.abz-strawberry.nl/product.php?product_id=12&language=nl

Ze houden die bewust zo warm om op korte tijd een verkoopbaar product te hebben.

En laat het nou een tropische soort zijn, wat kan je daar dan mee in onze seizoenen?

Ik zou zulke aardbei soort nooit zetten, is zonde van de plaats in je Bato bakken.

Er zijn veel betere rassen (frigoplanten) die meer opbrengst geven per bak.

Moet maar eens het topic van Henk lezen over zaaiaardbeien https://www.moestuinforum.nl/het-zaai-aardbeien-draadje-t1810.html

Trouwens zijn dit al je bakken?

Ga je geen 1maaldragers zetten, je hebt met doordragers maar pas vanaf juni-juli aardbeien hoor, in het beste geval!

Maar je hebt ze nu eenmaal, wel teveel plantjes per bak, die gaan heus wel groter worden.

Moesten het nou 1maaldragers zijn en je hebt pietlullige plantjes en je wenst er meer van te planten per bak, wat echt het max 6 planten is, wel dat zet je 2 plantjes bij elkaar.

Maar doordragers is andere koek, die gaan heus wel groot worden tegen juni-juli.

Met zoveel plantjes in 1 bak loop je geheid tegen een voedingsprobleem aan hoor.

Je zal zeker moeten bijbemesten met de juiste meststoffen, door het teveel aan plantjes gaan ook zink-koper-ijzer-kalk-boor-mangaan enz veel vlugger uitgeput zijn, met als gevolg lelijke bladeren en ziektegevoeliger.

Hey Borsalino,

Bedankt voor al je info. Het is voor mij mijn eerste jaar moestuinieren (17 jaar jong ben ik ) en ik kreeg deze van een vriend. hij zij dat ze een goede opbrengst enz geven. En idd ik had ook al zo iets van lol tropisch??? en dat heeft hij idd al vertelt van dat opkweken van zaad.

Ik heb nog 5 aardbeien bato bakken staan met elk 6 planten erin. ( vorig jaar stekjes genomen van mijn eigen 6 moederplanten doordragend) en ik heb met deze stekjes ook een aardbeienbed gemaakt van +- 50 planten (stekjes van me eigen en van me broer die ze van iemand had van zijn volkstuinvereniging)

Ik heb dus in totaal 10 bakken en +- nu 120 planten. Ik heb 56 van deze loran plantjes gehad en ik ga er idd uit halen en 6 overlaten in de bakken. Heb jij misschien ideetjes wat ik er mee kan doen borsalino? en je stelde voor om 2 plantje sbij elkaar te zette ndan krijg je 2 x 6 = 12 plantjes dat is veel?? Zou het dan goed zijn als ik er gewoon 6 per bak laat?

btw ik mag ook van me ouders er geen geld meer aan besteden dus nieuwe planten halen mag ik zowiezo niet.

Groetjes,

Snowie

Dat van die 2 plantjes bij elkaar steken is enkel voor 1maaldragers.

Is een noodoplossing dat je te kleine stekjes hebt, je steekt dan 2 stekjes bij elkaar.

De bedoeling is dat dit maar voor 1 jaar is, anders heb je het jaar erop prijs met te dikke stekken en voedings en waterprobleem, want die drinken dan als Polen en Russen.

Weet niet wat je dit jaar wilt, meteen een supper opbrengst, dan neem je best wachtbedplanten, die zijn natuurlijk fors in prijs.

Natuurlijk zet je nu een A plantje enkel, dus 6 per bak, heb je dit jaar niet zoveel opbrengst.

Volgend jaar heb je dan meer opbrengst.

Is dus een financiele kwestie..........................

Had zaterdag aardbeiplanten gehaald bij Erwin, wel de wachtbedplanten van de Elianny waren zulke joekels, die waren een vuistdik.

Die Loran zet je enkel 6 plantjes per bak, maar of het een goede aardbei is weet ik niet, heb zo mijn twijfels.

Natuurlijk is het spijtig dat je van je ouders er geen geld meer mag aan uitgeven!

bv Rumba is een ideaal ras om mee te starten, is een open gewas en geeft mooie grote egale en lekkere aardbeien, evenals Figaro en niet zo ziektegevoelig als bv Elsanta.

Ha ja wat je overschot dan van Loran plantjes betreft, heb je geen plastiek potten van iets van 2 à 3 liter?

Je pot dan 1 plantje per pot op, zo heb je er nog iets aan.

Of je zet ze in de volle grond.

Ach... er zijn nog tig rassen waar je geld aan uit kan geven. Maar waarom zóu je ? Je hebt zo toch een mooie verzameling voor dit jaar

Alles goed de ruimte geven ( als je dat hebt ) en van het jaar weer nwe stekken nemen, kan je volgend jaar een handeltje beginnen in óf de planten , of anders wel in de aardbeien

Laat je foto's zien hoe de vorderingen zijn in de groei enzo ?

Haha gaat goed komen Bit,

Ik ga het gewoon maar eens uitproberen..en of die loran nouw veel of weinig of groot of klein blijft... we zien het wel haha als ik maar fun heb..

Ik zal zeker foto's maken van de groei etc... zal er ook wel een topic voor aanmaken.. komt goed