Jump to content

Radijs op 10-4 gezaaid, en nu ziet het er zo uit

martin.b

Recommended Posts

Hallo

Hier mijn eerste (domme) vraag.

Ik heb op 10-april 2 soorten radijs gezaaid.

Een witte (radicula 'Hailstone') en een normale soort (Riesenbutter).

Ze staan in de volle zon, en staan in zandgrond.

Ik heb ze niet bemest, en ze zien er nu zo uit.

2013-05-13%2017.39.41.jpg

Hier eentje met een centimeter er naast.

2013-05-13%2021.20.25.jpg

Nu heb ik reeds vernomen dat het bijmesten met patentkali goed zou zijn voor knolgewassen.

Maar mijn vraag is niet zozeer of ik ze moet bijmesten, maar of ze qua groei "op schema" zijn, en of ze nog een stuk(je) dikker/groter gaan worden?

Had ik ze achteraf niet beter wat meer in de (half) schaduw gezet?

Ze staan zo "opgesteld"

2013-05-10%2018.14.14.jpg

Verstandig om ze uit te dunnen?

Ik weet dat ik over dit onderwerp heeeeeeel veel via de zoekfunctie kan terugvinden, maar omdat ik geen idee heb of de groei keurig verloopt, of achterblijft, weet ik dus ook niet of het verstandig is om bepaalde zaken aan te passen.

Uitdunnen moet je wel doen met radijs ja. De bedoeling is dat je zaait in rijtjes die ongeveer 10 a 15 cm van elkaar liggen, en dan wanneer de plantjes zo'n 5 cm hoog zijn iedere 4 a 5 cm de sterkste/mooiste plant laat staan en de rest eruit trekt. Ik weet niet hoe het zit met uw afstanden, maar zoiets zou het toch moeten zijn.

Dank voor de reacties.

Met als doelstelling het geheel wat te gaan uitdunnen zie ik tot mijn verbazing dat ze er nu, 2 dagen later dan voorgaande foto, er zo uitzien.

2013-05-15%2020.48.11.jpg

Dat is wel heel snel gegaan op 2 dagen tijd!

Ik heb ze (zie ik nu) erg onregelmatig gezaaid. Sommige staan 6 cm uit elkaar, en andere 3 cm.

Achteraf zie ik dit als een voordeel, want hierdoor is nu de helft ruim voldoende groot om te oogsten, en word hierdoor de rest automatisch uitgedund en hoef ik ze niet allemaal in 1 keer op te eten.

Ik ga nog een update maken in mijn Moestuin Seizoen:

blog/martin.b/

Over hoe de radijs in mijn budget tunnel momenteel uit ziet, want ik had echt niet verwacht dat ze hier aanzienlijk kleiner zijn, dan de bovenstaande

Dus kort samengevat: het is nutteloos om radijs in een tunnel te zaaien, het werkt bij mij zelfs vertragend qua groei.