Jump to content

Boomui/Egyptische ui

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat je iets mist, Speets.

Eigenlijk oogst ik zelden die bolletjes van Egyptische ui. Vooral het grote en sappige bieslookblad in maart/april gaat hier op grote schaal in salades en bij de boterham. Bovendien een grappig groeiende plant, die op een achterafplaatsje zonder veel aandacht, overblijft.

Heeft nut en kost weinig moeite en ruimte...daarom heb ik hem al bijna 30 jaar staan hier.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ze staan hier al jaren in de siertuin mooi te zijn, maar ik gebruik ze niet in de keuken.

Edit: inderdaad, in het voorjaar is het een van de eerste smaakmakers/kruidjes die je kunt plukken

Edited by Guest

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...

Een paar weken terug heb ik een aantal broedbolletjes van de Egyptische ui gekregen en deze gepoot. Een aantal hebben al zo'n 10 cm loof.

Vanaf wanneer kan ik het loof snijden en hoever mag ik het terug snijden zonder dat de bol hier last van heeft?

• 1 year later...
  • 1 year later...

Hallo,

is er iemand die pootgoed (over) heeft van de boomui of Egyptische ui?

Ik neem graag wat van je over.

Alvast bedankt,

Inge

Want tussen droom en daad

staan wetten in de weg en praktische bezwaren,

en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,

en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.

Willem Elschot (1882-1960)

• 2 years later...

Wat mij dit seizoen opvalt is dat er ook een goede 'gewone' plompe ui wordt gemaakt. Ik verkrijg die van kleine bolletjes die maar één set maken van een pluk loof plus bloemstengel, het oorspronkelijke uitje groeit dan uit tot een grote ui. Grote moederbollen maken meerdere bossen en meerdere stengels, dan komen er meerdere uien die met elkaar moeten delen, en dan zijn ze individueel minder.

Ik denk dus dat ik deze grote uien naar de keuken verwijs, en vooral kleine bolletjes als pootmateriaal ga gebruiken, want dat geeft de meeste kans op grote uien.

Kleine slakjes knabbelen bij mij aan de bloemstengels, daardoor liggen die snel om, zoals op de foto te zien valt. Dat is niet zo erg, ik vind zelf de bloemstengel veel te stug om te eten, dus dat is voor mij een onbruikbaar deel van de plant. De ui moet ik nog proberen, maar ik reken erop dat het gewoon ui is.

193616562_Stelsipel.jpg.bfb46f10abff770a22d22aea9023dcc1.jpg  

• 4 weeks later...

Ik heb de 'moeders' geoogst - een redelijke maat uien. De kwaliteit is zeker niet zo hoog als die van reguliere, goede uienrassen, die zijn vaak intenser van smaak, maar de teelt is wel lekker makkelijk bij deze Egyptische uien.

SSMem.jpg.543d8b3794fbbce6ae6742e28ae8beca.jpg