jacob80 Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 ik ben al enkele jaren bezig met een moestuin, maar eigenlijk is er een algemeen probleem alle groenten groeien traag en als het warmer wordt verleppen ze snel,ik heb diverse planten onderzocht maar vaak zijn de wortels,stengels aangetast, klein, of rottiggrond probeer ik steeds te verbeteren met stalmest(kip,konijn) bosgrond ,en deze lijkt me op het oog, ook zeer vruchtbaar.Zouden het aaltjes kunnen zijn, of een schimmel? wie weet hier meer van?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Je geeft eigenlijk gewoon té weinig info. Natuurlijk is het in Portugal ook anders tuinieren, maar een aantal basiszaken zijn wel hetzelfde. Grondsoort, grondgesteldheid, vocht, licht, voeding. Zit je met concurrerende wortels ? Is de bodem erg sterk kalkrijk ? Je zegt dat je stalmest gebruikt. Maar kippenmest ? Kippenmest is érg scherp. Wat is bosgrond ? Heb je foto's ?Welke groenten doen het speciaal slecht ? De kolen , of ook de sla ? ook de aardappelen ? Pas je wisselteelt toe ? Je stelt een veel-omvattende vraag, al lijkt ie zo simpel. Vele factoren zijn van invloed. Een foto is een begin om ons een 1e idee te geven. Verder de grondsoort en de teeltlaagdiepte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Ja...mijn reactie is net als die van Bit. Gisteren had ik je vraag gelezen, Jacob, en hem een nachtje mee naar bed genomen... Hoe helpen we je nu het beste verder? Wat voor grondsoort? Hoe bewerkt? Humus? Zuurgraad? Is er een te veel van iets dat de groei blokkeert? Eenzijdig (en ontbreekt er iets essentieels?)....of zelfs vervuiling? Moeilijk te beoordelen. Twee zoekrichtingen om het zelf beter op te kunnen gaan lossen:1. Er zitten bij jou in de buurt vast buren of boeren die in soortgelijke omstandigheden groente telen...? De grond kennen en uit ervaring veel meer weten. Ga eens met hen in overleg...nodig ze eens op de koffie of een glaasje wijn of zo...en neem ze mee de tuin in en laat het hen zien en vraag hen om advies.2. Als het om een flink stuk grond gaat, zou je kunnen overwegen om toch eens een grondtest te laten doen. Dat geeft je inzicht voor hoe verder in de loop van de tijd tot verbetering te komen. Zuurgraad van je bodem kun je zelf al gemakkelijk enig idee van krijgen door een testje. (Even googlen) Alles wat je nu toevoegt aan je grond is een beetje een slag in de lucht. Probeer in een aantal jaren te werken aan een goede basis-bodem. Bijvoorbeeld in het VELT-handboek staat uitgebreid uitgelegd hoe je dat doet...voor de omstandigheden hier...maar de principes zijn dezelfde. Je mag ons zeker op de hoogte houden! Hier zitten zeker mensen die met je mee willen denken...maar nu hebben we weinig aanknopingspunten nog. (Bijvoorbeeld: Wat teelde je al? welke gewassen gaan slecht...foto's? Wat gaat nog redelijk....? is zo iets waardoor we beter mee kunnen denken ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacob80 Posted March 31, 2013 Author Share Posted March 31, 2013 Hallo Bit, en Weknow, bedankt voor jullie uitgebreide reactie.Ik denk dat ik leemgrond heb hier, met kiezeltjes en veel organisch materiaal. De bosgrond(humus) die ik gebruik is eigenlijk verteerd eiken- en dennenloof.Aangevuld met stalmest (vooral van konijnen en kippen) dit heb ik allemaal ingefreest van de winter (ook op advies van mijn buren). Ongeveer 40 cm diep, en de structuur is los en luchtig.Ik doe ook aan wisselteelt maar waar ik nu heb aangeplant stond eerder gras en luzerne en was nooit moestuin.De rode kool en broccoli planten op de foto heb ik 7 weken geleden geplant (als persplantjes op de markt gekocht) en de peultjes gezaaid (maar hiervan is slecht 1/4 opgekomen.)Nu heeft het sindsdien wel extreem geregend hier, ik heb twee keer geschoffeld maar door de regen valt het niet mee onkruidjes dood te schoffelen. M.i. zijn de planten nog niet eens zo slecht gegroeid (wel beetje aan de kleine kant), maar gisteren hadden we een dagje zon (15 graden ) en begon alles gelijk slap te hangen.Zoals op de foto´s te zien is lijken de wortels zeer slecht ontwikkeld.Dit probleem doet zich eigenlijk met alle groenten voor, alleen courgettes, en mini tomaatjes (en 1 keer broccoli) hebben het een keer goed gedaan.Ik probeer er achter te komen waarom het bij de buren wel vaak lukt, maar dit valt niet mee. De mensen zijn hier zijn ontzettend behulpzaam maar erg simpel en doen alles op gevoel. Ik volg hun tips zoveel mogelijk op, maar echt structureel advies kunnen ze niet geven. Hopelijk hebben jullie nu wat meer aanknopingspunten om dit probleem op te lossen? Vriendelijke groeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Ik ga met veel voorbehoud antwoorden...aangezien ik knolvoet maar een enkele keer in het echt gezien heb en het moeilijk is om een foto te beoordelen. Maar dat is wat ik denk te zien op de eerste drie foto's en vooral op foto 3 en dat ook zou kunnen rijmen met de symptomen die je beschrijft (verwelking en afsterven van planten, sukkelen bij beter en warmer weer). Typisch voor alle koolachtigen (en dat zijn er best veel in de moestuin,w.o. ook radijs en bijv. rucola). Mogelijk is er ook een verband met zure grond?? Bosgrond en andere mest hoeft niet tot zure grond te leiden, maar het kan wel. Bovendien beschrijf je