Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Druif (van vorige bewoners) snoeien

ElineSophie

Recommended Posts

Hoi mensen,

Afgelopen zomer zijn wij in ons huidige huis komen wonen. Een heerlijk huis met tuin rondom, dus jullie zullen mij t.z.t. wel vaker tegen gaan komen hier denk ik.

Laatste zomer druk met verhuizen en dingen in huis, dus dit jaar komt de tuin aan de beurt. Te beginnen met onze druivenstruik en daar kan ik jullie hulp goed bij gebruiken.

Ik weet niet hoe oud deze druif is, maar hij is inclusief de uitlopers een goede 2 meter hoog en 1,5 meter breed. Het enige dat ik weet is dat er in de herfst maar liefst 1 zielig trosje witte druifjes boven in de struik pronkte. Ik denk dus dat de struik nooit bijgehouden is.

Ik heb op internet net het één en ander gelezen over de moederstam, de draagarmen en de scheuten. Mijn vraag aan jullie: Het is nu begin maart, wat moet ik nu doen? Hoe ver moet ik gaan?

druif116851362586882.JPG

druif283521362586886.JPG

Edited by Guest

Ver !

Zoals je dus al wel gelezen hebt; fors de schaar erin. hoofdstam, aantal gesteltakken kiezen op mooie afstand van elkaar: horizontaal uitbinden en een aantal zijtakken tot op 1, 2 of 3 knoppen terugsnoeien. De rest eraf en weg. Dan ruim na de bloei , ergens middan juni zomersnoei toepassen, eventueel in augustus herhalen , en in november de wintersnoei.

Maart is op zich laat om een duif fors te snoeien ( een druif bloedt ) maar het kan wel voor 1x. De boeren doen het ook wel. Wat ik wel doe bij bloeders, is de snoei niet te kort op de knop toepassen ( wat je bij rozen wel doet ) maar wat langer stukje laten zitten en dat dichtschroeien. Maar hoeft denk ik niet. Het kan. We krijgen nog vorst, dan is langere stukjes laten zitten ook beter, tegen invriezen.

Niet te zwaar mesten dit 1e jaar.