Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Basilicum toppen?

Zot van kruiden

Recommended Posts

in ieder geval voor de bloei, dan knijp je de bloeistengel eruit

verder iets boven de hoogte waar je de plant wilt laten splitsen, dus dan knijp je de stengel door boven het 6e bladpaar bijvoorbeeld

basilicum-soorten-t4307.html

Kijk anders hier ook eens. En rond die tijd ( een jaar terug ) zijn er nog meer topics over gemaakt.

Ik top Basil zelf eigenlijk niet ( behalve nijp ik de eerste neiging tot bloei er wel uit ). Als de basilicum licht genoeg staat is toppen ook eigenlijk niet nodig, er vormen zich vanzelf makkelijk zijscheuten die de plant bossig maken. Basil in diepe ( rozen ) pot plaatsen, op een schaal/schotel. Op de schotel water geven ( geen koud water, maar iets lauw ) en niet bij de voet van de plant. Voldoende voeden, ik geef zelf in water opgeloste complete voeding, in de loop van het seizoen stekken nemen eventueel, of nieuw zaaien. Voor je het weet heb je binnen de kortste tijd een huis vol !

Beginneling, zijn we uiteindelijk allemaal geweest Niet te druk maken om dingen zoals toppen, het is geen ramp als het niet gebeurd. En als je wel een fout maakt, ach, dat is ook erg leerzaam.

Uit elk blad okseltje (plek waar het blaadje op de stengel zit), kan een uitloper groeien. En des te eerder in het seizoen je je plantje topt, des te langer de uitlopers de tijd hebben om te groeien. Het heeft bijvoorbeeld weinig nut om nog in september je plant te toppen om hem bossiger te krijgen, ok je moet het ook niet te vroeg doen.

Wel sowieso het voor de bloei doen inderdaad, zodra een plant gaat bloeien gaat alle energie naar de bloem en zal de smaak van de bladeren minder worden.

Maar met dingen zoals toppen, sowieso niet te vroeg: Je moet het niet zo toppen dat je nog maar een steeltje met twee blaadjes overhoud. Sommige kruiden die je kan stekken, die top ik wanneer ze groot genoeg zijn, om de toppen weer te kunnen stekken. Dus dan laat ik bijvoorbeeld Stevia (ook een kruid) doorgroeien tot 30 a 40cm, en dan haal ik de bovenste 10 cm er af en stek ik dat weer.

Maar zoals hierboven ookal gezegd is, basilicum toppen is niet echt nodig. En wanneer exact.. Wat RobO zegt (6e blad paar) lijkt mij ook een mooi moment als je het toch wilt toppen