Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber, blijft dat eigenlijk nieuwe bladen maken?

suikerbuikje

Recommended Posts

Gisteren heb ik voor het eerst rabarber geoogst. Wel op de verkeerde manier las ik later, ik heb de stelen gewoon afgesneden terwijl je ze af moet draaien (tegen stengelrot). Het is een groene soort dus best redelijk zuur maar met een combinatie van suiker en suikervervanger is het toch een goeie moes geworden! Vanavond wordt deze bij de speklapjes van de barbecue!

Maar nu vroeg ik me toch het volgende af. Blijft een rabarberplant eigenlijk continu nieuwe bladeren (en stengels maken) tijdens het groeiseizoen? Of is het gewoon over op een gegeven moment?

Rabarber oogsten doe je vanaf begin april( dit jaar waarschijnlijk niet) tot begin juli(hopelijk dit jaar wat langer door late start). Oogst regelmatig de dikste bladstelen, maar laat altijd minstens drie stengels staan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Rabarber is een meerjarige plant, die met wat zorg jarenlang blijft produceren. Dus er komen nog wel stelen bij.

In Engeland in de Rhubarb Triangle telen ze rabarber trouwens op een heel speciale manier. In zeer donkere serres plaatsen ze hier en daar een kaars. De rabarber groeit dan rechtop, op zoek naar licht. Ook krijg je dan mooie rode stelen die minder zuur zijn:

DSC04879.jpg

Hier nog wat tips:

Rabarber vraagt een zonnige standplaats. Halfschaduw kan ook, maar dan is er wel minder opbrengst en vooral de roodkleuring van de bladsteel valt tegen. Rabarber vraagt vruchtbare grond, die in de winter niet onder water komt. Een iets zure grond geniet zijn voorkeur.

Het is een gulzige plant die graag organische bemesting heeft. In de volks- of boerentuin vindt men de plant daarom vaak aan de mestput. De planttijd van rabarberwortelstokken is van april t/m juni.

Plant 1 plant per meter.

In het eerste en tweede jaar oogst je zeer weinig of niks, zodat de wortelstokken zich kunnen ontwikkelen. Pas vanaf het derde jaar mag je volop oogsten. De bloemstelen, die regelmatig opschieten, worden best verwijderd. Ze nemen te veel reservevoedsel van de plant.

Er wordt vooral geoogst in het voorjaar, dit tot einde juni. Oogst regelmatig, en alleen de dikste stelen. Snij in geen geval de bladstelen af, de overblijvende stukjes gaan rotten en kunnen zo de volledige plant aantasten. Neem de bladstelen onderaan vast, buig ze naar binnen en trek dan al draaiend los. In de zomer worden de stengels taaier en dunner, deze zijn niet zo smakelijk. Geef de plant dan rust om nieuwe reserves op te bouwen.

's Winters sterven de bovengrondse delen van de plant volledig af.

Hoi allen ,

ik heb al sinds denk ik 2 maand geleden een rabarber geplant maar die steekt nog steeds zijn kop niet boven :s hoelang moet men gemiddeld wachten tot je eigenlijk gewoon iets ziet?

ik heb die geplant ongeveer een 30 cm diep en goed water gegeven maar ja nix te zien of duurt het echt zo lang?

mvg

Mindless als het goed is zat(en) er een of meerdere knoppen aan de rabarber die je hebt geplant. Deze knop(pen) moeten net iets boven de grond.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

stan , oei dan moest die niet zo diep dan? want ik lees overal dat hij echt diep moet enz... :s

ik had zo'n bruisen ovaalvoormige pit gelijk achtig dat was my zaad ervoor maar gaan gelijkaardige ontkieming eraan dus eigenlijk weet ik niet echt of hij ondersteboven ligt of niet... zag er echt nix aan

ik zal hem weer uithalen en ja hoog leggen zodat ik iets zie van ontkieming want anders gaat ie nog kapot...

Mindless ehh ik dacht dat je een pol had. Bij zaad klopt het dat het diep moet maar hoelang het duurt voor deze boven hoort te staan kan ik je niet vertellen. Wel dat je enkele jaren bezich bent voor je kan oogsten

Edit : kijk hier ook eens rabarber-zaad-t1340.html

Nog even mbt de vraag over zoete/ zure rabarber: rabarber wordt niet echt zoeter door te laten rijpen. Gewoon oogsten als de stengel dik is. De ene soort zal wat zoeter zijn dan de andere maar op een pannetje rabarber moeten alijd een paar goede scheppen suiker of andere zoetstof volgens mij ( en ik ben beslist geen zoetekauw )

@ Nanda rabarber wordt inderdaad niet zoeter van laten rijpen maar de stengels worden wel wat stugger als je ze (te) lang aan de plant laat zitten. En als je het als moes eet en niet of nauwelijks suiker e.d. wilt gebruiken kan je er ook wat frambozen of een zoete appel door doen.

Praktische aanvulling:

Het is verstandig om na het bereiden van de rabarber een mespunt krijt door de moes te roeren. Dit bindt het zuur in de rabarber waardoor je tandglazuur niet kan worden aangetast

In rabarber zit oxaalzuur. Aangeraden wordt om het niet vaker dan 2 x per week te eten. Het zuur krijg je niet weg met een zoetstof of suiker. Dan blijft het even zuur van en dat is gewoon slecht voor je tanden. De tanden worden dan ook stroef. Aangeraden wordt om een beetje calciumcarbonaat (krijt) door de rabarber te mengen, zodat het zuur geneutraliseerd wordt.

Aangeraden wordt om een beetje calciumcarbonaat (krijt) door de rabarber te mengen, zodat het zuur geneutraliseerd wordt.

Kan je dan niet gewoon een rennie nemen na het eten van de rabarber? Dat is ook calciumcarbonaat.

De zure smaak van rabarber kan ook vermindert worden door engelwortel (Angelica) bladeren me te koken.

Die nemen echter ook het zuur niet weg.

Door de aanhoudende koude in april kan ik nu pas de eerste rabarber oogsten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

rabarber heeft idd erg veel plek nodig en voor je het weet heb je echt een heel stuk vol met rabarber.

ik heb augustus vorig jaar dus de rabarber over genomen van vorige eigenaar en er bleken zo'n 15 rode rabarberplanten (de een wat groter dan de ander) in een stukje van 4 meter te zitten dus maandje geleden flink wat uit de grond gestoken en nu nog 6 behoorlijk grote rabarberplanten over is alleen jammer dat ze eerst niet zoveel plek hadden om te groeien want anders waren ze nu al gigantisch denk ik hahaha

nu ff een voorbeeld hoe oud een rabarberplant kan worden,

mijn oma is in 2011 overleden en in dat jaar waren mn opa en oma 55 jaar getrouwd, sinds dat ze getrouwd zijn woonden ze daar op die boerderij (mijn opa woont er nog) en toen stond er al een groene rabarberplant van de bewoners ervoor en geloof me mn opa heeft er nog nooit wat aan gedaan maar die plant staat ook vlakbij een put.

dus die plant is nu al ouder dan 57 jaar