Jump to content
Theepot

Jam topic.

Recommended Posts

Op 15-4-2020 om 22:02, Anna3 zei:

500g rabarber

Om deze jam straks te maken ga ik nu even pakjes van 500 gram rabarber invriezen. Kan ik meteen even mijn gerepareerde Alpax vacuum uitproberen.

Zou iemand - in Dl wonend- mij een pakketje met 3;1 geleisuiker willen sturen? Of @Anna3misschien heb ik aan 2;1 geleisuiker ook wel voldoende? Dan weet ik wel iemand die wil sturen..:thumbup:

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

@appelvrouw

Ik kan bij de volgende inkoopronde wel geleisuiker (1:3) inkopen en opsturen. Als het er is. Afgelopen keer vond ik alleen 1:2.

Heb zelf ook nog geleisuiker nodig, dus wat extra meenemen.

2:1 kan ook hoor, dan moet je alleen wel meer geleisuiker gebruiken en wordt het wat zoeter.

Ik heb enkele keren vorig jaar aardbeien jam willen maken, had daarvoor 2 grote pakken geleisuiker eigen merk jumbo gekocht.

Maar ik heb het geen 1 keer kunnen krijgen tot een dikke gelei, ook niet na bijv een uur zachtjes inkoken. 

Mijn gevoel zegt dat die suiker niet klopt, kan dat zo zijn? De suiker staat er nu nog, dus ik denk nieuwe kopen?

Onkruidmanager 1.0

De aardbeien rabarber vlier jam gemaakt! Uiteindelijk heb ik bij de geleisuiker speciaal ( @Jorieke123 👍) een eetlepel vitpriss gedaan dat is natuurlijke pectine. Verder het recept gevolgd. Die jam is ietsje dunner dan ik gewend ben maar niet veel en smaakt verrukkuluk. Als aardbeien had ik dan ook Frau Mieze Schindlers die het geweldig doen dit jaar. Heerlijk recept image.thumb.jpg.eb9e83bb8273285fda92408719b028ee.jpg

• Like 1

Ok ik ben dus in de kruisbessen oogst. Gisteren 5 kilo groene ingevroren en Ruim 1 kilo rode tot confiture met whisky gekookt.

nu staat er voor morgen nog twee kilo rode schoongemaakt klaar in een pannetje. Iemand last minut ideeën? Iets speciaals? Niet meer met drank want de kids willen ook wat.  Ik heb ook nog 5 qumquats. En nu twee struiken te plukken trouwens dus kom maar op met die recepten( en ik ga drie struiken verwijderen..ik heb echt veel en veel te veel van die kroezels)

De kruisbessenmuntjam leek me wel wat. 7a41d00f54ffe9fffc8b62a8dcc693e1.jpg

De chutney is weer eens wat anders
068bfa151a9b1d5ca1c0425daeab26ee.jpg

Zoetzure kruisbessen... ben erg benieuwd
d1b220aac86e89a6bca24ab78edd1c69.jpg
Er staat ook een recept voor kruisbessenkaasjes en dat dat erg lekker is. Zie basisrecept. Ehm... basisrecept... geen idee waar die staat en het register weet het ook niet
Maar wellicht heb je hier wat inspiratie

Ha dank je wel Mellie, je hebt hetzelfde boek als ik. Die met munt heb ik ook gemaakt, jaaaren geleden, niet iets voor mij. Dat komt ook omdat ik die dingen zo zuur vind en de munt helpt niet. Da t Zotzuur( wat een leuke fout van het boek) lijkt me wel lollig😋🤪

ik heb vandaag een deel van de bessen met walnoten gejamt en dat is fijn, dat haalt het zure wel weg. De andere helft van de twee kilo klaarstaande kruisbessenpap ( gisteravond al voorgekookt) heb ik met 6 fijngesneden kumquats en een handje rozijnen tot jam gemaakt..iets zuurder maar ook ok. 
nog enkele struiken te gaan, maar die kunnen ook wel even wachten, morgen eerst twee kilo kersen verwerken...🍒🍒

Nou dat is wel heel toevallig!
‘Zotzuur’ vond ik ook wel erg lollig. Succes met alle inmaak. Bij jou is het losgebarsten geloof ik. Hier gaat alle fruit direct in de kinderen

• Like 1

Posted (edited)

Platte wilde perziken jam  gemaakt.

2 kg zou 2 kg gelei suiker in moeten.

Met 1 kilo was het echt al mierrrrrzoet ( eet al half jaar geen suiker).

Heb er 1 kg en een beetje ingedaan  en halve citroen voor de pectine.

Hoop dat hij dik genoeg wordt.

20200701_171143.jpg

20200701_211013.jpg

Edited by Nasuada

Ik heb net een nieuwe jamliefde ontdekt.,Zwartzwalder kirchentorte confiture. Oftewel kersenjam met chocolade, pure. Mmm. In het orginele recept ging ook amaretto maar ik denk dat de kindjes dit ook zo lusten.,op t brood bij ijs en amandelgriesmeelpudding en misschien zelfs in de taart.  Het recept was in cups maar ik heb het ongeveer zo gedaan: 1500 gram kersen, 1 pak geleisuiker speciaal 500 gr, 100 gram rietsuiker, 4 stukken chocola 90%, 4 theelepels citroensap en 2/3 cup cacaopoeder. Maakt 5,5 pot jam. Je mengt het cacao poeder met de suiker en kookt eerst de kersen fijn. Ik heb de staafmixer gebruikt, altijd met angst in het hart want als er toch nog een pitje in zit😞😕

• Like 1

11 uren geleden, Jorieke123 zei:

??

Pffffff ik weet dat Jorieke en appeltje er een hekel aan hebben aan dat je je berichten zo slordig plaats. Doe echt mijn best.

Maar diekleineklotelettertjes ook🤪

• Like 2

Ha! Iedereen aan t jammen, lees ik! Ja lekker hoor. Hier ook.
14 potjes aalbessengelei/jam. De geleisuiker was op. Dus heb ik dr n paar velletjes gelatine in geroerd. Daar wordt de jam een stuk lichter van, viel me op, ook bij kleine hoeveelheden gelatine toevoegen (en voor aalbessen is niet echt veel nodig) Morgen dan toch eindelijk de kroezels verjammen. Misschien maak ik ook nog wat limosiroop van ze. Lijkt me wel lekker.
Ik ben vergeleken met jullie trouwens niet bijster crea zie ik. Hahaha. Wat een prachtige combinaties met vlier en chocolade en munt enzo. Ben erg onder de indruk :thumbup:
(Maar houd het vooralsnog gewoon lekker veilig bij de pure smaakjes. Vind ze nog zo lekker zo!)

wees bevriend met kleine dingen

Voorgerrechtje.

1 of 2 Vijgen in 6 stukken snijden. een plakje serranno ham of soortgelijke ham er overheen snipperen. Wat mozerella er over verkruimelen. In een schaaltje wat olie, citroensap en honing mengen. verhouding ongeveer 1:1:1, peper en zout erbij. Deze dressing over de vijgen doen. Serveren met een geroosterde boterham. Zeg niet waar je dit doet want mijn vrouw is er gek op en je bent je bordje kwijt. 🤣

Groetjes,

Bram

Vorig jaar een experiment gedaan om wat te doen met kweepeer. Iets anders dan kweepeer gelei.

Ik heb hiermee een kweepeer-bramen jam gemaakt die uitstekend smaakt.

• Like 1

Groetjes,

Bram