Bit Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Ja, hier ervaring mee ja. Is toch vrij simpel hoor. Je kan het het best straks bij rijp zijn van de zaden gewoon uitzaaien op een plek die in het voorjaar kaal is. Nu ( juni ) mag het inmiddels begroeid zijn met andere planten , die dus in febr-maart-april nog niet aanwezig zijn , of niet zo groot zijn dan nog. Niet onder wintergroen spul zaaien ( hedera ofzo ) , want dan doet Daslook niks. In de grond is Daslook geheel niet kieskeurig, maar iets kalk, daar houdt ie wel van. Verder een mooie bos-strooisellaag is ook prima, maar geen jaarrond-strooisellaag. De grond moet dus ter plekke iets "kaal " zijn op het moment dat het zaad ontkiemt, vanwege het licht dat ze wil. ( ik weet niet of het misschien zelfs een licht kiemer is ( zou kunnen )) In ieder geval: uitstooien is voldoende. Lastige is dus, het stukje te zoeken waar de plantjes in februari kunnen uitkomen, op een plek die dan kalig is.Niet totaal zonnig ! Maar wel voldoende licht ( onder bomen die bladverliezend zijn is prima ) Zoiets dus. Niet speciaal mesten oid. Maar helemaal totaal arm mag ook weer niet. Voldoende vochtig in het voorjaar. Niet kleddernat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Ik ben ook aan het proberen daslook te zaaien. Heb m'n zaden bij 123zaden gekocht. Het eerste zaaisel, ongeveer 8 weken geleden, is tot nu toe niet opgekomen. Dus ik heb ze toch maar voor de tweede keer gezaaid. Ik denk dat de eerste zaai niet warm genoeg heeft gestaan. Volgens de beschrijving moet de temperstuur zo rond de 25 graden zijn. De kiemtijd zou dan 8-12 dagen moeten zijn. Op de site van 123zaden staat dit:Daslookprinten Binnen zaaien: begin maart - eind april Kiemtijd: 8-12 dagen Kiemtemperatuur: 25 °C Plantafstand: 30 cm Standplaats: volle zon tot halfschaduw/vochtig/goede drainage Vanaf begin maart tot eind april kan er binnenshuis in een verwarmde vensterbank of propagator in trays met fijne, vochtige zaaigrond worden voorgezaaid. Zaai dun en bedek de zaden goed met een laagje zaaigrond. Omdat Daslook een donkerkiemer is, kan het bij de kieming helpen om de trays in een donkere kamer te zetten. Houd de temperatuur rond de 25 °C. Een constante temperatuur helpt bij de kieming. Na 8 tot 12 dagen verschijnen de zaailingen. Zodra de zaailingen groot genoeg zijn om te hanteren kunnen zij in aparte potten worden gezet. Midden mei, als er geen kans meer is op nachtvorst, kunnen de planten in de volle grond op hun gewenste plaats worden gezet. Houd 30 cm ruimte aan. Zet Daslook op een zonnige plaats met enige schaduw en zorg ervoor dat de grond goed vochtig is. Knip de benodigde hoeveelheid Daslook af zodat er nog 3 cm vanaf de grond overblijft. Voor gebruik in de keuken kan er ook een kleine hoeveelheid in potten worden gezaaid. Daslook kan geplaagd worden door de schimmelziekte "Roest". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Tja. Zal allemaal best. Maar een zaai / plant afstand van 30 cm vind ik echt belachelijk. Van oogsten is het 1e jaar trouwens totaal geen sprake. Zaailingen worden hooguit 3 tot misschien 8 cm lang met een bladbreedte van misschien een halve cm. 2e jaar zou ik eerlijk gezegd óók nog niet oogsten, jaar daarop wellicht. Hoewel het toch echt beter is eerst een klein veldje te laten ontwikkelen, om dan at random es wat te kunnen plukken. Jenneke. Gaat het daar wel écht om zaad en zaaiadvies ? of leveren ze de knolletjes ? Bij 25 gr kiemt het ? Bij mij in de tuin werd het zichtbaar in maart/ april. Of het dan al 25 gr is ? ( vroeger veel gezaaid ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Het zijn echt zaadjes, iets van 1 à 1,5 mm groot. Was net zo blij dat ik daar eindelijk zaad van gevonden had, maar als ik dit allemaal zo lees zal het wel niet veel worden Afijn ik hou toch voorlopig alle gezaaide potjes maar staan en dan ga ik het wel zien. IK ben wel teleurgesteld want het lijkt me zo vreselijk lekker. Iemand enig idee of er ergens daslook planten verkocht worden? Ik ben er eigenlijk al heel lang naar op zoek, omdat ik ook een aantal (vooral Duitse recepten) heb waar het in gebruikt wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 30, 2014 Share Posted May 30, 2014 Ooit ( lang geleden hoor ) bolletjes gekocht. Gewoon zakje 20 stuks. Krijg je versch maten. Sommigen bloeien datzelfde jaar dan ( najaar poten, bloei voorjaar ) en zaaien dan ook. Plantafstand ong 10 cm ofzo, komt niet zo nauw. Groepje maken, goede plek geven.Zaaien zichzelf uit. Kan zich makkelijk als onkruid gedragen, maar is nooit echt lastig. Mooi ding hoor. Zakje toen ooit bij Nijssen in Lisse besteld. 4,- gulden via de post. Die tuin toen ( 20 jaar terug ) staat er nu vol mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 Daslookgeest: Een fles wordt gevuld met fijngesneden bladeren en knolletjes. Daarna worden de verse plantendelen overgoten met graanjenever. Het mengsel laat men enkele weken in de zon trekken. Deze drank noemt men Daslookgeest. Hiervan drinkt men regelmatig een koffielepel aangelegd met water om de bloeddoorstroming te verbeteren, de geheugenwerking op peil te houden en aderverkalking te voorkomen. gepikt van internet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted April 11, 2015 Share Posted April 11, 2015 aparte smaak denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts