weknow Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 http://www.rareseeds.com/albino-beet/ Toch raar. Ik zat te bladeren door de online catalogus van deze Amerikaanse biologische zaadhandel en kom er dit Nederlandse heirloom*-bietje tegen tussen de rode bietjes e.d. ("beetroots") Het wordt beschreven als een zeer smakelijke biet, waaruit ook suiker kan worden gewonnen. Ik had er nog nooit van gehoord! Er staan ook 3 positieve reviews van mensen die ze geteeld hebben, die ik zou samenvatten als "Erg lekker". Mijn vraag is: Wie kent dit bietje en heeft ervaring met de teelt ervan en in de keuken ermee? Weet misschien wat meer te vertellen over de preciezere herkomst en gangbare Nederlandse namen voor dit bietje? Het lijkt me niet een echt suikerbiet, zoals die alom door boeren geteeld worden voor de suiker(industrie)....of toch en weet ik nog niet dat die suikerbieten dan ook in de huishoudkeuken tot iets lekkers kunnen worden? Ik denk dat de teelt van die zware suikerbieten ook veel langer is dan de hier genoemde 55 dagen (in de praktijk 2 a 3 maanden)... Of is het toch een variatie op de rode en gele bietjes...die wat in vergetelheid is geraakt? Misschien wel in Amerika meer wordt gewaardeerd dan bij ons? Waarom is ze dan bij ons in onbruik geraakt? (Of vergis ik me daarin en zit er een leegte in mijn algemene ontwikkeling?) * Heirloom-gewassen zijn oude, traditionele rassen van groenten e.d. die in een bepaalde streek werden ontwikkeld (door selectie op bepaalde eigenschappen), in stand gehouden en gebruikt. Een van de bekendste voorbeelden is het sintjans-uitje, dat al sinds vele generaties door enkele boeren in de buurt van Utrecht wordt geteeld. Hoewel vaak wat in de vergetelheid geraakt, zijn deze heirlooms vaak interessant vanwege bijzondere eigenschappen, aangepastheid aan plaatselijke omstandigheden en om een breed scala aan erfelijke eigenschappen in een gewas in stand te kunnen houden (bijvoorbeeld om nieuwe soorten te ontwikkelen). Als een reactie op dat zaadproductie en zaadhandel steeds meer in handen komt van enkele zeer grote multinationals, die bovendien leidt tot verarming van het assortiment en toenemende afhankelijkheid is er -zeker in de biologische landbouw- de laatste jaren veel belangstelling voor het in stand houden, verspreiden en herwaarderen van heirloom- Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Ik heb er al wel vaker zaden van gezien, maar ook nog nooit gegeten. http://www.jansenzaden.nl/groentes/wortelgewassen/biet+albino+reselectedDaar verkopen ze ze iig! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Bij Vreeken zullen ze ze ook wel verkopen.Ik heb wat zaden van mijn buurman gekregen en dit jaar gezaaid.Beginnen nu te kiemen dus wie weet over 3 maanden hoor je meer van mij Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Ik heb ze nu voor het 2e jaar.Eerste jaar leuke opbrengst gehad.Heb evt wel wat zaden voor je Wino!!PB maar even als je wat wil. Groetjes Gemma Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 ZOo is dat niet heel erg lang die kooktijd ???"De kooktijd bedraagt een uur tot twee uur." Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Bietjes koken hier ook altijd een uur, lijkt me vrij normaal. Leuke variant, net als de rood-wit geringde Chioggia (erg lekker!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Misschien een suikerbiet die je eerder oogst? Voederbieten zijn dan ook erg lekker en erg zoet. Dus dat zou ook nog kunnen. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Dank voor jullie reacties! Zo kom ik al wat meer te weten. Ik begrijp dat Gemma de enige is die ze al heeft geteeld tot in de pan. Groeien ze als rode bietjes? Heb je ook de blaadjes geprobeerd? Overigens kook ik rode bieten zeker geen uur. Afhankelijk van de dikte 30 a 40 minuten max. En meestal is dat (zoals bij de meeste groente) stomen. Maar de tijd voor stomen en koken is niet echt anders. Jorieke...Ik ga ze volgend jaar zeker, dit jaar misschien nog, eens telen. Ben wel benieuwd. Zal dan eentje laten doorgroeien om te kijken of het een erg jonge suikerbiet is. Die voederbieten (gele of witte herinner ik me als kind) worden niet meer veel geteeld bij mijn weten. Maar misschien ook eens een goed idee. Het werd vroeger al beschouwd als dieren voer, maar mijn opa trok er wel eens een uit op het veld als we gingen wandelen om "zo" op te eten... Meiraapjes teel ik nu erg graag, omdat de smaak me daar aan doet denken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Sorry Wino dat ik door je topic heen klets maar ik wil even aan Jorieke vragen hoe dat zit met voederbieten vroeg oogsten en "lekker" Die kunen wij dan gewoon eten Jorieke? koken als bietjes? edit: ik lees nu pas dat je het hier ook over hebt Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Klets er maar lekker door, Piroska, is gezellig! Maar als je meer wilt weten over "voederbieten voor mensen", zou je ook een aparte topic kunnen maken, waardoor je misschien meer reacties krijgt (ook van diegenen die helemaal niet in witte Albinootjes geinteresseerd zijn ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Ja daar zeg je wat, zo belangrijk vind ik het nu ook weer niet maar ik was gewoon een piepklein beetje benieuwd Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 @Piroska: Ik schrijf er over in dit topic: voederbieten-1000-m2-t5552.html? Wij hadden voederbieten met een geel/oranje 'schil', binnenin waren ze wit. Je kookt ze gewoon als bietjes, ik sneed ze wel in stukken zodat ze in een pannetje pasten Ze worden vrij snel vrij langwerpig. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ik heb ze twee jaar terug gekweekt het is heel apart om te zien, de smaak vind ik minder goed dan van rode biet.Ik hou van geraspte bieten en dat gaat met witte en ook rood/witte bieten minder goed, ze splijten als het ware...De moestuin buren vonden ze wel lekker en ik heb de rest van het zaad aan hun gegeven Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Ha...leuk zo een foto Meekje! De witte zijn behoorlijk groot in vergelijking met de rode.Weer wat geleerd: Dat de structuur van verschillende soorten bietjes verschilt. Witte en chioggia-bieten zijn dus vezeliger en minder sappig blijkt uit jouw ervaringen! Bedankt! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Maar ik vind ze wel zoeter en minder gronderig smaken. (dan de rode)Ik heb normaal gele bietjes, en de chioggia. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hoe groot zijn de bietjes als je ze eet, Jorieke? Ik heb ergens gelezen dat je ze niet te groot moet laten worden, maar met een doorsnee van 5 tot 6 centimeter al zou moeten eten voor de beste smaak. Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ik meet ze nooit op moet ik zeggen Maar ze zijn een stuk kleiner dan die kanonskogels uit de supermarkt. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts