Jump to content

Welke lookachtige is dit?

HuubvG
 Share

Recommended Posts

Mijn "Lorrainse knoflookbieslook" vind ik nergens terug..en ook de bloeiwijze niet dus..het hele plantje zit alweer onder de grond..of is er iemand die hem van mij op de MTFD heeft gehad met wel een bloem?

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ben even de kruidentuin in gelopen, en 'jouw' look heeft nu wel een soort van bloemen Appelvrouw. Het loof is weg, en de paars/roze bolletjes bovenop de stelen hebben geen frisgroene sprietjes zoals de wilde look die ik overal en nergens heb staan. De stelen zijn ook korter, en de bolletjes kleiner. Maar goed, dat kan ook komen door het vrij late verpoten en het weer ofzo.

Mijn wilde look heeft amper loof, ook niet in het voorjaar. En vormt dus ook geen pollen. Zoals die van jou wel doet Appelvrouw.

He... ingewikkeld hoor

Dank je wel Jorieke..ga ik nog even verder zoeken of ik iets kan bloembol kan vinden...het staat bij mij van nature in het gras, en dat is vrijwel allemaal gemaaid. misschien buiten in de berm..

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Is dit ook kraailook? : Plant 1 meter hoog, alleenstaand. Anderen verderop rond de 70 cm, broedbolletjes groen/paars, met aan de stengel trekken komt de ui makkelijk uit de grond, deze is witgevliesd maar daarin paars/zwarte teentjes. Blad was verdroogd al maar ik denk plat en niet rond en hol.. ruikt heerlijk! Kan ik de broedbolletjes en hoofduien gewoon in de tuin planten? (stond in de berm, ik heb er 3 meegenomen)

01152201372615352.JPG

• 9 months later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

slangenlook=allium scorodoprasum houd van vochtige grond (langs rivieren).

moeslook=allium oleraceum houd van weilanden.

berglook =allium carinatum=oorspronkelijk zuiden en midden Europa-hier zeldzaam.

hou van droge grond.

@Piroska waar heb je de look gevonden? nat/droog/weiland/langs de weg/langs de rivier??

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 2 months later...
Mijn "Lorrainse knoflookbieslook" vind ik nergens terug..en ook de bloeiwijze niet dus..het hele plantje zit alweer onder de grond..of is er iemand die hem van mij op de MTFD heeft gehad met wel een bloem?

Eindelijk heb ik de bloem te pakken van mijn knoflookbieslook. Ik had een grote paal bij een van de pollen in het gras gezet zodat we erom heen zouden maaien. De stengel is behoorlijk hoog, de bloem zit net boven mijn knie. De bloem is ook heel erg klein..kleiner dan een kleine knikker..IMG738550621402647495.JPG

Mijn onbekende look bloeit nu ook voor het eerst in de tuin:

DSC0426361721402697008.JPG

Ik weet nog steeds niet welke look het is. De plant is inmiddels 1.50 hoog en het langste bloempje op de kop heeft een spriet van wel 10 cm!

DSC0426629681402697176.JPG

Thea, deze broedbolletjes komen jouw kant op als hij uitgebloeid is!

De andere planten in de tuin zijn een stuk kleiner.

Mocht je nog een aantal bolletjes overhebben, nadat Thea er een boel heeft gekregen?

Ja hoor, geen probleem!

Ik heb gister nog een hele avond op internet gekeken en hij lijkt toch echt het meest op slangenlook, al is dit exemplaar flink wat groter ( de rest in de tuin is kleiner dus het kan een uitzondering zijn). Dat ik hem op een droog stuk vond hier kan ook toeval zijn, bij regen wil daar op dat stuk nog wel eens een stroompje ontstaan en misschien is hij daarom daar gaan staan. Dus, voor nu hou ik het op Hongaarse slangenlook tot iemand met een betere ( of de juiste) naam komt

• 8 years later...

Jammer dat ik bij de verhuizing van bijna 5 jaar geleden o.a. deze lookjes niet mee heb kunnen nemen, zo na het herlezen van dit draadje. Ik zou ze wel graag weer willen hebben, maar ze laten zich niet zo makkelijk plaatsen vrees ik.

Ik heb de bolletjes destijds gegeten en heb genoten van de zachte, vettige looksmaak.

Ze hebben echter zo'n uitgesproken voorkeur voor hun leefgebied, dat een poging om ze in mijn nieuwe tuin te willen telen tot mislukken gedoemd zou zijn, denk ik. Anders zou ik ook graag wat bolletjes willen.

• Like 1

Teeltwedstrijd MTF organisatie