Itoero Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Ik heb op youtube net enkele filmpjes gezien over de single stem method.Daarbij wordt de tomatenplant regelmatig gesnoeid zodat er geen zijscheuten komen en alle energie in de hoofdstengel (of 2 hoofdstengels) wordt gestoken.Deze methode lijkt me ideaal in combinatie met een tomatenspiraal. Heeft er iemand daar ervaring mee? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 De single stem methode (het aanhouden van één hoofdstam) die je noemt is de gebruikelijke teeltmethode voor stamtomaten. Je verwijdert dan de dieven die in de oksels groeien. Daarnaast heb je ook nog struiktomaten die met vele zijtakken uitgroeien tot bossige struiken zonder duidelijke hoofdstam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 27, 2013 Author Share Posted March 27, 2013 En zijn alleen kerstomaten struikvormig of zijn er nog?Ik heb gewone en italiaanse kerstomaten, supersteak, italiaanse tomaat, matina-Bio , trostomaat (vitador) en een grote vleestomaat. Mijn tomaten groeien bijna zienderogen...een groot verschil met mijn pepers. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meegosh Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Had hier vorig jaar 20 cherry/kers tomaten staan (kan je jammergenoeg niet vertellen welk soort) en dat was echt wel met hoofdstam/2m hoog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Ik heb ze als stam gehad van 2meter, bijvoorbeeld de Gardenners Delight en Millefleur,Maar ook als struikje van 40cm, bijvoorbeeld de Donna F1 en Fuzzy Wuzzy. Zal dus echt van de soort afhangen. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Als tomatenrassen 2m kunnen halen, is zo'n tomatenspiraal van 1m50 dan niet wat klein? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 In ons klimaat top je tomaten het beste tijdig. Met die 1.50 meter die dan al goed ondersteund wordt kom je dus al een eindje. In de kas verbind ik de spiraal nog wel met touw aan het dak waardoor je de tomaat nog hoger kunt leiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 26, 2013 Author Share Posted April 26, 2013 Hoe maak je tomaten spiralen met een touwtje vast aan het dak?Maak ik dan eerst een touw vast in de lengte van het dak...om vervolgens elk spiraal vast te maken aan een ander touwtje en dat dan te bevestigen aan het touw dat aan het dak hangt?Is dat stevig genoeg? Ik hoiop dat dit duidelijk is Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted April 26, 2013 Share Posted April 26, 2013 Zoiets ja maar voor de eerste draad heb ik heel dik ijzerdraad gebruikt. Dus ijzerdraad bovenin (goothoogte) spannen en daaraan je touw binden waarmee je de planten wilt opbinden. Ik gebruik geen spiralen maar leid de plant van begin af aan met het touw maar vastmaken aan spiralen kan natuurlijk ook als je dat handiger vindt. Ik gebruik jute touw, geen sisal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts