Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Huidige droogte

dennislp

Recommended Posts

Momenteel vriest het nog steeds elke nacht, en dat gaat ook nog wel even door. Het is hier tot nu toe steeds tussen de -4 en -1.

Overdag is het hier tussen de 0 en 4 zo'n beetje.

Aangezien er de laatste tijd vrij veel wind stond, en er amper neerslag viel, is het hier vrij droog geworden. Potten die echt kurk droog zijn, maar ook de vollegrond. Sommige struiken hebben afgelopen voorjaar al een flinke klap gehad, dus ik begin me nu weer een beetje zorgen te maken.

Denken jullie dat het mogelijk is om water te geven? Bijvoorbeeld vroeg in de ochtend?

Of krijg ik dan problemen zodra het 's nachts weer vriest?

Ik geef echt helemaal niks water, lijkt me de beste bescherming met dit weer.

In mijn logica gaan de planten in de pauzestand met die droogte en kou. Is natuurlijk.

Water geven lijkt me de plant juist verzwakken, omdat je hem/haar dan dwingt alle sappen op gang te brengen... die dus kunnen bevriezen en je plant zo schade oploopt.

Theorie komt uit mijn blote bolletje, niks bewezen of gelezen, maar ik ga er van uit dat als de temperatuur straks stijgt, dat de planten sneller dan gemiddeld hun achterstand gaan inhalen.

Okee! Dan zal ik eens moeten kijken hoe ik het anders aanpak dan water geven.

Diverse struiken in de vollegrond beginnen namelijk weer schade door uitdroging te vertonen. Betreft struiken van makkelijk 15 jaar oud en snel 2m hoog + 1m breed ofzo. Lastig af te dekken met vliesdoek dus. Heb wel genoeg plastic, maarja dat gaat erg veel herrie maken met alle wind. Vorig jaar hadden ze al veel schade door de vorst, waarschijnlijk dat ze daardoor nu ookal reageren op zo'n langdurige periode vorst + droogte.