Jump to content

Wie van jullie heeft een buitenoven?

Gwen
 Share

Recommended Posts

Ik maak er zeker een bouwtopic van .

Maar de vraag is, hoe is die tafel geconstrueerd. Nergens op het filmpje zie ik de tafel goed in beeld. Mocht iemand tekeningen/foto's oid weten of hebben dan heel graag. Het soort hout lijkt mij ook van belang en de gebruikte pennen of schroeven. Of is alles hout- in hout? Dt lijkt mij de meest duurzame en sterktste verbinding.

• 3 weeks later...
  • 6 months later...

Even een vraagje over de ovens. Ik wil er zelf ook 1 maken zoals in het boek overleven op je eigen km2. Ik ben niet zo heel handig maar goed, spelender wijs leert men. Maar mijn vraag is simpel, hoe kom ik aan de juiste klei? (moestuin zit op zandgrond.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Is dat niet ergens in Drenthe Thea? In 2008 is bij ons in NME Hoogezand iemand bezig geweest met leem uit Drenthe (?) om een leemoven te maken, maar die is mislukt. Nu zie ik hierboven aan de link dat het anders had gemoeten. Nieuwe plannen voor het komende seizoen om een nieuwe leemoven te bouwen, borrelen op.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Klei is iets totaal anders dan leem!!

Klei is NIET geschikt voor het maken van een oven en spoelt bij een beetje regen al af.

De leem op de site is echt de beste optie. Als je het te prijzig vindt moet je ook maar niet kijken naar de andere benodigdheden. Die zijn nog veel duurder. Voor een beetje buitenoven ben je zo'n 2.000 euro kwijt en dan doe je nog niks geks. Daarbij moet je rekenen op onderhoudskosten voor het opnieuw aansmeren van leem om de oven goed te houden.

Heel jammer dat zoiets gebeurd natuurlijk, al dat werk en materiaal naar de vaantjes.

Maar wat me opvalt is dat het dakje zo topzwaar is en blijkbaar los op de stenen vloer stond, dan kan de wind er gemakkelijk mee gaan spelen toch?

Om mijn kas te verankeren heb ik alu profielen diep in de grond geslagen en daar het hout aan vast gevezen, staat nu bijna een jaar zonder schade.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 1 month later...