Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Witte bietjes ("albino beet")

weknow

Recommended Posts

http://www.rareseeds.com/albino-beet/

Toch raar. Ik zat te bladeren door de online catalogus van deze Amerikaanse biologische zaadhandel en kom er dit Nederlandse heirloom*-bietje tegen tussen de rode bietjes e.d. ("beetroots") Het wordt beschreven als een zeer smakelijke biet, waaruit ook suiker kan worden gewonnen. Ik had er nog nooit van gehoord! Er staan ook 3 positieve reviews van mensen die ze geteeld hebben, die ik zou samenvatten als "Erg lekker".

Mijn vraag is: Wie kent dit bietje en heeft ervaring met de teelt ervan en in de keuken ermee? Weet misschien wat meer te vertellen over de preciezere herkomst en gangbare Nederlandse namen voor dit bietje?

Het lijkt me niet een echt suikerbiet, zoals die alom door boeren geteeld worden voor de suiker(industrie)....of toch en weet ik nog niet dat die suikerbieten dan ook in de huishoudkeuken tot iets lekkers kunnen worden? Ik denk dat de teelt van die zware suikerbieten ook veel langer is dan de hier genoemde 55 dagen (in de praktijk 2 a 3 maanden)...

Of is het toch een variatie op de rode en gele bietjes...die wat in vergetelheid is geraakt? Misschien wel in Amerika meer wordt gewaardeerd dan bij ons? Waarom is ze dan bij ons in onbruik geraakt? (Of vergis ik me daarin en zit er een leegte in mijn algemene ontwikkeling?)

* Heirloom-gewassen zijn oude, traditionele rassen van groenten e.d. die in een bepaalde streek werden ontwikkeld (door selectie op bepaalde eigenschappen), in stand gehouden en gebruikt. Een van de bekendste voorbeelden is het sintjans-uitje, dat al sinds vele generaties door enkele boeren in de buurt van Utrecht wordt geteeld. Hoewel vaak wat in de vergetelheid geraakt, zijn deze heirlooms vaak interessant vanwege bijzondere eigenschappen, aangepastheid aan plaatselijke omstandigheden en om een breed scala aan erfelijke eigenschappen in een gewas in stand te kunnen houden (bijvoorbeeld om nieuwe soorten te ontwikkelen). Als een reactie op dat zaadproductie en zaadhandel steeds meer in handen komt van enkele zeer grote multinationals, die bovendien leidt tot verarming van het assortiment en toenemende afhankelijkheid is er -zeker in de biologische landbouw- de laatste jaren veel belangstelling voor het in stand houden, verspreiden en herwaarderen van heirloom-

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank voor jullie reacties! Zo kom ik al wat meer te weten. Ik begrijp dat Gemma de enige is die ze al heeft geteeld tot in de pan. Groeien ze als rode bietjes? Heb je ook de blaadjes geprobeerd?

Overigens kook ik rode bieten zeker geen uur. Afhankelijk van de dikte 30 a 40 minuten max. En meestal is dat (zoals bij de meeste groente) stomen. Maar de tijd voor stomen en koken is niet echt anders.

Jorieke...Ik ga ze volgend jaar zeker, dit jaar misschien nog, eens telen. Ben wel benieuwd. Zal dan eentje laten doorgroeien om te kijken of het een erg jonge suikerbiet is. Die voederbieten (gele of witte herinner ik me als kind) worden niet meer veel geteeld bij mijn weten. Maar misschien ook eens een goed idee. Het werd vroeger al beschouwd als dieren voer, maar mijn opa trok er wel eens een uit op het veld als we gingen wandelen om "zo" op te eten... Meiraapjes teel ik nu erg graag, omdat de smaak me daar aan doet denken.

Klets er maar lekker door, Piroska, is gezellig!

Maar als je meer wilt weten over "voederbieten voor mensen", zou je ook een aparte topic kunnen maken, waardoor je misschien meer reacties krijgt (ook van diegenen die helemaal niet in witte Albinootjes geinteresseerd zijn )

012-(4)37001365528075.JPG

Ik heb ze twee jaar terug gekweekt het is heel apart om te zien, de smaak vind ik minder goed dan van rode biet.

Ik hou van geraspte bieten en dat gaat met witte en ook rood/witte bieten minder goed, ze splijten als het ware...

De moestuin buren vonden ze wel lekker en ik heb de rest van het zaad aan hun gegeven

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Ha...leuk zo een foto Meekje! De witte zijn behoorlijk groot in vergelijking met de rode.

Weer wat geleerd: Dat de structuur van verschillende soorten bietjes verschilt. Witte en chioggia-bieten zijn dus vezeliger en minder sappig blijkt uit jouw ervaringen!

Bedankt!

Hoe groot zijn de bietjes als je ze eet, Jorieke? Ik heb ergens gelezen dat je ze niet te groot moet laten worden, maar met een doorsnee van 5 tot 6 centimeter al zou moeten eten voor de beste smaak.

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.