Jump to content
Jooze

Kiwibes ervaringen

Recommended Posts

In principe kun je het hele jaar door planten, maar ik zou zelf wachten tot het voorjaar. Bij jonge planten kun je wel eens wat ingevroren takken hebben, en je hebt er deze winter toch niets aan om die plant in je tuin te hebben. Dan kun je ze beter door de kweker laten overwinteren.

Ik zie niet in waarom je een kiwibes niet naast een gewone kiwi zou kunnen planten, maar je moet er rekening mee houden dat een kiwi veel harder groeit en dus ook veel meer ruimte nodig heeft. Een rek van ongeveer 2 meter breed is al genoeg voor een kiwibes, waar een kiwi minimaal het dubbele nodig heeft.

Alle kiwi's die op fruitbomen.net staan zijn winterhard; als ik een ras op moet noemen welke het minste winterhard is, is het 'Issai', deze had met de horrorwinter twee jaar geleden wat ingevroren takken (maar hij heeft het wel overleeft).

Groetjes,

Frank

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter

De kiwibes liefhebbers in Oost-Europa hebben niet stilgezeten, want ik lees net een bericht over een nieuw zelf-bestuivend ras! Is eind 2013 gepresenteerd op een landbouwshow in Polen en inmiddels in de handel verkrijgbaar. Zou dus een alternatief kunnen vormen voor de Kokuwa en vooral de Issaï, de tot nu toe enige twee zelf-bestuivende Actinidia Arguta rassen die ik ken. Lijkt wat meer vorst te kunnen hebben vergeleken met Issaï , maar ik lees helaas geen info over de behoefte aan zon. Issai heeft relatief gezien veel behoefte aan zon, Kokuwa schijnt als jonge plant wat kwetsbaarder te zijn voor vorst dan andere Arguta's (Bron info uit laatste zin: Van Kiwi tot Kiwibes, Ch. De Kezel e.a).

@ Powerlite: Thanks! Vitikiwi (trademark) was de nieuwe variant waar ik een bericht over las.

Heb jij toevallig enig idee hoe deze plant zich verhoudt tot Issaï als het gaat om behoefte aan direct zonlicht? En weet je iets meer van de afkomst, is er bijvoorbeeld gekruist met een Kolomikta? Als Vitikiwi (trademark) evenals de meeste andere Arguta's liever een West of Oost georiënteerde plek heeft dan eentje pal op het Zuiden, dan kan ik nog net een plekje in de tuin voor "haar" maken. Mits ik natuurlijk toestemming krijg van mijn vrouw om nog een ander kiwi-vrouwtje te proppen in mijn al te volle stadstuin....

Voor de andere geïnteresseerden, dit zegt de kweker -Firma Clematis Sz. Marczyński- er zelf over:

An attractive, prolific cultivar that sets fruit without pollination (parthenocarpic). Starts bearing fruit in the 1st-2nd year after planting. Its tasty, green, usually seedless fruit (Mini Kiwi) ripen in October and they have edible skin. Oval shaped, they reach 2.5 – 3.5 cm in lenght and 1.5 – 2.5 cm in width. Flowers borne in the second half of May till the beginning of June are usually set in threes at each internode, creamy-white, 2.5 – 3 cm in diameter, consisting of 5 petals, black anthers (pollen is inactive) set on cream-coloured filaments and cream-coloured pistil. Large, pointed oval, serrated leaves reach 13-25 cm lenght and 8-14 cm width. Sustains frosts up to –26oC. Requires warm, sunny and sheltered sites and moist but well drained, fertile soil. A male plant of the same species (e.g. male form ‘Weiki’) in the vicinity may improve the number and size of the fruit. Actinidia climb by twining. It’s suitable for growing over various supports, arbours, pergolas and nets or may be trained on wires stretched across poles. Particularly useful for house gardens, garden plots and production plantations.

Ik weet er nog niet zo veel over , staat nog maar sinds dit najaar hier.

Hij is een stuk groter van bes dan de issai , en is pitloos. denk niet dat hij iets met issai te maken heeft

Je kan hem kopen bij bij marc geens in zomergem , www.proeftuin.eu

Ik ben van plan om ook één of twee kiwibessen te zetten tegen mijn zuidmuur. Nog enkele vragen:

- Zal ik de meeste vruchten hebben met twee zelfbestuivende kiwibessen (vitikiwi of kokuwa zal ik waarschijnlijk nemen) of raden jullie toch eerder een mannelijke en vrouwelijke plant (voorbeeld weiki en weima) aan omdat de vruchten dan groter zijn en beter vorstvast?

- Indien ik twee zelfbestuivende zet, is het dan beter dat deze van dezelfde soort zijn voor de bestuiving of is één struik vitikiwi en één kokuwa even productief of productiever?

- Zijn kiwibessen verplantbaar achter 1 tot 2 jaren? Ik ben namelijk van plan om nog een tuinhuis te zetten en dan kan het zijn dat één van de twee struiken verplaatst zou moeten worden. Daarom twijfel ik nog tussen één of twee stuks te zetten.

Alvast bedankt voor de hulp in het kiezen.

De Issai blijft wat kleiner dan de 2-huizige rassen.

Blijkbaar zijn er nu 2 andere zelfbestuivende rassen in omloop. Er wordt hier in ieder geval gesproken over de rassen: Vitikiwi en Kokuwa

Wie heeft er links met goede info daarover?

Hoe groot worden ze?

Geldt voor ze 2 ook wat voor de Issai geldt: dat een mannetje in de buurt van een andere kiwibes betere/grotere vruchten geeft?

Hoe zit het met kruisbestuiving van deze nieuwe zelfbestuivende rassen en andere rassen?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Op volgende site staat een klein beetje informatie over de zelfbestuivende soorten als je op de naam doorklikt:

http://www.proeftuin.eu/Nl/CAT/catalogus.php

Voor algemene informatie over kiwibessen in onze streken en de "oudere" rassen kiwibes staat er veel informatie in:

http://www.dlvplant.nl/nl/core/media/file/Files_Fruitteelt/Consultancy_Kiwibes.pdf

(Is een document van 2010, spijtig genoeg kan ik de opvolgingsrapporten van de latere jaren nergens terugvinden alhoewel het op het programma van KICK stond)

Na nog wat zoeken op internet zijn er waarschijnlijk nog te weinig ervaringen voor mijn vragen. Heb wel gelezen dat er hier nog al mensen met een Kokuwa zijn. Wanneer bloeit deze bij jullie?

Vind op internet dat de meeste kiwibessen een zeer korte bloeiperiode maar hebben.

Stukje uit document van link hierboven:

"De bloei per ras is over het algemeen kort (7-10 dagen) en vindt plaats ongeveer eind mei - begin juni. Om vruchten te kunnen produceren zijn dus vaak mannelijke en vrouwelijke planten nodig welke ook op het zelfde moment bloeien. Doordat de mannelijke bloemen snel in vitaliteit achteruit gaan (binnen 1-2 dagen) is de ‘effectievebestuivingperiode’ vaak vrij kort. Vrouwelijke planten zijn meerdere dagen ontvankelijk voor stuifmeel(4-5dagen)."

Voor de bloei van de Kokuwa spreken sommige internetbronnen over april (weinig), andere in de maand mei en nog andere over de maand juni. Zou het graag iets exacter weten. Indien het samen valt met de bloei van de Vitikiwi (eind mei - begin juni), probeer ik het met een plantje van elk omdat ik toch slecht ben in kiezen. Vandaar de vraag wanneer bloeit de Kokuwa in onze streken?

@ simonvb

- Zijn kiwibessen verplantbaar achter 1 tot 2 jaren? Ik ben namelijk van plan om nog een tuinhuis te zetten en dan kan het zijn dat één van de twee struiken verplaatst zou moeten worden. Daarom twijfel ik nog tussen één of twee stuks te zetten.

Het zijn sterke planten dus ik verwacht dat ze zich wel herstellen van een verplanting in jaar 2. Ook is het wortelstelsel vanaf dat jaar flink vertakt. Maar waarom stel je de keuze niet uit, door (tijdelijk) te kiezen voor een kuip? Een pot of kuip van 40/45 liter is genoeg. Zelf heb ik (weliswaar de kleinere Siberische variant) in speciekuipen van 60 liter staan op een dakterras. De grond is een mengsel van gewone potgrond + grof zand + perliet (of kleikorrels). Onderin ligt er een laag kleikorrels en zo'n 3 cm boven de bodem heb ik vier gaten geboord voor de afvoer van overtollig water.

