suikerbuikje Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Gisteren heb ik voor het eerst rabarber geoogst. Wel op de verkeerde manier las ik later, ik heb de stelen gewoon afgesneden terwijl je ze af moet draaien (tegen stengelrot). Het is een groene soort dus best redelijk zuur maar met een combinatie van suiker en suikervervanger is het toch een goeie moes geworden! Vanavond wordt deze bij de speklapjes van de barbecue! Maar nu vroeg ik me toch het volgende af. Blijft een rabarberplant eigenlijk continu nieuwe bladeren (en stengels maken) tijdens het groeiseizoen? Of is het gewoon over op een gegeven moment? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Rabarber oogsten doe je vanaf begin april( dit jaar waarschijnlijk niet) tot begin juli(hopelijk dit jaar wat langer door late start). Oogst regelmatig de dikste bladstelen, maar laat altijd minstens drie stengels staan. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
loesnr1 Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 ik heb voor het eerst rabarber(rode steel)dus sorry als ik wat doms vraag : maar rabarber word niet zoet van zichzelf ??net als bv. appels. kan dus oogsten ook al zijn ze zuur?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Rabarber is een meerjarige plant, die met wat zorg jarenlang blijft produceren. Dus er komen nog wel stelen bij. In Engeland in de Rhubarb Triangle telen ze rabarber trouwens op een heel speciale manier. In zeer donkere serres plaatsen ze hier en daar een kaars. De rabarber groeit dan rechtop, op zoek naar licht. Ook krijg je dan mooie rode stelen die minder zuur zijn: Hier nog wat tips: Rabarber vraagt een zonnige standplaats. Halfschaduw kan ook, maar dan is er wel minder opbrengst en vooral de roodkleuring van de bladsteel valt tegen. Rabarber vraagt vruchtbare grond, die in de winter niet onder water komt. Een iets zure grond geniet zijn voorkeur. Het is een gulzige plant die graag organische bemesting heeft. In de volks- of boerentuin vindt men de plant daarom vaak aan de mestput. De planttijd van rabarberwortelstokken is van april t/m juni. Plant 1 plant per meter. In het eerste en tweede jaar oogst je zeer weinig of niks, zodat de wortelstokken zich kunnen ontwikkelen. Pas vanaf het derde jaar mag je volop oogsten. De bloemstelen, die regelmatig opschieten, worden best verwijderd. Ze nemen te veel reservevoedsel van de plant. Er wordt vooral geoogst in het voorjaar, dit tot einde juni. Oogst regelmatig, en alleen de dikste stelen. Snij in geen geval de bladstelen af, de overblijvende stukjes gaan rotten en kunnen zo de volledige plant aantasten. Neem de bladstelen onderaan vast, buig ze naar binnen en trek dan al draaiend los. In de zomer worden de stengels taaier en dunner, deze zijn niet zo smakelijk. Geef de plant dan rust om nieuwe reserves op te bouwen. 's Winters sterven de bovengrondse delen van de plant volledig af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loesnr1 Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 oke , bedankt voor de info. en ook weer wat geleerd nooit geweten dat ze rabarder in het donker kweken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chana Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Ik heb ook nog een rabarbervraag... Is rode rabarber ook zoeter misschien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Het zoet gehalte ligt net als bij b.v. aardbeien aan het ras. En veelal is roder wel zoeter. Red Champagne is vrij zoet. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindless Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Hoi allen , ik heb al sinds denk ik 2 maand geleden een rabarber geplant maar die steekt nog steeds zijn kop niet boven :s hoelang moet men gemiddeld wachten tot je eigenlijk gewoon iets ziet? ik heb die geplant ongeveer een 30 cm diep en goed water gegeven maar ja nix te zien of duurt het echt zo lang? mvg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Mindless als het goed is zat(en) er een of meerdere knoppen aan de rabarber die je hebt geplant. Deze knop(pen) moeten net iets boven de grond. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mindless Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 stan , oei dan moest die niet zo diep dan? want ik lees overal dat hij echt diep moet enz... :s ik had zo'n bruisen ovaalvoormige pit gelijk achtig dat was my zaad ervoor maar gaan gelijkaardige ontkieming eraan dus eigenlijk weet ik niet echt of hij ondersteboven ligt of niet... zag er echt nix aan ik zal hem weer uithalen en ja hoog leggen zodat ik iets zie van ontkieming want anders gaat ie nog kapot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Mindless ehh ik dacht dat je een pol had. Bij zaad klopt het dat het diep moet maar hoelang het duurt voor deze boven hoort te staan kan ik je niet vertellen. Wel dat je enkele jaren bezich bent voor je kan oogsten Edit : kijk hier ook eens rabarber-zaad-t1340.html Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Nog even mbt de vraag over zoete/ zure rabarber: rabarber wordt niet echt zoeter door te laten rijpen. Gewoon oogsten als de stengel dik is. De ene soort zal wat zoeter zijn dan de andere maar op een pannetje rabarber moeten alijd een paar goede scheppen suiker of andere zoetstof volgens mij ( en ik ben beslist geen zoetekauw ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 @ Nanda rabarber wordt inderdaad niet zoeter van laten rijpen maar de stengels worden wel wat stugger als je ze (te) lang aan de plant laat zitten. En als je het als moes eet en niet of nauwelijks suiker e.d. wilt gebruiken kan je er ook wat frambozen of een zoete appel door doen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijke Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Praktische aanvulling: Het is verstandig om na het bereiden van de rabarber een mespunt krijt door de moes te roeren. Dit bindt het zuur in de rabarber waardoor je tandglazuur niet kan worden aangetast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loesnr1 Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 wat fijn al die info, iets wat ik wel weet is dat ze idd kalk aan moet toevoegen ook omdat vrouwen boven de 30 NIET te veel rabarber zouden moeten eten. omdat je er botontkalking van krijgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suikerbuikje Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Volgens mij is dat een bakerpraatje en inmiddels ontkracht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 In rabarber zit oxaalzuur. Aangeraden wordt om het niet vaker dan 2 x per week te eten. Het zuur krijg je niet weg met een zoetstof of suiker. Dan blijft het even zuur van en dat is gewoon slecht voor je tanden. De tanden worden dan ook stroef. Aangeraden wordt om een beetje calciumcarbonaat (krijt) door de rabarber te mengen, zodat het zuur geneutraliseerd wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yiasya Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Aangeraden wordt om een beetje calciumcarbonaat (krijt) door de rabarber te mengen, zodat het zuur geneutraliseerd wordt.Kan je dan niet gewoon een rennie nemen na het eten van de rabarber? Dat is ook calciumcarbonaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Meen je dat nou ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 De zure smaak van rabarber kan ook vermindert worden door engelwortel (Angelica) bladeren me te koken.Die nemen echter ook het zuur niet weg.Door de aanhoudende koude in april kan ik nu pas de eerste rabarber oogsten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
renze Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 rabarber heeft idd erg veel plek nodig en voor je het weet heb je echt een heel stuk vol met rabarber.ik heb augustus vorig jaar dus de rabarber over genomen van vorige eigenaar en er bleken zo'n 15 rode rabarberplanten (de een wat groter dan de ander) in een stukje van 4 meter te zitten dus maandje geleden flink wat uit de grond gestoken en nu nog 6 behoorlijk grote rabarberplanten over is alleen jammer dat ze eerst niet zoveel plek hadden om te groeien want anders waren ze nu al gigantisch denk ik hahaha nu ff een voorbeeld hoe oud een rabarberplant kan worden, mijn oma is in 2011 overleden en in dat jaar waren mn opa en oma 55 jaar getrouwd, sinds dat ze getrouwd zijn woonden ze daar op die boerderij (mijn opa woont er nog) en toen stond er al een groene rabarberplant van de bewoners ervoor en geloof me mn opa heeft er nog nooit wat aan gedaan maar die plant staat ook vlakbij een put.dus die plant is nu al ouder dan 57 jaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts