martin.b Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Hallo Hier mijn eerste (domme) vraag.Ik heb op 10-april 2 soorten radijs gezaaid.Een witte (radicula 'Hailstone') en een normale soort (Riesenbutter). Ze staan in de volle zon, en staan in zandgrond.Ik heb ze niet bemest, en ze zien er nu zo uit. Hier eentje met een centimeter er naast. Nu heb ik reeds vernomen dat het bijmesten met patentkali goed zou zijn voor knolgewassen.Maar mijn vraag is niet zozeer of ik ze moet bijmesten, maar of ze qua groei "op schema" zijn, en of ze nog een stuk(je) dikker/groter gaan worden?Had ik ze achteraf niet beter wat meer in de (half) schaduw gezet? Ze staan zo "opgesteld" Verstandig om ze uit te dunnen? Ik weet dat ik over dit onderwerp heeeeeeel veel via de zoekfunctie kan terugvinden, maar omdat ik geen idee heb of de groei keurig verloopt, of achterblijft, weet ik dus ook niet of het verstandig is om bepaalde zaken aan te passen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ferdinand Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Gewoon langer laten zitten. Worden vanzelf groter. Bij mij in elk geval.Vooral de laatste dagen met al die regen groeien ze als 'kool'. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Dat gaat goed. Zelf mest ik niet bij radijs en laat ze voor de smaak(net even pittiger)niet te groot groeien. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ModestMouse Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 De laatste paar dagen groeiden ze ineens heel hard bij mij. Misschien dat je ze net iets te dicht op elkaar hebt staan? Je zou er een paar tussen uit kunnen halen, ze zijn net groot genoeg om op te kunnen eten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Uitdunnen moet je wel doen met radijs ja. De bedoeling is dat je zaait in rijtjes die ongeveer 10 a 15 cm van elkaar liggen, en dan wanneer de plantjes zo'n 5 cm hoog zijn iedere 4 a 5 cm de sterkste/mooiste plant laat staan en de rest eruit trekt. Ik weet niet hoe het zit met uw afstanden, maar zoiets zou het toch moeten zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.b Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Dank voor de reacties. Met als doelstelling het geheel wat te gaan uitdunnen zie ik tot mijn verbazing dat ze er nu, 2 dagen later dan voorgaande foto, er zo uitzien. Dat is wel heel snel gegaan op 2 dagen tijd! Ik heb ze (zie ik nu) erg onregelmatig gezaaid. Sommige staan 6 cm uit elkaar, en andere 3 cm. Achteraf zie ik dit als een voordeel, want hierdoor is nu de helft ruim voldoende groot om te oogsten, en word hierdoor de rest automatisch uitgedund en hoef ik ze niet allemaal in 1 keer op te eten. Ik ga nog een update maken in mijn Moestuin Seizoen: blog/martin.b/ Over hoe de radijs in mijn budget tunnel momenteel uit ziet, want ik had echt niet verwacht dat ze hier aanzienlijk kleiner zijn, dan de bovenstaandeDus kort samengevat: het is nutteloos om radijs in een tunnel te zaaien, het werkt bij mij zelfs vertragend qua groei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts