Jump to content

MoestuinFD 2013 planten: hoe nu verder?

appelvrouw
 Share

Recommended Posts

O ja, niet vergeten straks de zwarte bes stek uit de kas te halen, die moet eerst afharden, want komt van binnen. Dagelijks even in de kas, waar het nu al >15°C wordt.

Verder ga ik volgende MTFdag geen plastic wegwerp koffiebekers meer gebruiken voor stekjes, maar heuse bloempotten. De bekertjes vond ik wel erg cheepy staan tussen alle vierkante zwarte potjes. Ze waren ook erg wiebelig en vielen snel om. Dus dat was geen succes, volgende keer beter. Wat ik ook ga doen is een compleet etiket bij iedere plant zetten, met de naam van ontvanger, de gever en de plant erop. Ik had nu alleen de naam van de plant op een etiket bij iedere plant staan. Maar zelf kreeg ik ook verschillende planten en zaden met deze gegevens erop. Dat heb ik dus geleerd op deze eerste MTFdag. Wel zo leuk als de ander later kan zien wat het is en van wie het is.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik heb alle stekken in de kas gezet. het zal daar toch niet meer zo vriezen..toch?

Een vraag aan dennis:

Deze twee potten heb ik, ik dacht van jou? De linkerplant heeft een blauw dingetje om de steel. Op de sticker staat appelvrouw.

Bij de rechterplant(stek?) zit een labeltje waarop staat jostabes. Volgens mij is de linker de jostabes. Kom jij eruit?img063289361364321453.JPG

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

ik heb de rode bieslook, knoflookbioeslook en Egyptische ui, die ik van Jet en Jorieke heb gekregen en al buiten in een luw hoekje had staan, vandaag in mijn krat geplant die ik speciaal voor kruiden wil gebruiken. Het is zo'n houten aardappelkrat waar we wieltjes onder gemaakt hebben, hardstikke handig

Enkel de rechter is van mij en dat is een jostabes

OK. Hij lijkt zo op een rode bes vandaar. Verder heb ik nog geen puf gehad om in de kas naar de stekken te kijken..morgenochtend meteen doen.

En als de andere van Chana is ( herken je het handschrift Thea?) dan zal dat inderdaad die beroemde blauwe kruisbes zijn..het zou me niet verbazen als dat toch een jostabes blijkt te zijn..of een jostabesachtige

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik ben helemaal in de war met de bessen.

Ik weet dat ik een rode kruisbes heb gehad van aardpeer..zonder aarde.

Dan heb ik nog een kleine afgelegde kruisbes, van wie( heb het zelf blijkbaar nergens opgeschreven)en welke kleur? Hij heeft stekels.

Ik weet nu welke de zwarte bes is van Angela,( dat is dus niet de bes van Chana) en welke de rode bessen van Dennis.

Maar de Josta/kruisbes van Chana en de zwarte bes van Dennis kan ik nog niet thuisbrengen....

Ik heb een braam in de pot, in cocopeat, is die van Thessa? En dan nog een braamstek los in de aarde, ik weet dat iemand hem mij gaf, maar kweeniet meer wie

De Tayberry van Thea weet ik dan weer wel.

Dan heb ik smeerwortel bocking 14 van Jorg, maar van wie heb ik nog meer smeerwortel gekregen?

En van Eva waarschijnlijk een potje met bolletje er half uitgepiept..watte dat zijn?

Jullie zien, ik was lekker helder de laatste tijd

Jet jij zei "en van Eva waarschijnlijk een potje met bolletje er half uitgepiept..watte dat zijn?"

Is dat met grond die heel zwaar word als je er water bij doet ???

Want dan heb ik waarschijnlijk hetzelfde.

Ik ben benieuwd wat het is, bij mij zitten er kleine bolletjes in.

Kijk maar:

sam489916721364397414.JPG

Oh Eva als ik die van jou heb, dan weet je ook welke wortels dit zijn.

sam490154491364397518.JPG

Volgens mij zei je dat het mierikswortel was.

wanneer kunnen de bolletjes en de wortels geplant worden ???

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Jet: Dat losse stekje van 10 cm in een plastic boterhamzakje met wat aarde kwam van mij. Dat zou een doornloze braam moeten worden. Niet gek dat je dat niet meer wist, was vlak voordat je wegging.

En Piroska... aan het eind van het seizoen kunnen we ook Egyptische Ui bolletjes naar je toe sturen. Die zijn heel klein en licht, kan prima met de post.

@ Conny: Mierikswortel kan nu de grond in (als die ontdooit is tenminste). Schuin naar beneden in de grond leggen met groene puntje boven de grond. Wil wel graag losse grond.

En de eerste foto lijkt op de potjes die ik van Eva heb, de Liatris Spicata, Sierkaars... inderdaad in zware kleigrond, maar kan ook wat anders zijn natuurlijk. Ze had alle namen op de plastic zakken geschreven.

Graag zou ik van deze plant willen weten van wie die komt en wat het is. Er zit een knol onder. Met excuses voor mijn vergeetachtigheid... Ik wil het graag weten omdat ik graag wil weten wat ik ermee aan moet. Afharden of planten, etc. 2× pic:

buitendoen2641191364408061.jpg

buitendoen2777401364408092.jpg

Oh haha, mijn uitjes hebben mij nooit gevonden dus nouja Jorieke, geef ze maar een mooi plekje!

@ Jet, nee in het gooi kom ik niet echt, ik verhuis over 2 weken, maar misschien als het oogstfeestje leuk gaat worden en ik kan weg, dat ik dan wel naar Nederland kom. Maar dankje voor je aanbod.

@ Ernie, ja dat is ook een fijne optie, de post doet er vaak lang over maar op den duur komt het wel aan, als ze alle niet verstopte drugs ook niet gevonden hebben pffff die douane soms...

het komt dus vast wel goed met mij en mijn uitjes

@Canda _bedankt wie van jullie had er een lekker stukje zeep bij de ruil gedaan??Leuk die kleuren

Zeep, kruisbes stek en rode bessentakken zaten bij elkaar in tasje van mij. Jij ook bedankt voor de Tayberry, leuk een nieuwe fruitsoort erbij.

Jet we hebben het over de kruisbes gehad. Ik had maar 1 oudere stekplant voor Thea en zou nieuwe takken knippen op het laatste moment, dat laatste moment schoot erbij in...Jij hebt toen daarvoor de kruisbes meegenomen die mij door ik dacht Dirk was aangeboden, dat is die rode kruisbes zonder aarde.

Ik had de kruisbessen zaterdagavond uit de grond gehaald en de wortels in een natte krant gewikkeld en daaromheen plastic verpakt.

Dacht dat is makkelijker meenemen voor iedereen .

Knipschaar erbij (ligt nu nog bij jorieke) om eventueel de priktakken nog in te korten.

Als de kruisbessen het niet hebben gehaald zonder aarde naar Frankrijk leg ik nieuwe takken voor je af hoor.