Jump to content

Welke lookachtige is dit?

HuubvG
 Share

Recommended Posts

... ... Wat minder klopt voor kraailook is de hoogte (80 cm)...zo groot heb ik ze hier nooit gezien: eerder 50 cm. ... ...

Als het dan toch kraailook is: ik wel hier!

buitendoen14211431367744125.jpg

afb11972791367744077.jpg

Om precies te zijn: 84.5 cm!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Als dat geen bewijs is, Huub Mensen in het noorden worden ook langer dan die kleine Limburgers of Zeeuws-Vlamingen...ha,ha.

Ben benieuwd welk lookje Appelvrouw en Jorieke dan wel hebben, waarvan ze dachten dat het kraailook zou zijn..... Kraailook hoef je niet te kweken...dat "heb" je, waarschijnlijk voor eeuwig.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Oh ik kweek het niet hoor Weknow. Het staat tussen de waaltjes in mijn kruidentuin. Stond er al voordat de waaltjes er kwamen Dus nu komt het her en der op. Als je het uitgraaft, en ergens in een groepje zet, blijft er niet veel van over. Geen mooie pol o.i.d.

Kom 22 oktober naar de Moestuinforumdag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

De pol die ik van Appelvrouw kreeg, en die zij (en dus ik) Franse knoflookbieslook noemt, is een grove vorm van bieslook. Echt een pol, met hol 'blad'. En zonder krul in de stengel.

Mijn 'kraailook' (die ook bloeit zoals ik op foto's zie, als ik op kraailook google). heeft stijve dunne stengels, met een krul er in. 30 tot 50 cm hoog (bij mij, op arme zandgrond)

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Mijn 'kraailook' (die ook bloeit zoals ik op foto's zie, als ik op kraailook google). heeft stijve dunne stengels, met een krul er in. 30 tot 50 cm hoog (bij mij, op arme zandgrond)

De look (kraailook of wat anders) die we hier in Limburg in de bermen aantreffen groeit daar als enkeling en niet als pol. Je ziet hem niet zo gauw hier maar toevallig weet ik wel dat de boer die de omliggende landen bewerkt enkel organisch bemest.

Op de enkele kilometers die naar zijn erf leiden vind je langs de weg honderd keer meer varieteiten aan planten dan elders.

Dat gaat van wilde oregano tot duizendblad met roze-rode bloem tot ettelijke tientallen grassoorten en scabiosa en dies meer.

Het verschil is soms echt schokkend. De beschrijving hierboven is de meer natuurlijke toestand. Wat je voor de rest te zien krijgt is wat ik benoem als industrieel platgespoten landschap. Nog net mooi genoeg voor de niets vermoedende toerist, I guess...

Dat even terzijde....

• 1 month later...
Het lijkt er inderdaad veel op. Ik zal ze nu sparen tot de eventuele bloei, dan valt er misschien meer over te zeggen.

Bij mij staat mijn "bieslook" in bloei, en ik ben nu toch wel benieuwd hoe het er bij jouw uitziet.

• 2 weeks later...

En...? Al in de 'bloei' ?

Die van mij wel, toch jammer dat mijn telefoon geen close-up foto's kan maken. überhaupt geen scherpe foto's zodra de bloem te dicht bij komt.

De stengel is nu tot heuphoogte gegroeid, dat is bij mij toch al gauw zo'n 80 cm.

foto088312081372083565.jpg

O ja, je moet mij echt bij de les houden. Afgelopen week steeds even gekeken, vlies was opengesprongen, maar nu? Helemaal vergeten weer, na een enerverend weekeinde. Ik zal eerst even naar voren lopen en wat pics maken.

buitendoen28059311372092334.jpg

buitendoen27796021372092270.jpg

Zeg het maar!

Bij mij komen ze op een wat merkwaardige hoogte uit, laat ik zeggen ongeveer iets lager.

Huub, hoe groot is het bolletje bij jou? De bol met bolletjes zeg maar?

Ik zie namelijk hier in de bermen in Doetinchem een andere soort staan, die niet zo'n rare pruik heeft als die look die ik in de tuin heb. En die lijkt ook groter, en dus groenig in plaats van roze/paars zoals die van mij.

Die van mij is eerder 1,5 cm in doorsnee, en nu roze. Straks als de groene sprietjes weg zijn, is de bol paard/zwartig zoals op die foto van Martin.

Ik denk dus dat we de soort nog niet te pakken hebben Je hebt helemaal geen groene sprieten gezien aan de bol?