Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Peperpurisme

HuubvG

Recommended Posts

Op deze doodsaaie zondag heb ik tijd genoeg over om me eens druk te maken om een belangrijk vraagstuk, namelijk hoe je de Spaanse peper die ik gezaaid heb nu eigenlijk in het Nederlands aanduidt. Niet dat ik een purist ben, dat valt eigenlijk best mee. Het is meer uit onzekerheid eigenlijk; ik wil wat peperplantjes meenemen naar de MTF-dag en vraag me af of ik de etiketjes wel goed ingevuld heb.

Als ik het zaadzakje zo eens bekijk, dan is dit bedrukt met Engelse, Spaanse, Franse, Duitse en Nederlandse bewoordingen.

peper277691362908948.jpg

zaden= Nederlands

seeds= Engels

samen= Duits

graines= Frans

sementi= Spaans

Het product komt uit Nederland, maar dat staat er in het Engels op, logisch, exportproduct, dus internationale taal in onze contreien.

'Quality product of Holland'

Duidelijk tot zover, en de vette woorden 'Cayenne long slim' zullen dan ook wel de benaming in het Engels zijn. Hoewel 'long' een Nederlands woord kan zijn en 'slim' ook. Een goed verstaander kan wel concluderen dat het om lange, ranke pepers gaat.

Maar dan begint de verwarring. Tot nu toe dacht ik dat de peper uit Frans Guyana kwam, Cayenne is daar immers de hoofdstad van. Nu zie ik in het Nederlands, dat het om Spaanse pepers gaat, pepers uit Spanje dus, maar Lombok is dan weer een Indonesisch eiland.

peper337961362909925.jpg

Op de etiketjes heb ik voor het gemak 'Lombok' gezet. Zo heb ik ze ook Op de ruillijsten hebben de meesten 'Cayenne' staan, dus ik neem aan dat we het over dezelfde pepers hebben.

Natuurlijk maakt het mij geen bal uit of de pepertjes nu uit Indonesië, Holland, Spanje of Frans Guyana komen, ik verbouw ze en eet ze straks, en noem ze gewoon 'peper'.

Ja geen probleem hoor, ik leg het graag uit. De roerstaafjes zelf kun je ook heel goed met een dunne stift beschrijven en dan gebruiken. Het materiaal is polystyreen, waar je ook bekers, bordjes etc van hebt.

styreen232621362926914.jpg

De rest wordt lastig misschien, een hobby van mij is modelbouw, waar veel styreen gebruikt en verlijmd wordt. Je moet dan styreenplaat hebben en styreenlijm, waarschijnlijk wordt het daarmee oninteressant voor jou en kun je evengoed etiketten kopen. Ik had het in huis en gebruikte het niet meer.

Voor de etiketten waar wat meer op komt te staan, heb ik vellen dunne styreen aan stukjes geknipt en op de lepeltjes gelijmd met styreenlijm.

styree96241362927505.jpg

Geweldige kwestie Huub...

Spaanse lange dunne Cayennepeper uit Lombok...

Valt mee dat er ten minste nog "Cayenne" op het zakje staat. En niet alleen maar "Peper".

Zou ze, als ik jou was, wel gewoon Cayennepeper blijven noemen.

Denk dat als je dit topic op één van de peper/chillifora post dat er dan leuke discussies onder de chilli-kenners gaan ontstaan...

http://www.chillipeper.nl/forum/

http://www.peppersrus-forum.nl/index.php

Plantjes zien er trouwens goed uit!