Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Stuk grond op stand-by tot mei

geertdd

Recommended Posts

Het stuk gazon van 40 m² dat voorzien was voor de moestuin is vandaag helemaal omgespit en meteen 10 kg gedroogde mest eronder verwerkt. Binnenkort ga ik radijzen zaaien en plantajuinen zetten.

Er is echter een groot stuk van de oppervlakte waar ik pas in de maand mei op zal beginnen kweken. Wat doe ik ondertussen het best met die omgespitte grond? Gewoon 2 à 2,5 maand braak laten liggen? En al die tijd onkruid wieden? Misschien is het beter om er een zeil over te trekken, maar dan kan er nogal weinig vocht aan? Of is dat net goed? Tips?

Daar lopen wij ook elk jaar tegenaan: dat er een stuk van de tuin tot in mei ongebruikt blijft. Je kan proberen wat vroege en snelle teelten op dezelfde grond te doen, die al klaar zijn voordat je hoofdteelt er op komt. Sla bijvoorbeeld, en spinazie. Maar ja, hoe veel sla en spinazie kun je eten?

Precies wat ik moest weten. Ik zal binnenkort nog eens bij de Aveve langsgaan. Daar verkopen ze blijkbaar worteldoek aan de lopende meter.

worteldoek73241362324867.jpg

Ook nog wat gelezen over groenbemesters. Ook interessant, maar dat zal pas voor het late najaar zijn.

hier gaat er gewoon phacelia op. Die zaai ik en trekt de homels en bijen aan. Die weten dan de weg naar mijn tuintje te vinden. Op het moment dat daar de courgettes en pompoenen in moeten trek ik weg waar de mini plantjes moeten komen. En naarmate ze groeien haal ik meer en meer phacilia weg. Wat ik eraan over hou is mooie losse grond, goed materiaal voor de compost hoop, een leuke aanblik van een vak wat niet braak ligt en last but not least veel bijen en hommeltjes op mijn tuintje. En je kan ze er ook uittrekken en fijn knippen om de grond er mee te mulchen.

Worteldoek bij de action kost bijna helemaal niks. Maar uit ervaring weet ik dat het ook flut is maar voor een paar maanden een goedkope goede oplossing.

Zelf spuit ik gewoon dan een paar maanden om de twee weken. Maar dat moet natuurlijk maar je ding zijn

Laat je de wortels dus in de grond??
De wortels (bijna) altijd in de grond laten . Voedsel voor het bodemleven en leveren groot aandeel humus. Ik zaai dit jaar ook voor het eerst phacelia op de bedden die leegstaan tot eind mei.

Ff oftopic

Tja jasmin ik ben een van de weinige hier die niet gelooft in biologisch telen. Gelukkig zijn we allemaal anders maar streven we naar hetzelfde veel plezier in tuinieren en veel en goed oogsten.

En ik doe het op de conventionele boeren wijze, en dat bevalt prima.

Maar met het goed spuiten kan je na twee dagen erna al zaaien dus daar is absoluut niks verkeerds aan hoor. Tenminste dat leren ze je bij de cursus voor de spuitlicentie en op de agrarische school.