Jump to content

Waardoor verkleuren de bladeren?

Mamoes

Recommended Posts

Ik heb van mijn ouders een mooie witte bessenplant gehad. Eerst werd hij geteisterd door groene bladluisjes, maar die heb ik allemaal geplet. Hij staat nu eigenlijk altijd buiten, maar als het gaat vriezen halen we hem naar binnen. Hij krijgt nu wel op een aantal bladeren witte plekken. Weet iemand wat dit is? Voedingstekort? Of te koud? Hij staat in een groot wijnvat, dus ruimte genoeg verlopig dacht ik zo. Help?

dsc0168425531367867616.JPG

dsc0168554811367867634.JPG

Van een eventueel voedseltekort mag een ander wat zeggen. Maar wat het geen geval is , is de kou. De bes is gewoon een buitenplant. Is inheems in onze streken. Kan veel hebben kwa schommelingen in de temperatuur. Je moet niet gaan slepen met buitenplanten; lekker laten staan waar die staat: niet naar binnen.

Dat was ik misschien nog vergeten erbij te zeggen. Hij is dus redelijk nieuw. En toen ik hem kreeg stond hij al helemaal in het blad en zelfs bloemen. Ik had even geinformeerd bij een forumlid die veel van fruitplanten en struiken weet en hij zei dat als ik ze toen buiten zou hebben gezet de bladeren en de bloemen er niet tegen konden, omdat hij in de winkel binnen had gestaan en daar dus bloemen en blad had gevormd. Vandaar dat ik hem daarom nog niet in de vries laat staan omdat hij dat dus niet gewent is.

Die snap ik ja. Oké. Maar inmiddels zijn we weer een week verder gelukkig. Is de vruchtzetting goed gegaan ? ( dat zou je dan inmiddels moeten kunnen zien )

sorry. Ik moet natuurlijk ontopic blijven. Voedseltekort. ( ik denk magnesiumgebrek ) Maar ik weet daar te weinig van.

Ja! Er komen al besvormen aan!

Misschien nog extra info: Ik heb hem in ongeveer 90-100 liter potgrond gezet in een groot wijnvat dus. Omdat er nog heel veel ruimte omheen was heb ik een rand anti- slakkenbloemen in zaailint helemaal aan de buitenrand gezet en die kiemen ook allemaal.

Mamoes is het echt wit of mogelijk geel. Ik denk vergeling van de randen van de bladeren te zien.(kan ook door het licht van de foto zijn). Dat kan duiden op een gebrek aan voedingsstoffen. Als deze geel zijn of worden laat dat dan even weten en ook als je dat nog weet welk merk potgrond je hebt gebruikt i.v.m. hier in verwerkte meststoffen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ik heb vanochtend met beter daglicht nog wat meer foto's gemaakt:

Ik vind het toch wel echt wit

dsc0168636071367922534.JPG

dsc0168819681367922604.JPG

dsc0168726751367922662.JPG

Hier lijkt het wel weer geel, maar dit blad is denk ik gewoon in het beginstadium van wit worden?

dsc0168982121367922772.JPG

De potgrond die ik heb gebruikt is van de lidl. Er staat op:

Universele potgrond. RHP keurmerk.

Voor de voeding is een speciale potgrondmeststof toegevoegd. Deze bevat naast de hoofdelementen stikstof-fosfor en kali de volgende spoorelementen: molybdeen, borium, mangaan, koper, zink, ijzer.

Hoodbestanddelen: tuinturf; turfstrooisel; RHP compost

PH (H2O) (ethode EN13037): 5,6-6,6

Hoeveelheid toegevoegde meststof: 1,2 kg 14-16-18 (NPK meststof met sporenelementen) per m3

Minimaal organische stofgehalte 75%

Misschien hebben jullie er wat aan?

Ik zie niets bijzonders.....misschien een beetje verkleurd door de zon...doordat hij binnen heeft gestaan is hij natuurlijk wel veel teerder dan eentje die zijn bladeren enzo buiten ontwikkeld heeft...

Mijn Bessen zien er hier en daar ook niet helemaal perfect uit (net als ik), hangen vol met bloemen en zorgen ieder jaar voor bessen....voor mij hoeft een plant geen perfecte blaadjes/kleur te hebben als hij overall gezond is en geen duidelijke kenmerken van 1 of andere ziekte/aantasting heeft (en volgens mij ziet deze er perfect uit)

Ik zou hem trouwens ontdaan hebben van het meeste blad en alle bloemen en gewoon in de tuin gezet hebben...dan had hij mooi dit jaar zijn energie kunnen steken in goed wortelen en volgend jaar pas met een volle bak aan bladeren en bloemen aan het bessen produceren kunnen beginnen......

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Het lijkt ondanks de redelijke NPK verhouding in je potgrond wel op een voedingsgebrek. voor klein fruit is de beste verhouding NPK 7-3-10. Je kan wat kalk en potas*(houtskoolpoeder) er bij doen ( * deze geeft kali rond de 10% en magnesium rond de 5% af). Geen losse kalium dit werkt juist averechts.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Bedankt voor de reacties. De bes kan bij ons verlopig nog niet in de volle grond, omdat wij ivm gekke vorm van wonen geen eigen stuk volle grond hebben. Alles moet dus in potten en bakken.Maar we zijn bezig met het verkopen van ons huis, dus wie weet volgend jaar.

Misschien inderdaad voedseltekort. Ik denk wel dat je er iets aan moet doen, want er zijn steeds meer bladeren die gaan verkleuren. Ik ga kijken voor die producten. Kan je er ook niet gewoon plantenvoeding in doen die speciaal voor bessen enz is? Of liever die losse producten?

Mamoes liever de losse producten daar anders een te hoog gehalte N(P)K in je pot ontstaat en je wil niet allen blad maar ook vruchten. En zeker niet onbelangrijk over bemesten is ook zeker niet goed. Met een maand of 2 dan wel van het najaar zou je er Ecostyle fruit az bij kunnen doen deze is verrijkt met Rhizzomax* (* mycorrhiza schimmels gaan een symbiose aan met je plant en geeft zo extra vocht en voeding aan je planten) en bacterien welke je bodenleven en wortelgroei stimuleren. Het middel past in biologischelandbouw