Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Hey,

Ik heb vrij onderin de gaten gemaakt waar het water doorheen kan. De aardappelen heb ik boven die gaten gepoot. Ik leg ze nu nog open neer op een net bemeste goed vochtige ondergrond. Als het gaat regenen doe ik een zeildoek over de zakken. Als ze goed gekiemd zijn doe ik er nieuwe grond bij en meng het met de bemeste grond en doe ik ze iets onder de grond. Naarmate de plant groeit gooi ik er meer aarde op. Als de zomer erg nat wordt kan ik de planten onder de gallerij zetten. Daar komt bijna geen regen, maar ook vrij weinig zon. Het is even aftasten wat het beste werkt.

De aardappelen bij de albert Heijn hadden -ookal waren ze biologisch- zwarte plekken op de plaats waar de uitlopertjes zouden moeten zitten.

Vervolgens ging ik op weg naar een biologische winkel. Twee kilogram pootgoed voor bijna 9 euro tegenover een zak vastkokende die al licht aan het uitlopen waren van twee kilo voor nog geen twee euro. Ik ging voor de tweede optie!

Een fototje plaatsen wil weer niet.

Geplaatst:

ik zit nog met een kleine twijfel,

namelijk moet je bij iedere uitkomer (30cm?) de plant terug volledig bedekken met aarde/compost enz? Of de bovenste toppen nog vrijlaten?

Geplaatst:

Kan allebei, maar het wordt aangeraden om dat eerder te doen, als de plantjes 10 tot 20 cm groot zijn. ik ga het bij de omstreeks 10 doen, dan kan ik het iets zorgvuldiger doen, zodat het plantje niet breekt.En je kan ze volledig aanaarden maar ook de bovenste 2 blaadjes vrij laten, dat ga ik doen, en als ze dan weer groeien ga ik ze voor de laatste keer aanaarden, en ja doe er wel veel compost bij, schijnen ze van te houden.

Geplaatst:

ok bedankt

ik vind deze topic echt zéér interessant en kan niet wachten

ik heb een pot van 30 hoog en 35 breed

ik probeer het met 2, zien wat het brengt

het kan dus met gewone aardappels ook?

vanaf wanneer zouden we eraan kunnen beginnen buiten?

sorry voor al de vragen, kan bijna niet wachten

Geplaatst:

Jeanne geeft al aan dat je het beter iets eerder kan doen. Ik laat wel een klein stukje boven de grond maar het schijnt ook dat je helemaal onder de grond kan zetten.

Aardappelplanten zijn zeer stevig Jeanne, die knak je niet zo 1, 2, 3

Geplaatst:

ivm. Met ziektes wordt geadviseerd om pootgoed te kopen. Vorig jaar heb ik het ook met de aardappels van de C1000 gedaan en dat ging goed.

Misschien wel een verschil in zorgvuldigheid als je op een complex zit of bij professionele boeren.

Hier ben ik de enige in de omgeving dus ik doe er een ander geen kwaad mee mocht het ziek zijn.

Je kan het beste de aardappels eerst laten spruiten. Dus die uitlopers eraan laten groeien. Als ze tussen de 1 en 2 cm zijn op een klein laagje grond leggen.

Grond niet bemesten dacht ik.

De aardappels bedekken met een laagje grond en dan steeds als ze 10 tot 20 cm groot zijn een flinke kwak grond erboven op doen.

Vorig jaar heb ik het met compost gedaan, was leuk!

Houd er rekening mee dat het een behoorlijk flinke struik wordt, zonnige plaats is ook belangrijk zodat de bladeren snel kunnen drogen na regenval!

Dit ivm. aardappelziekte

Geplaatst:

Nu schijnt het als je vroege aardappelen hebt de kans op ziekte minder te zijn, en ja zoals miranda zegt kans op ziekten bij gewone gekochte aardappels is groter dan dat je goede pootaardappels besteld hebt of in een tuin centra koopt. Ik heb nog steeds aardappels over de roseval nog een aantal van,moet ze ook even opsturen naar Jenn, en ik heb nog de charlotte, diegene die nog wil stuur me even een pb met je adres en dan heb je ze van de week nog, roseval is een vroege aardappel,maar kan heel de maand april nog, en de charlotte is een middelvroege dus kan ook zeker nog. Ik maak er liever iemand blij mee dan dat ze straks weg kwijnen in de kelder. alleen af en toe een foto van de groei en oogst zou ik op prijs stellen. dus het is aan jullie ha ha.

Geplaatst:

Mijn aardappelen staan al 2 weken in de tuin.

Aanaarden doe ik als ze eruit piepen 5 cm .mocht er nacht vorst komen gooi ik er gemaaide gras overheen .In compost aardappelen poten kan heel goed.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
Mijn aardappelen staan al 2 weken in de tuin.

Aanaarden doe ik als ze eruit piepen 5 cm .mocht er nacht vorst komen gooi ik er gemaaide gras overheen .In compost aardappelen poten kan heel goed.

aanaarden is compleet bedekken bij u?

of ook een sprietje uitlaten?

Geplaatst:

Ik vond het pootgoed zo mega duur (bijna 5x duurder vergeleken met consumptieaardappelen) dat ik dan net zo goed het pootgoed niet kon kopen en voor dat geld consumptieaardappelen in verhouding tot de eventuele opbrengst uit dat pootgoed haha. Ik doe het tuinieren voor de lol en om te kijken wat ik ervan bak. Het moet dan wel financieel ook leuk blijven.Ik ben de enige in de verste omtrek die aardappelen teelt dus met eventuele ziekten rijd ik niemand in de wielen.

Helaas heb ik geen compost dus doe ik het maar even met de koeienmestkorrels van Eco-style. Vanaf volgend jaar heb ik als het goed is een fijne hoeveelheid paardenmest van mijn powny!

Geplaatst:

Ik heb net deze week 1 dag de cursus intrductie tot de permacultuur gedaan waar dit ook werd genoemd.

Daar gaven ze als voorbeeld gebruik te maken van oude autobanden, je begint bij 1 band en zodra de plant hoog genoeg is leg je de volgende band erop en vult deze.

zo ga je door tot het hoog genoeg is.

Je kunt hierdoor op een kleiner oppervlak een veel grotere oogst hebben.

Ik ben zelf nou niet echt een aardappeleter, maar ga het toch proberen al heb ik geen autobanden.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

Ik vond het pootgoed zo mega duur (bijna 5x duurder vergeleken met consumptieaardappelen) dat ik dan net zo goed het pootgoed niet kon kopen en voor dat geld consumptieaardappelen in verhouding tot de eventuele opbrengst uit dat pootgoed haha.

Ik weet niet hoeveel aardappels je wilt gaan telen maar pootgoed is veel kleiner dus het zijn er behoorlijk veel ten opzichte van supermarktaardappelen.

Juist in wat grotere hoeveelheden denk ik dat ook de bewaareigenschappen belangrijk zijn en de kans dat het dan mis gaat hoger is?

Helaas heb ik geen compost dus doe ik het maar even met de koeienmestkorrels van Eco-style. Vanaf volgend jaar heb ik als het goed is een fijne hoeveelheid paardenmest van mijn powny!

Compost is wel wat anders dan mest, aardappels hebben niet echt mest nodig, geloof dat als je iets zo willen toevoegen je wat patentkali kan gebruiken. Ik gebruik compost ipv. aarde.

En teveel stikstof zorgt voor mega planten en weinig knollen.

Daar gaven ze als voorbeeld gebruik te maken van oude autobanden, je begint bij 1 band en zodra de plant hoog genoeg is leg je de volgende band erop en vult deze.

zo ga je door tot het hoog genoeg is.

Je kunt hierdoor op een kleiner oppervlak een veel grotere oogst hebben.

Ik ben zelf nou niet echt een aardappeleter, maar ga het toch proberen al heb ik geen autobanden.

Is het hetzelfde principe al vind ik dat een band ook nog best wat ruimte inneemt. Maar je kan ook van gaas een kooi maken. Er zijn mensen die alleen maar vullen met stro. Maar met alel systemen is het een kwestie van op tijd vullen met grond om meer aardappels te krijgen en zorgen voor een goede afwatering. Het voordeel van een tas, mand, zak is wel dat het te verplaatsen valt, al moet ik zeggen dat het op een gegeven moment een meg struik was die niet makkelijk meer te verplaatsen was en doordat de familie spin er in woonde durfde we niet meer naar de schuur, want daar stond die zak toen

Geplaatst:

zou ik het nu al durven riskeren om het uit te proberen buiten?

mss domme vraag..

Geplaatst:

Ja hoor, ik heb nu 4 manden staan en alles komt boven,iedere dag zie ik weer nieuwe plantjes,en met de vroege al lekker in Juni oogsten. Geef ze niet teveel water,doe het maar op gevoel,als het er heel heel droog uit ziet krijgen ze wat, maar niet teveel ,maar ja je hebt droog en nat rot, daarin maar een tussenweg te vinden dan.

Geplaatst:

ok bedankt, gauw naar aveve

Geplaatst:

Ja doe dat ha ha, tot nu toe komen ze in elke pot wasmand etc boven en groeien zo snel,de eerste die boven kwamen op mijn foto bijna niet te zien[moestuin seizoen] en nu al 5cm. succes hé!

Geplaatst:

De Texelse die ik heb gepoot is een vroege. Hoe kan ik ze het beste zo lang mogelijk goed bewaren om er de hele winter van te kunnen eten? Kan ik na juni nog een deel poten en in het najaar oogsten?

Geplaatst:

Ik ben bang dat je van vroege aardappelen niet heel de winter kan eten,omdat ze niet zo lang bewaard kunnen blijven. Om het nogmaals te proberen ik dacht,dat het wel kon, aangezien er nog mensen waren die met de kerst nog aardappeltjes succesvol hebben voltooid. maar daar krijg je beslist nog een heel goed antwoord op, ik heb het ook maar uit de boeken. En ook mijn eerste jaar met aardappels. maar tot nu toe ziet het er goed uit

Geplaatst:

Wat ik nu heb gekocht is ook de oogst van vorig jaar. Het viel mij wel op dat bij het schillen de huid wat taai/zacht aanvoelde, net of ze het te koud hebben gehad. Gevoelsmatig zou ik zeggen, gewoon in een kist/doos in de onverwarmde schuur in de aarde die zo droog mogelijk is om rot te voorkomen. Is dat de manier?

Geplaatst:

Wat ik niet zo goed begrijp is dat je de aardappelen in een dunne laag compost moet leggen en dan een dunne laag overgieten..

zo kunnen er vanonder toch geen aardappeltjes groeien?

Geplaatst:

Ja wel hoor je doet een laag van ong.7 cm grond er in,dan komen ze boven en als het loof ong 10 cm is dan aard je ze weer aan en dit blijf je herhalen tot je ton/emmer/mand vol is.

Geplaatst:
Ja wel hoor je doet een laag van ong.7 cm grond er in,dan komen ze boven en als het loof ong 10 cm is dan aard je ze weer aan en dit blijf je herhalen tot je ton/emmer/mand vol is.

en dus de aardappeltjes helemaal op de bodem?

Geplaatst:

Nee eerst een laagje grond van ong.7/10 cm. en daar boven op weer ongeveer dezelfde cm ters grond en dan wachten tot het loof boven komt en dan aanaarden als ze weer 10 cm zijn sommige doen ook 15 cm.

Geplaatst:
Nee eerst een laagje grond van ong.7/10 cm. en daar boven op weer ongeveer dezelfde cm ters grond en dan wachten tot het loof boven komt en dan aanaarden als ze weer 10 cm zijn sommige doen ook 15 cm.

ah, nu ben ik er volledig uit, thanks

vrijdag begin ik er aan

Geplaatst:

succes gaat vast lukken.