@ simonvb

- Zal ik de meeste vruchten hebben met twee zelfbestuivende kiwibessen (vitikiwi of kokuwa zal ik waarschijnlijk nemen) of raden jullie toch eerder een mannelijke en vrouwelijke plant (voorbeeld weiki en weima) aan omdat de vruchten dan groter zijn en beter vorst vast?

Aan het begin van het draadje zag ik Frank Houweling bij een soortgelijke vraag , 2x Issai adviseren. Nu Vitikiwi op de markt is, zou je dus ook kunnen overwegen om 2x Vitikiwi te nemen. De Poolse kweker zegt daarover dat de aanwezigheid van een mannelijke bestuiver "mogelijk" de opbrengst verbetert. Als je een hele lange horizon hebt, zou je over een paar jaar kunnen proberen een paar takken van een mannelijke plant te enten op de planten die je hebt staan. Aan goed entmateriaal valt denk ik via een oproepje op een forum als dit wel te komen, bv van een Weiki (m).

Kan inderdaad misschien beter één plant dan in een pot zetten.

@Bianca: Zou zeggen probeer ze eens in september, oktober dan zijn ze te koop in sommige fruitwinkels en in de Colruyt.

Dit is zo in België, geen idee van de verdeling in Nederland. Ik vind ze van smaak een beetje beter dan een gewone kiwi, iets zoeter ook, dat je de schil kan mee opeten is ook gemakkelijk. Ze zijn wel veel kleiner dan een kiwi.

@ Bianca. @ Simon Afgelopen oktober waren de kiwibessen "fruit van de maand" bij de grotere AH winkels in Nederland. Volgens mij kwamen die uit de provincie Zeeland waar verreweg de meeste Nederlandse telers zich bevinden (goedkope landbouwgrond, weinig kans op late nachtvorst door invloed van de zee). In Limburg maken ze trouwens fruitstroop van kiwibessen.

Ik vind het een heel intressante plant maar heb er echt de ruimte niet voor. Zo'n grote klimmer.

Maar als ik naar deze site kijkt lijkt het toch te kunnen......

http://www.baldur-nederland.nl/produkt/Obst_fuer_Kuebel/4758/Fruit/Fruit+voor+Kuip/DUO+Kiwi+toren+Collectie/detail.html

Kan dit echt? Of zit ik binnen de kortste tijd met een uit de kluiten gewassen klimplant?

Op die foto zit meer photoshop dan de gemiddelde hamburger-foto van de mcdonalds. Het valt me mee dat die kiwibessen niet van goud zijn...

Daar over gesproken heeft een kiwibes inderdaad niet veel ruimte nodig. Ik heb een kiwibes rond één regenpijp, en dat gaat prima. Hou rekening met minimaal 1.5 meter breed en 2 meter hoog per plant. Meer is natuurlijk altijd beter.

Een kiwibes heeft dus véél minder ruimte nodig dan een echte kiwi

Edit: na even beter kijken eigenlijk wel grappig hóé slecht die photoshop is. Rechtsboven is duidelijk met photoshop paars gemaakt, de kleur lijkt nog geen eens op ken's red. Linksboven is gewoon 'een' klimplant met wat groene en paarse rondjes erop geplakt, en rechtsonder staat een foto van een echte kiwi (Actinidia chinensis) en niet van een kiwibes.

Haha, het lijkt idd wel een tekening. Ziet er niet uit .

Maar zou het zo kunnen? In een pot en om een rek heen? (ik heb weinig schutting die in zon staat, daar staat de druif al!)

En die verschillende kleuren ( minder paars, dus ) door elkaar?

De sites die ik heb zitten lezen, spreken toch allemaal van veel zon voor de kiwibes.

Frank Houweling schreef:

Daar over gesproken heeft een kiwibes inderdaad niet veel ruimte nodig. Ik heb een kiwibes rond één regenpijp, en dat gaat prima. Hou rekening met minimaal 1.5 meter breed en 2 meter hoog per plant. Meer is natuurlijk altijd beter.

Ik vrees dat dit toch wel erg krap bemeten is. Misschien dat het met een Issai net lukt...hoewel ook die voortdurend groter wil groeien...en te sterk/voortdurend intomen komt de hoeveelheid bloei en vruchten echt niet ten goede. De rassen die niet-zelfbestuivend zijn vragen toch echt flink wat meer ruimte!

(Zoals ik al eerder in deze draad zei: Met de 2 zelfbestuivers die pas kort op de markt zijn, heb ik geen ervaring en daar weet ik weinig van...mijn vragen daarover staan nog open)

@ Endetje. Als je ruimte niet echt hebt + bovendien geen beschutte vrij zonnige plek (zuidmuur mag nog net zuid-oost of zuid-west zijn, dan heb je toch al een redelijk goede zomer nodig en is de oogst al wat later...als vruchten nog echt rijp willen worden....?) .....zou je er dan wel aan beginnen?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Tja, ik ben me ook aan het orienteren, hierover.

Soms vind ik het zo jammer dat ik alleen een achtertuin heb.

Ik vrees dat dit toch wel erg krap bemeten is. Misschien dat het met een Issai net lukt...hoewel ook die voortdurend groter wil groeien...en te sterk/voortdurend intomen komt de hoeveelheid bloei en vruchten echt niet ten goede. De rassen die niet-zelfbestuivend zijn vragen toch echt flink wat meer ruimte!

Misschien dan toch per grond afhankelijk, want hier gaat het prima

@ endetjes

Wanneer je echt te weinig ruimte hebt, of weinig zon of beide dan kan je altijd nog overwegen niet de " gewone kiwibes" (Actinidia Arguta) te planten, maar de Siberische kiwibes (Actinidia Kolomikta). Deze soort wil juist helemaal geen felle zon, en rijpt zelfs op het Noorden en Noord-Oosten! Bovendien geven de meeste rassen in juli/augustus vrucht (m.u.v. het ras Sentybraskaya dat rijpt in september) waar je met de gewone zal moet wachten tot september/oktober. Andere belangrijke verschillen t.o.v. de gewone kiwibes: de bessen zijn kleiner, maar bevatten relatief meer vitamine C. Ze lopen ongeveer 3 weken eerder uit, zodat je wel vaker de pineut bent met late nachtvorst (NB een exemplaar dat ik op het NW heb staan heeft sinds deze week al knopjes!). Je zal dus eerder iets tegen de vorst moeten kunnen doen in april/mei. Verder groeien ze pakweg 1 a 2 meter per jaar, waar de gewone al snel 2 a 3m doet. Een plantafstand van 1 meter volstaat! Naast nachtvorst is ook een nadeeltje dat katten er dol op zijn: gaas aanbrengen rondom de stam maar ook op de grond (anders graven ze de wortels op). Vandaar de Duitse bijnaam " Katzenkiwi", in Duitsland staan ze verder ook bekend als Sommerkiwi (zomerkiwi) of mini-kiwi. Er is één bisexueel ras verkrijgbaar dat naast vrouwelijke bloemen ook wat bloemen met mannelijke eigenschappen produceert (Dr. Szymanowski), maar ik lees daar wisselende verhalen over. Maar je kan op met weinig ruimte al snel 1 mannetje en 2 of 3 vrouwtjes kwijt. Eén mannetje is afdoende voor de bevruchting van 5-6 vrouwtjes.

Kijk voor meer info op Youtube en zoek daar op "Kolomikta" of stuur even een PM. Een startpakket bestaande uit Dr. Szymanowski, één of meerdere Sentybraskaya's en het mannetje "Adam" koop je al voor 22 a 28 eur (+10 euro verzending) online.

Edited by Guest

@ simonvb:

Wat zonbehoefte betreft: de Issai is weliswaar de echte zonaanbieder in het gezelschap en staat dus het liefste op het Zuiden, maar de andere zuivere kiwibessen (Issai zelf is waarschijnlijk een kruising tussen Act. Arguta en Act. Rufa) nemen met wat minder zon graag genoegen! Scheelt ook weer problemen met hittestress. Mijn Ken's Red en Weiki/Weima doen het b.v. tot nu toe goed op mijn beschutte muur op het Oosten, hoewel ze tekort staan om daar definitief iets over te zeggen.

Even een waarschuwing voor de koude nachten: mijn jonge blaadjes van mannl kiwibes zijn vannacht bevroren. Ik heb Kens red en (Weiki of Weima..weet het niet meer) Gelukkig is niet alles bevroren. zie foto 2 daar zie je nog veel groen..op de eerste foto zijn de bevroren blaadjes zwart

IMG623122461395595675.JPGIMG623228851395595677.JPG

Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!