nergens dat er iets van kalk of iets ph-verhogends werd toegediend. Als het dat is zul je een combinatie van verhoging van de PH en gerichte wisselteelt/rust voor brassica-familie moeten toepassen en wat andere maatregelen om het geleidelijk beter en onder controle te krijgen. (Zie bijvoorbeeld deze link: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/kolen_knolvoet.htm) Maar ik ben even voorzichtig. Ik hoop dat anderen, deskundigeren, op dit forum ook eens naar de foto's kijken!Ik zou in ieder geval zo eenvoudig grondtestje voor PH meting doen. Dat geeft geen exacte waarde, maar wel een indicatie. Als de zuurgraad in orde is helpt het sowieso veel voor de groei van heel veel gewassen in de tuin en als het inderdaad knolvoetschimmel is, dan is het daar voor ook helemaal niet slecht! Om wat meer gerichte aandacht te krijgen op dit forum, zou je misschien de duidelijkste foto's nog eens kunnen plaatsen onder een kopje: Is dit knolvoet? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Ik persoonlijk zie geen knolvoetaantasting weknow . Ik denk je op het verkeerde been werd gezet door de plant op foto 3 en 4 . Zo te zien is dat een erwt maar in ieder geval is het een vlinderbloemige .In simbiose met wortelknobbelbacteriën produceren vlinderbloemigen stikstofbolletjes en dat wat je volgens mij op de foto ziet . Foto 5 en 6 doen me denken aan weggevreten wortels en de verantwoordelijke daarvoor zou wel eens de koolvlieg kunnen zijn. Als wortels (gedeeltelijk) weggevreten zijn kunnen zolang de grond nat is koolplanten er nog redelijk uit zien maar als de grond wat droger wordt , of de zon voor extra verdamping gaat zorgen, dan redt de plant het niet meer en gaat slap hangen. Kijk eens bij verdachte koolplanten of je tussen de wortels of in het deel van het 'stammetje' dat zich onder de grond bevind kleine witte larfjes kunt vinden Jacob. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Ik ben het eens met Frans, de kooltjes van de 5e en de 6e foto lijken mij last te hebben van koolvlieg. Ik heb het hier ook, als ik geen koolkragen gebruik. Ik zoek mijn topic even op... Edit: rode-kool-blijft-achter-en-gaat-dood-t2125-20.html? Daar heb ik ook wat foto's geplaatst. Op dat stukje grond zou ik voorlopig dan geen kolen meer zetten. En nieuwe plantjes voorzie je het beste van koolkragen, of een opstaande rand van een plastic pot o.i.d. Het kooltje van de 1e foto vind ik er nog niet heel slecht uit zien qua wortels.En de bolletjes aan de wortels van de (waarschijnlijk?) tuinboon zijn de stikstofbolletjes die planten uit die familie altijd aan hun wortels maken. Zoals Frans ook al zei. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Eens. Grond ziet er verder goed uit. Denk eerder aan de kalkrijke kant ( kleur ). Ook geen dichtgeslagen stuctuurloze plaat. Ik vind overigens kippenmest en konijnen mest als enige mestbron wat lastig, maar zal de oorzaak niet zijn.Daarnaast zijn wij hier in het koude noorden natuurlijk jaloers op de planten en hoe ver ze al zijn. De wortelvorming van alle planten vind ik wel meevallen, wellicht wat aan de mindere kant kwa hoeveelheid, maar het is al best lang erg nat bij jullie. Het kan wel daardoor.Voor mogelijke ziektes zie de posters hieboven. Overigens kan bv knolvoet zich ook bij ruime wisselteelt zich goed handhaven op een perseeltje, door een aantal dragers van knolvoet in onkruidsoortenMaar van die ziektes blijf ik af Heb je aan de optie 'emelten' gedacht, of andere vreters ondergronds ? ( hahah : er is zóveel mogelijk ) Voor ons allen best interessant om dit van jou ( u ) te mogen volgen, dus update gerust elke paar weken weer. Of vaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacob80 Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 Heel erg bedankt voor het meedenken. Zojuist heb ik een grondtest gedaan: Ph=7,5 (lijkt me geen actie nodig?)Ik heb nog eens over het probleem gelezen en nagedachtWat betreft de kool: ik heb er nog 1 aangetast plantje uitgehaald, maar kan geen larfjes van de koolvlieg ontdekken.Om evt. koolvlieg toch uit te sluiten ga ik toch sproeien met een product en koolkragen plaatsen. Vandaag heb ik verder de ¼ opgekomen peulen verplant. Enkele plantjes hadden hetzelfde probleem: waar de wortel overgaat in de stengel, is duidelijk aantasting waarneembaar (hetzelfde gebeurde eigenlijk met alle groenten in het verleden). Bij mijn buren die op vergelijkbare grond hetzelfde doen staan de peulen al drie keer zo hoog.Wie kan me verder helpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacob80 Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Hallo Inmiddels sinds laatste bericht twee maanden verder , ik heb wat relatieve nieuwe aanknopings puntenAl mijn planten hebben wel in meer of mindere mate, last van aantasting (stengeltjes,vallen uiteindelijk om bij warm weer, gaatjes in blad en gekrulde bladeren), sommige dingen gaan iets beter (broccolie, sla, rode kool,prei), Andere planten missen groeikracht (spinazie,peulen,knoflook,uien) en andere plantjes vallen gewoon om een week na planten (augurk,paprika,meloenen, bloemkool) Ik denk zelf dat ik extreem veel last van aaltjes heb.(zie ook fotoos) Heeft iemand hier ervaring mee, en hoe is dit probleem te bestrijden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts