Jump to content

Jam topic.

Theepot
 Share

Recommended Posts

Gisteren, een stel Franse dames bij elkaar..zegt er een, wat jammer hè dat de mirabellen zo slecht zijn, in de weinige vruchten die er zijn zitten bijna overal wormpjes.´o, zei haar buurvrouw, ik gooi gewoon alles in de pan, de wormpjes komen wel bovendrijven kan je zo afschuimen🤭😂

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Getver, Jet! Ik zal daar wel truttig in zijn misschien, maar dat hoef ik niet hoor! Ik heb net mijn pruimenboom gesloopt omdat er altijd maar wormpjes inzitten….ze zullen  vast komen bovendrijven….maar ook de poepjes die ze in je pruim leggen? Brrr…🤢

Jam probeer ik tegenwoordig te maken als smaak-compositie. Niet gewoon aardbeien of pruimen (dat ook wel soms)....maar interessante combi's met wat andere smaken. Ik heb allerlei fruit, kruiden e.d. in soms kleine hoeveelheden bewaard (vriezer, soms drogen) en kan daarmee combineren.

Ik moest wat met een behoorlijke oogst vijgen (al een paar bakjes in de vriezer) en had nog een flinke zak rabarber, een bak zwarte bessen en veel valappels.

Het werd als volgt:

1250 gram appels in kleine stukjes

700 gram rabarber stukjes (uit de vriezer)

420 gram zwarte bessen (uit de vriezer)

ca. 350 a 400 gram schoongemaakte vijgen in stukjes.

1/2 citroen en wat rasp van de schil

paar druppels sinaasappelaroma.

800 gram geleisuiker 1:3

beetje citroenzuur.

Koken wat langer om de rabarber en appels (allerlei soorten door elkaar) genoeg gaar te laten worden. Rabarber mag in draadjes net uit elkaar vallen.

Het resultaat was naar mijn gedacht: een licht zure jam (lekker met tahin op boterham of met yogurt of pap) met een bijzonder exotisch aroma. 

In ieder geval wil ik vijgen nog eens proberen als hoofingredient met citroen en gember en ook vijgen met wat gehakselde kruisbessen, kaneel en een licht vanille-aroma. 

• Like 2

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image