Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rick`s Tuintje


RickT

Aanbevolen berichten

Rick dat ziet er geweldig uit

Ik zie dat je ook al klimrekken hebt geplaatst bij je MM bakken. En een mooie compostbak. Gaat helemaal goed komen.

Als je toch zoveel ruimte hebt, zou ik ook aan de andere kant 3 vakken maken en dan kan je elk jaar zo door met de wisselteelt. En als je het volgend jaar doet, kan je zo doorschuiven wat je nu hebt staan en nieuwe groenten erbij zetten.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Helly en Jasmin

 

Nee, aardappelen was ik niet van plan.

 

Ik heb wel een lijstje

 

Bloemkool

Broccoli

Veel soorten sla

Kruiden

Tomaten

Pepers

Paprika

Boontjes

Prei

Watermeloen

Bladmoes

 

En ik wil nog iets gebruiken van die enorme berg zaden die je me gestuurd hebt Jasmin.

 

Ik denk dus dat ik nu al ruimte te kort kom hahaha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen erwtjes. Is dat moeilijk pellen Jorieke? Wordt dat niet een overweldigende bos groen in zo'n bak?

 

Oww watermeloen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Dacht dat zoiets alleen groeide in warme landen.

Wat zet je eigenlijk in de MM bakken en wat in de gewone grond?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook daar ben ik nog niet uit

 

Ik ben namelijk zelf eigenlijk meer van het zware werk [spitten, bakken maken etc] en mijn vrouw doet het planten haha. Momenteel is het ook zo mooi weer, dat ik nog weinig binnen heb gezeten om over dat soort dingen na te denken.

 

Ik heb gisteren ook voor het eerst mijn eerste emmer keukenafval in mijn compostbak geleegd. [ziet er nog erg leeg uit]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt vanzelf vol. Hier gaat het ook niet hard. Ik zit te denken aan een wormencompostbak want anders ben ik bang dat ik helemaal geen compost krijg. Kan ik ook het water eruit over de plantjes gieten.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raak helemaal gestrest van die grond hier. Hoe droger het wordt, hoe harder de kluiten. Ik heb geen rug meer over. Dat gaat zo niet. Mijn trots opzij gezet en even een praatje met de buurman hiernaast die al jaren tuiniert gemaakt. Hij laat volgende week iemand komen om zijn grond te laten frezen met een grondfrees. Dan doet die man dat stukkie van mij ook even. En anders ga ik op zoek naar een kleine grondfrees met benzinemotor. Je kunt ze ook huren bij de GAMMA, maar dat kost 35 euro per dag. [Kan ook nog hoor] maar 3 x huren en je hebt een nieuwe. Zag er al 1 op internet [wel op stroom] voor 139 euries

Link naar reactie
Delen op andere sites

Freezen zou ik zeker doen vette aanrader, heb je het hele seizoen plezier van je grond wordt luchig en fijn je weet niet wat je ziet eigenlijk als het gebeurd is dan ziet het er gewoon top uit.

Best is natuurlijk om daarna wel op je paden te blijven

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het nu al te zwaar is om te spitten, dan is een electr. frees niks voor jou.

die gaat er zeker niet in de grond

of wel laat je iemand komen met een deftige frees, of je huur er een , denk wel dat de eerst oplossing het beste is

als je ieder jaar veel kompost gebruikt zal de grond wel veel verbeteren en dan kan je met lichter materiaal op je land

 

nog een tip; als je gazon maait of de buren, strooi deze tussen je planten of vanaf september een dikke laag op de vrijgekomen stukken

je zal je grond niet meer herkennen

wij hadden zeer zware klei(gele klei) 6 jaar geleden en nu is het bijna zuiver donker gekleurde grond, die het water doorlaat en toch veel langer vochtig bijft

en bewerken word een plezier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mulchen (of het zaaien van groenbemester) op lege stukken is een goede tip. Ik zou persoonlijk hier niet voor grasmaaisel gaan maar voor compost (die je gratis kan afhalen tijdens de landelijke compostdag / of bij een aantal gemeenten het hele jaar door bij de milieustraat). Zoals in het bodemverbetering topic geschreven: het duurt wel enkele jaren voordat je grond verbeterd is.

 

Ik verwacht dat na het frezen je grond al beter bewerkbaar is

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het nu al te zwaar is om te spitten, dan is een electr. frees niks voor jou.

die gaat er zeker niet in de grond

of wel laat je iemand komen met een deftige frees, of je huur er een , denk wel dat de eerst oplossing het beste is

als je ieder jaar veel kompost gebruikt zal de grond wel veel verbeteren en dan kan je met lichter materiaal op je land

 

nog een tip; als je gazon maait of de buren, strooi deze tussen je planten of vanaf september een dikke laag op de vrijgekomen stukken

je zal je grond niet meer herkennen

wij hadden zeer zware klei(gele klei) 6 jaar geleden en nu is het bijna zuiver donker gekleurde grond, die het water doorlaat en toch veel langer vochtig bijft

en bewerken word een plezier

 

Jup, helpt zeker.. die ervaring hebben wij ook! Ok, gras laten we meestal op het gras liggen.. maar bladeren, veel snoei materiaal.. gaat er lekker tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb voor de winter de stukken die te laat vrij kwamen om groenbemesters te zaaien een laag van zeker 10 cm grasmaaisel gelegt, wel daar staat geen onkruid op en en heb het vandaag gefreest, echt een aanrader, doe ik dit jaar zeker weer

had het al gedaan om tussen de prei en de kolen en dat gaf ook al zeer goede resultaten

gras op de komposthoop vind ik dan veel minder omdat het dicht slaat en stinkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook even vragen op je volkstuin complex meestal is daar wel iemand waar je van kan lenen of dat die het voor je doet.

Eigenlijk met allerlei apparaten of grote gereedschap dingen die je zelden gebruikt maar soms wel heel handig zijn, kun je vaak lenen.

Dat dacht ik nog met die geulentrekding die wil je buurman vast wel lenen aan je.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...