MaaikeHilk Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Er zijn een paar beestjes in onze moestuin waarvan we niet weten wat dat zijn. De eerste lijkt op een rode teek, loopt heel snel, en ze zijn er van zeer klein tot een groter formaat (zie foto). De tweede is een soort van kevertje. Ze hebben een glanzende blauwe schild en zitten soms met velen op een hoopje. Ook zijn er veel aardvlooien, maar die proberen we nu te bestrijden door de grond zoveel mogelijk vochtig te houden. Weet iemand welke beetjes het op de foto's zijn, en of ze kwaad doen voor mens (een teek) en plant? Hoe kunnen ze eventueel worden bestreden? We gebruiken geen kunstmatige/chemische middelen. We houden alles puur natuurlijk (dus bijvoorbeeld een aardvlo "bestrijden" met water i.p.v. met derrispoeder). Ook ben ik benieuwd wat voor een beetjes jullie allemaal aantreffen in de (moes)tuin, hoe ze heten, en wat ze eventueel doen met de plantjes. Quote Oui oui oui, la vacha qui rit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 De eerste lijkt op een Fluweelmijthttp://nl.wikipedia.org/wiki/FluweelmijtBeste kun je zelf even kijken bij rode mijt of rode spintmijt zodat je het goed kunt zien (die laatste is het volgens mij niet), de foto is voor mij slechts een indicate, is het een fluweelmijt kan hij geen kwaad voor je planten, integendeel zou ik zeggen.. Het kevertje is niet geheel duidelijk (grote en vormgeving) als het kan op een blad papier zetten met een 1 centstuk er naast en even opnieuw fotograferen als je er eentje tegenkomt... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyWensink Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Hallo, Heb ook erg veel last van de blauwe kevertjes, ieder jaar komen ze weer terug.Bij mij zitten ze zoals ieder jaar op de munt plant.Iemand tips en zijn ze schadelijk? Quote In search of my father's garden, I found my own. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Chrysolina coerulans, er is ook een groene trouwens...maar de blauwe staat er bekend om een lekkere trek te hebben voor muntachtigen ) Meestal probeert men dit diertje tegen te gaan door te spuiten met brandnetelgier..... http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_muntgoudhaan MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 post119565.html?hilit=munthaantje#p119565 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaaikeHilk Posted May 7, 2013 Author Share Posted May 7, 2013 Ik zal morgen eens kijken of ik er een paar kan vinden die ergens op zitten zodat de grootte goed te zien is.Bij mij zitten ze niet op de munt. En ze springen... Quote Oui oui oui, la vacha qui rit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaaikeHilk Posted May 7, 2013 Author Share Posted May 7, 2013 Misschien is dit een betere foto van het kevertje. Hij is iets kleiner dan 1cm en net iets groter dan 0,5cm.Het is trouwens niet het Munthaantje wat eerder is beschreven. Die bij mij zitten zijn wat langwerpiger. Quote Oui oui oui, la vacha qui rit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Aha, een springer dus, dan waarschijnlijk de kattenstaartaardvlo.....is eigenlijk een kertje maar soit.....teunis kan ook nog zijn.... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaaikeHilk Posted May 7, 2013 Author Share Posted May 7, 2013 Kunnen ze kwaad voor de plantjes? Zijn deze ook te bestrijden met brandnetelgier? Quote Oui oui oui, la vacha qui rit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Als het die is die ik denk dat het is heeft hij een voorkeur voor kattenstaarten en goh, hoe heten die dingen ook al weer....? Ehm effe zoeken..fuchsia's...ik weet niet wat ze verder eventueel nog wegwerken, misschien dat iemand anders het weet... Ik laat meestal de boel de boel of werk met de hand (handmatig verwijderen/doden) met Diatom maar alleen heel plaatselijk (toppen van roos en andere struiken/boompjes) tegen bladluis of kleine kolonies van vraatzuchtige diertjes.. Ik heb even een url voor je opgezocht uit mijn lijstje, hier kun je altijd snel even kijken om te kijken en vergelijken: http://www.ahw.me/indexkevers.html MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Is het geen wilgen- elzenhaantje? Hier zitten die massaal op een wild opgeschoten boom (die regelmatig geknot wordt en volgens mij een els is). Ze vreten die in de late lente soms compleet kaal, waarna de boom weer uitschiet. Andere planten laten ze ongemoeid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaaikeHilk Posted May 7, 2013 Author Share Posted May 7, 2013 Dat is een goede link! En inderdaad lijkt het op de kattenstaartaardvlo, maar we hebben helemaal geen kattenstaart of teunisbloem... Toch vreemd. Quote Oui oui oui, la vacha qui rit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts