Jump to content

Welke beplanting in de kippenren?

HuubvG
 Share

Recommended Posts

En de beknopte en bijgewerkte inhoud van Velt lees ik hier. Ik dank u!

@Weknow, ik heb een keer een kip op schoot gehad, een heel makke! Op een gegeven moment een gekakel en ik dacht dat ze een ei legde. Maar een ei was het niet!

Ik snap dat ik beter geen drie verschillende rassen kan nemen, gewoon drie leghennen van dezelfde soort. Barnevelder omdat ik ze ken, vliegen niet zo, maar drie stuks op 12 m², lukt dat? Anders worden het toch 3 kriel, maar leghennen en geen vliegers, wat zou het dan worden?

Teeltwedstrijd 2022: komkommer!

@ Jorieke, na die tomatenplant hadden ze wel wat diarree maar verder geen voor mij merkbare klachten en ik weet natuurlijk niet 100% zeker of de diarree daardoor kwam (wel 95 ) maar volgens mij vreten ze hier gewoon al het groen op wat ik ze geef dus ik let extra op giftige planten. Wat ze hier overigens echt niet eten is brandnetel. Ik weet dat sommige kippen er dol op zijn, maar ik denk dat mijn kippen toch echt last hebben van de prikkers want ze lopen er echt met een boog omheen.

Je kan best 3 verschillende rassen nemen hoor Huub, Jorieke heeft ook verschillende rassen bij elkaar. Ze hebben dan natuurlijk wel allemaal iets andere "eigenschappen". 3 Kippen op 12m2 is naar mijn mening ruim genoeg hoor.

Ik had vroeger Barnevelder krielen, prachtige beesten, lekkere kleine eitjes.

Ik geef de kuikens fijn gehakte brandnetel door het opfokvoer, en ze vinden het heerlijk. Dat zal wel aan dat opfokvoer liggen. Vanmorgen had ik rijst, maar eten deden ze het niet. Totdat ik het door het opfokvoer roerde...

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Brandnetel eten de dames hier ook niet,rijst en maceroni vinden ze heerlijk. Zal eens proberen als ik de brandnetels fijn knip.of ze het dan wel eten. Nou heb ik zowiezo zeer eigenzinnige kippen.Chickens with an attitude ,veel groenvoer blieven de dames niet.Sla,en andijvie wel,maar verder.......Trouwens fruit ook niet echt.

Dat hebben mijn kippen ook nog, dus ik geef het gehakt door het voer. Vogelmuur en veldsla zo in het hok, daar halen zij hun kippenneus voor op, en het bosje koolbladeren die ik vanmorgen heb opgehangen: daar lopen ze hautain omheen

Ik ga er wel vanuit dat dat komt omdat ze nog zo jong zijn..net als mensenkindjes niet gek op spruitjes

Nog een vraag, de vloer van de kippenren is bedekt met klimop, dat komt omdat het een bosje was. Moet ik dat weghalen?

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Zoekend op het www kom je nogal tegenstrijdige berichten tegen. Het is giftig voor kippen,maar ze eten er niet van? ,hoop je dan. Maar het is een goede plek voor insecten om in te zitten,en die eten kipjes weer wel.

de meeste kippen zullen geen klimop eten, als ze genoeg andere planten hebben om op te knagen. Als in je ren maar 1 plant aanwezig is en dat is klimop, zullen ze er misschien/waarschijnlijk toch van eten en dat is dus niet handig

Brandnetel moet je wel laten besterven voor je het geeft, dus een beetje drogen of in elk geval een uurtje in de zon leggen voor je het geeft, zo is "de prik" eraf

ik ruil steeds een paar bakken met tarwescheuten - zaai een handje tarwekorrels in een lage plantenbak bak en laat ze groeien tot ze ongeveer 10 cm zijn, en zet het dan bij de kippen, die er als de kippen bij zijn. Na een dag of twee is er niet veel meer van over... ik ruil de bakken een keer per week in de zomer (gelukkig groeit tarwe heel snel), vinden de dames overheerlijk!

de meeste kippen zullen geen klimop eten, als ze genoeg andere planten hebben om op te knagen. Als in je ren maar 1 plant aanwezig is en dat is klimop, zullen ze er misschien/waarschijnlijk toch van eten en dat is dus niet handig

Poe, dan hebben we nog wel werk te verzetten, want er is inderdaad een hoop klimop en verder ( nog ) niets.

