Posted May 30, 201312 yr Ik heb zo'n 30 tomatenplantjes staan, zelf gezaaid e.d. De ene groeit harder dan de ander, vandaag heb ik bij verschillende planten al bloemknoppen gespot. Er zit echter een plant bij die nogal tegen het systeem ingaat. Althans, mij zegt het niets.Betreft het middelste plantje:En deze 'knop' zit er inmiddels al een maandje op: Bladeren gaan ook heel hol staan en echt groei zit er niet in. Loopt in ieder geval flink achter op zijn buurman. Iemand enig idee wat er aan de hand is? Gaar zaadje geweest of iets bekends? Daarnaast heeft zowel deze als andere planten last van vlekken op de bladeren. Bladvlekziekte geeft andere vlekken voor zover ik dat kon vinden, en ook niet alle planten hebben het. Ze ondervinden er in ieer geval geen hinder van m.b.t. plantontwikkeling Hier één van de ergste. Plant ziet ook beetje gelig, was één van de laatste die ik buiten gezet heb.En in mindere maten:Kan dit door de kou zijn? Enkele staan namelijk al vanaf half april buiten, maar ook bij die ik begin mei erin gezet heb zie je het. Voornamelijk eigenlijk.
May 30, 201312 yr Wat ik op de foto's zie is voor een deel de koude geweest (beperkte opname voedingstoffen als fosfor verklaren de paarse-gele kleur van blad, stelen en nerven). De bruine plekjes durf ik je geen uitsluitsel over te geven. Kan ook schade door kou zijn, maar de gele kringen rondom de vlekken wijzen mogelijk weer op een schimmel/bacterie. Met de nadruk op mogelijk, even in de gaten houden dus de komende weken.
May 30, 201312 yr Ik heb dat ook! Precies zelfde problemen. Heb de gevlekte bladeren er maar afgeknipt, geen idee of ik daar goed aan gedaan heb.
May 30, 201312 yr Author Ik heb ook de hele erge eraf gehaald. Omdat ik het a) geen gezicht vind, en b) misschien erger kan voorkomen. En gelukkig heeft de mooiste plant en tevens de grootste voor zover ik het kan zien er geen last van. Die staat redelijk beschut en heeft een stenen muurtje die warmte langer vasthoud. Ik heb geen idee, zeg maar wat
May 30, 201312 yr Dat lijkt ook erg op mijn probleem waar ik om hulp voor wilde vragen in een topic, maar denk dat het eenzelfde euvel is. Staan hier nu 4 weken buiten in een tomatenkas, daarvoor in een broeikas op het balkon. Op de achterste rij, vooral de 3e van rechts.
May 31, 201312 yr Author Bij mij zijn het vooral de onderste bladeren, de oudste dus, die het te voorduren hebben gehad. Enkele zijn er van zichzelf afgevallen, andere gaan flink achteruit en heb ik er zelf afgehaald. Of het een vorm is van afsterven door kou, geen idee. Hoop het maar. In eerste instantie zaten alle bladeren van enkele plantjes met deze plekken, maar de nieuw ontwikkelde bladeren hebben het niet of nauwelijks. Zien er in ieder geval veel groener uit. Edit:@steenbok1980, wordt geloof ik tijd om te gaan dieven
June 10, 201312 yr Ook ik heb een probleem met de tomatenplanten. Zijn jullie het er mee eens dat het de kou is geweest? Of is er toch meer aan de hand?Het gaat overigens om twee soorten tomaten.
June 10, 201312 yr IK wil alleen maar even iets zeggen over die "dikke bloemknop ". Die maakt een enkele soort op die manier, is niks vreemds aan. Even een paar dagen wachten en dan zie je daar de bloemtros die je gewend bent uit ontstaan. Over die vlekken ( allemaal wel érg verschillend hoor ) durf ik eigenlijk niks te zeggen. Ik hou het bij mijn eigen tomaten maar gewoon op het feit dat we een lastig voorjaar achter de rug hebben.Ik heb alle varianten aan vlekken al voorbij zien komen, en ik denk dat mijn planten ze ook allemaal in mindere of meer mate hebben. En heb daarnaast nog geheel fris-groene staan. ( allemaal verschillende soortjes )Ik zie het verderop in het seizoen wel denk ik dan. Alles groeit inmiddels wel beter met dit weer trouwens.
June 12, 201312 yr Zijn jullie het er mee eens dat het de kou is geweest? Of is er toch meer aan de hand?Dit ziet er in mijn ogen uit als zonnebrand. Heb je ze soms binnen opgekweekt en vorige week, toen het ééééindelijk mooi weer werd, te snel en te lang in de volle zon gezet? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
June 16, 201312 yr Ja, ik ben bang van wel inderdaad.Plantjes zijn inderdaad binnen gekweekt. Ze staan al wel iets langer buiten overigens dan vorige week. Maar wel in de volle zon gestaan.Is er nog iets aan te doen? Behalve dan de bladeren er af halen.
June 16, 201312 yr Komt goed, nieuwe bladeren zullen zich weer gezond ontwikkelen. Laat voorlopig het blad nog maar even zitten, totdat de plant voldoende nieuw en gezond blad heeft.Zie ook bit zijn uitleg hier: https://www.moestuinforum.nl/peper-raar-blad-t9724.html#p157366
June 17, 201312 yr Bedankt, gaan we dat proberen. En nu maar kijken wat de komende zeer warme dagen voor effect gaan geven natuurlijk.