Jump to content

Perzikboombladeren worden bruin

ferdinand

Recommended Posts

Ik zie net dat de mijne ook is aangetast...naja dat wordt blad verijderen, mesten en eens rond gaan kijken voor een goed fungicide voor volgend jaar........

Als ik het volgend jaar niet onder controle krijg dan gaat ie op de brandstapel, ik had gedacht in dit drogere warme klimaat dat het mee zou vallen , vorig jaar geplant en dit jaar meteen bingo!!

Een project dat tot mislukken gedoemd is denk ik zo maar ik geef het nog een jaar......

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Veel te vroeg heb ik victorie gekraaid!!!!

Mijn perzik staat er nu ineens maar héél flauwtjes bij. De stam vertoont veel barsten in de schors maar gaatjes zijn er niet te zien.

img588094041368704972.JPG

Sommige blaadjes hangen er maar slapjes bij.

img587968781368705020.JPG

Veel kleinere takjes zijn gewoon niet uitgelopen.

img587646781368705065.JPG

En enkele bladeren hebben toch nog de krulziekte.

img588166321368705115.JPG

img588252421368705131.JPG

img588359371368705147.JPG

Ben dat artikel eens gaan lezen over de krulziekte, link van Danuta, en daar zie ik ook iets over de woelratten en dat die tijdens de winter de schors van de wortels afknagen. Dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van al mijn perzik ellende want deze winter zaten er veel ratten in de tuin, ze hebben dan ook veel vergif gekregen maar de schade is er zo blijkt nu.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Daar pas heb ik gemerkt dat mijn perzik zijn bladeren laat vallen, die gaat denkelijk zijn einde tegemoet.

Gisteren was dat nog niet, toen geen bladval gezien, nu ineens wel en redelijk veel zelfs.

Hier slechts beperkte ervaring met een perkel (*) en een perzikboompje in onze gewone tuin.

Ik weet niet beter dan dat er alle/de meeste jaren een lichte krulziekteaantasting zichtbaar wordt na de bloei en vruchtzetting. Een (beperkt) deel van de bladeren verkrult, wordt roodbruin en valt in de weken erna af. De bomen groeien verder en maken nieuwe bladeren aan en groeien verder, die er wel gezond uitzien. De bomen dragen ook en zien er vanaf ca. juli goed en mooi uit. Nooit actieve bestrijding toegepast....het wordt zeker niet erger of rampzalig...dus onze redenering is: Het hoort er bij, bomen zijn aangetast maar geen reden voor grote zorgen en ingrijpende maatregelen......

* Voor wat een "perkel" is: zie deze draad: https://www.moestuinforum.nl/post125754.html?hilit=perkel#p125754

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...

Nu heb ik er een probleem bij!!!!

De zaailingskes van de perzik, zes stuks, zijn ook ziek!

Die staan nochtans in potten en buiten de boomspiegel van de oude boom.

img611283651369583823.JPG

img611350531369583835.JPG

De wortel ziet er zo uit;

img611471421369583860.JPG

En aan de grond is niets te zien buiten wat bruine mieren.

img611587061369583897.JPG

Wat kan ik hier nu nog aan doen??????????

Zou toch graag die plantjes houden. Dat eentje heb ik nu in potgrond gezet, de andere staan nog in gewone tuinaarde.

Willy, de bast is niet gebarsten dus er zit nog leven in.

Die foto met dat slaphangend blad is te wijten aan de koude volgens mij. Ik heb een aprium die net hetzelfde heeft meegemaakt. De takken vertonen ook van die verdroogde rimpels.

Voor de krulziekte was ik er dit jaar op tijd bij. Heb 2 blaadjes verwijderd op mijn 2 bomen maar ik heb ook veel takken die niet zijn uitgelopen zoals aan jouw boom dus ik denk dat dit ook met het weer te maken heeft. Toen de bomen in knop stonden en het mooi en warmer weer was is het kwik plots veranderd en zijn bijna alle knoppen kapot gegaan met alle gevolgen vandien.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

• 2 weeks later...

De perzikboom lijkt nu iets beter te zijn, alleen heeft hij onderaan bijna geen bladeren meer, tot halfweg de kruin zo. Er is nog steeds bladval maar minder en de nieuwe twijgjes zien er gezonder uit.

img615715781370624940.JPG