Jump to content

Knolcapucien of Mashua

appelvrouw
 Share

Recommended Posts

Ook van de knolcapucien heb ik een paar knolletjes. Deze zitten nog in potten binnen, wel uitgelopen. Wie heeft ze ook dit jaar?

Wie weet of ze samen met Yakon, Suikerwortel, Apios, Oca en Taro op hetzelfde perk kunnen?

Wie heeft ze wel een gegeten, en - als je ze al gekweekt hebt- hoe verloopt de teelt?

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

• 7 years later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Jawel. En toen opgegeten en nou ja, niks bewaard. T was niet veel hoor de oogst, maar wel een lollig maaltje. Daarna had ik nog een knolletje maar dat werd niks. Tis wel een mooi plantje ook.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ja dat dacht ik ook. Erg mooi, en mooi meegenomen als er ook oogst van komt. :)

Bovendien een plant die schijnbaar goed zou werken tegen slakkenvraat, en die het koolwitje afleidt van je kolen.
Al met al toch aardig om es te proberen, toch.

Waren de knolletjes idd zo pittig als ik beschreven zie staan? Als een soort heftige radijs?

wees bevriend met kleine dingen

Goh is Nashua knolcapucien? Dat heb ik ook al 2 jaar. Vind het een mooi knolletje maar heb ze niet gegeten. Ik heb de rode. Ziet er mooi uit. Staat bij mij in het rijtje van de peruaanse postelein. Leuk plantje, maar of het echt iets tegen slakkenvraat doet... in betwijfel het. Daarvoor heb ik er echt te veel en jij zit ook aan het water toch? Weet niet of je verschil gaat merken.

Suf dat ik het nog niet heb gegeten. Zo gaat dat soms.

• 1 year later...

En @Mellie ondertussen wel gegeten?

Hier is de groei goed, althans boven de grond. Onder de grond moet nog even wachten.

Vandaag gelezen dat het blad en de bloemen ook eetbaar zijn. Dus dat binnenkort ook wel proberen, alleen heb niet zo veel sla..

IMG_20221031_124952.jpg

• Like 2

Staat hier fier overeind, maar absoluut geen bloei. Blad smaakt net zoals O-I kers maar minder scherp. Vond het niet bijzonder, knolletjes nog niet kunnen proeven. Oogsten vlak voor de eerste vorst toch?

Iemand goed recept? 

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

Oogsten vlak voor de eerste vorst toch?

Ja, voor de eerste echte vorst. Of na de nachtvorst als het blad kapot is, heb ik gelezen.
Eerste jaar, dus geen ervaring verder. Ook geen ervaring met recepten.

Bij mij hebben ze ook nog nooit gebloeid. Maar misschien zet ik ze op de verkeerde plek. Bij mij is de opbrengst van de knollen maar matig, trouwens.

Dat is wel jammer want ik vind de smaak van de rauwe knollen wel lekker. Scherp, zoals bij mosterd. Als je neus verstopt zit, is ie daarna weer vrij 😄

Verder weet ik alleen dat die scherpte verdwijnt als je de knol verhit. 

Ik overwinter ze uit luiheid vaak in de kas. Diep gat graven, knollen erin en weer dichtmaken. Stokje erbij. Als het niet te hard vriest, staan ze het volgende jaar weer boven de grond.

• 4 weeks later...

Vandaag de mashua geoogst, eerste plant had niet zo veel. Dit was de tweede.

De derde kon ik niet meer vinden, maar kan me wel herinneren dat er een mashua of ulloco niet was opgekomen. Maar kon maar 2 van de 3 mashua en 2 van de 3 ulluco vinden...

Ulluco had trouwens helemaal niks Noppes nada🤔

IMG_20221124_133149.jpg

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image