Jump to content

Brood bakken (van eigen granen/met eigen pitten en zaden)

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Als ik echt vers brood wil maak ik het deeg de avond ervoor en dan zet ik het de hele nacht in de koelkast voor de 2e rijs. De volgende ochtend voor het douchen even de oven aan om op te warmen en dan na het douchen het brood in de oven. Even de honden buiten uitwringen en het brood is klaar!

Affijn, rijzen kan dus ook in de koelkast alleen het duurt wat langer!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

het is juist goed om lang en langzaam te laten rijzen (in de koelkast, doe ik ook) omdat de smaak zich dan ook goed kan ontwikkelen.

en je krijgt een veel betere korst! (ik bak het rechtstreeks vanuit de koelkast op de bakplaat, maak paar sneetjes, voeg water toe voor stoom met plantenspuit, en huppekee)

• 11 years later...
veuvecouderc, kan ik je wel mee helpen
het is niet zo moeilijk maar WEL zaak het niet te vergeten.
het absoluut minimale onderhoud dat zuurdesem moet hebben om in leven te blijven is MINIMAAL een keer in de week een voeding.
tussentijds leeft het in de koelkast (in sluimerstand).
zo doe ik het.

zijn gevallen bekend, dat het maandenlang in koelkast stond en weer te reanimeren was door paar herhaalde voedingen...geen probleem.
ik hoor wel of dit is wat je zoekt..

Geinige draadjes al die brood topics. Had echt geen idee dat het er O veel waren en van zo lang geleden nog. 2011! Jeetje man. Maar om dit draadje dan weer een nieuwe impuls te geven: ik heb starter in de vriezer. Ik heb dat geprobeerd of hij het erna doet. En dat werkte. Uit de vriezer in een schoon potje. Op het aanrecht laten ontdooien, dan bloem/water in gelijke hoeveelheden.

Ik heb dus een klein pakketje in de vriezer mocht het mis gaan na een vakantie, maar wat ik nu al een paar x met succes heb gedaan, is gewoon weer voeden na de vakantie. Ik heb n soort herstart zeg maar

Voor de vakantie geef ik het merendeel van mijn starter aan de kippen. Het restant voed ik met 100 gr bloem/water in gelijke hoeveelheden en in de koelkast. Na de vakantie even doorroeren, schep ik het merendeel weg en voed ik de boel met roggemeel.

Mijn langste periode dat mijn starter niet gevoed was, is ruim 2,5 week. Aangezien ik nooit zo van een lange vakantie ben, geeft dat wel rust. Het kan dus best lang in de koeling zonder dat het mis gaat. Maar ik ben een luie voeder… Max 1 x per week en vaak ook wel pas op dag 9 of 10. Dus mijn starter is sowieso gewend aan weinig voeding.

@Mellie, waarom start je ook dit draadje opnieuw op? De mensen van toen zijn al jaren niet meer online geweest. Berti 2011, veuvecouderc 2012. je kunt het wel naar het actuele topic halen? Gewoon iets dat je wilt bespreken in het bestaande broodjestopic zetten. :angel:

Dan bedoel ik 'Zelf brood bakken moeilijk?' :-)

Edited by HuubvG

Teeltwedstrijd MTF organisatie

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image