Ik zal van de zomer veel onkruid met zaad in de ren gooien.

Brandnetel moet je wel laten besterven voor je het geeft, dus een beetje drogen of in elk geval een uurtje in de zon leggen voor je het geeft, zo is "de prik" eraf

O, arme kipjes. Ik heb het twee x vers fijngehakt door het voer gegeven geen klachten trouwens

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ok dank je wel, fijn om te horen! Lie gaat er toch een deel van uittrekken, dan krijgt ander spul meer kans, maar ik ben blij om te weten dat ze er niet meteen aan beginnen..en ziek worden.

• 2 weeks later...

Hm, dat verschilt bij onze kippen ook wel onderling (van hetzelfde ras). Ik zal de volgende keer eens wat beter opletten. Ze moeten het in ieder geval vaak wel even leren. Niet dat je het voor moet doen hoor Maar ze moeten even weten dat er eten in zo'n schelp zit.

Edit: van die dikke vette naaktslakken (en dan heb ik het over die vieze oranje stugge dingen) eten ze hier eigenlijk niet. Als ze er al in pikken, zijn ze daarna een hele tijd bezig om hun snavel weer schoon te vegen aan het gras.

• 3 months later...
  • 8 months later...
  • 7 months later...

Toevallig ben ik op dit forum gestoten & ik denk dat ik het ga bewaren in m'n favorieten

Het boek 'Kippen in de tuin' van Velt ligt op m'n nachtkastje en als ik het uitgelezen heb, wil ik er zelf ook aan beginnen...

Heeft iemand enig idee van welke planten kippen afblijven? Of moet ik daar een nieuw onderwerp voor openen? Ik zou namelijk achter onze toekomstige ren ook een struik willen zetten om wat kleur te geven in ons stadstuintje. Maar daar moeten de kippen dan wel afblijven! De Japanse esdoorn vind ik wel mooi (Acer palmatum atropurpureum), al moet ik nog even opzoeken of die niet te 'vreemd' is aan de provincie Antwerpen (volgens Wikipedia is de esdoorn als grote boom wel inheems in Europa, maar zoals de naam doet vermoeden, is de struik dat misschien niet)...

Of ze struiken kapot maken is erg afhankelijk van hun ren: Als er enkel gras staat en je plant in het midden een struik is

er veel kans dat ze uit nieuwsgierigheid die plant gaan kapot pikken. Ik zou er toch een stukje gaas omheen zetten tot de plant voldoende hoogte heeft.

Ik heb volgende struiken zo in de kippenren bij ons staan: vijg, hazelaar, rode bes, fruitbomen, bramen.

Onkruid hebben ze inderdaad graag, maar let wel op dat er niets giftigs tussen zit, want ik weet uit ervaring dat ze ook gewoon giftige planten helemaal opeten (tomatenplant in mijn geval) Je hebt met gaas inderdaad kans dat ze toch gaan krabben en graven ook al ligt dat gaas er en dan beschadigen ze hun poten.

Je mag me altijd een pb sturen, beetje een kippenfreak:)

Ik ontdekte tijdens de ophokplicht ( zie topic dat ik hierover opende) dat de dames ineens uit verveling meer lustten dan wanneer ze lekker vrij rondlopen. Ineens lusten ze sla, andijvie, wortelschilletjes, komkommer en sinaasappel maar favoriet is een overrijpe banaan. Daarvoor taalden ze daar niet naar. Nu maar hopen dat ze in vrijheid dat ook blijven eten.

In de kern van alle problemen schuilt een kans