Jump to content

Recepten van Thessa

Thessa
 Share

Recommended Posts

Je inspireert me Thessa . Het wachten is nu op een aanbod van volrijpe kersen , mmm. De tijd van kersen is nu weer bijna voorbij geloof ik, de prijzen stijgen weer helaas.

niet wachten hoor, je kan misschien even informeren of er een teler in de buurt veel gebarsten heeft voor niets of een klein beetje...

(op de veiling mogen ze niet geveild worden dus betaal niet te veel 2 euro per kilo is al erg veel ) succes !!

en net 15 kilo bramen geplukt ! helaas is het nu te laat en morgen overdag kom ik er niet aan toe dus zaterdag avond staat de ontsapper weer aan gaat lekker zo !! hero kan wel bij mij gaan inkopen.....ha ha

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Hoe pluk je in hemelsnaam 15 kilo bramen?

In je eentje?

Jasmin: we doen iets niet goed.....

Maar Thessa, wat een prachtig plaatje. Al die potjes. Prachtig!

(ik ga ook heel rap weer bramen plukken)

Een mening is altijd vrijblijvend,

soms aantrekkelijk,

soms verwerpelijk,

verstandig of dwaas,

men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet.

Hoe pluk je in hemelsnaam 15 kilo bramen?

In je eentje?

Jasmin: we doen iets niet goed.....

Maar Thessa, wat een prachtig plaatje. Al die potjes. Prachtig!

(ik ga ook heel rap weer bramen plukken)

heel veel oefenen

wij hebben een haag van bramen om onze pruimengaard te beschermen tegen ongenode gasten, en die haag heb ik van de week gesnoeid zodat ik moeiteloos bij de bramen kan en een trap zodat ik ook de hoogte in kan ,

maar mijn handen liggen evengoed open hoor, ben te hebberig,....

de haag is ongeveer 50 mtr lang en dat aan 2 kanten , 2 emmers paraat en plukken maar, en ja in me eentje....

moest stoppen omdat ik de kleuren niet meer kon onderscheiden...het werdt al donker om 22.00......

ha ha zo blijf je bezig he....

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Thessa: ik ben ernstig onder de indruk!

dank dank

mochten we verhuizen en het is klaar komt er ook een moestuindag bij ons hoor, kunnen jullie allemaal kijken en proeven

maar geduld....we gaan voorlopig nog niet verhuizen dus is nog niet aan de orde.... lijkt me wel supper leuk

vanmorgen begonnen met de bramen, en de eerste pruimen uit de gaard, nu al 15 potten pruimen/bramen jam gemaakt.

de jam lijkt steeds wat dunnig te blijven ondanks het appeltje en extra marmello.....

de kersen jam kan er mee door maar kan wat steviger

(nu nog maar een zakje marmello extra er door, op een pan van 4 liter en maar hopen dat ie nu mooi opstijft )

gisteravond ook nog vlierbessen geplukt !! vroeg maar rijp ! wel wat meer groene er tussen die er uit gehaald

en nu staan ze in de ontsapper samen met de laatste bramen voor de sap en jam, lekkerrrrrrrrrrrrr

wat zullen we gezond blijven

10 kilo bramen? Dat is veel. Zelf geplukt van eigen struiken? Mijn ervaring met bramenjam is juist dat het makkelijk opstijft. Dus waarom bij jou niet?

ik heb geen idee, ik voeg toe borrelglaasje citroensap per liter pure sap ( gebruik jij ook de pitjes? die bevatten veel pectine maar lust ik niet..vandaar de ontsap methode)

op een pan van 4 liter gaan 2 gewone gelei suiker en 2 speciaal plus zakje marmello en nog te slap

vandaag zelfs met 2 zakjes marmello geprobeerd en die staan nu af te koelen, een in de koelkast als proefje.....

maar de gemaakte slappe kersen jam lijkt nu wel meer op te stijven....komt toch nog goed denk ik....

ben benieuwd hoe jij het voor elkaar krijgt ( ik had er andere jaren ook problemen mee...) of andere ??

Wat zijn de vlierbessen vroeg bij jou, hier zijn ze nog allemaal groen.

Lekker vlierbessen sap en jam!

ja gek he...de struik die vorig jaar pas in sept gaf hangt nu deels al zwart ! andere struiken zijn echt nog groen....maar heb het er van genomen, eerste flessen bramen/vlierbes jam, gelei, sap en limonade zijn al weer op !

de bramen zijn ook erg vroeg bij ons hoor, kan nu als ik tijd heb alle dagen plukken ongeveer 20 kilo....

maar kom er niet aan toe heb nu nog 25 kilo in de vriezer liggen....ga van het weekend weer plukken en inmaken...

heb vanmorgen van 1/4 heg 15 kg bramen geplukt !! de rest moet nog geplukt worden....

nu bezig met de jam, als proef wat potten gemaakt met de hele braam en nu bezig met de pan bramen die ik opgekookt heb en uitgeknepen in de was zak kijken of dit keer wel wil binden....weet het pas als de jam afgekoeld is....spannend !

( uiteindelijk van 1.5 emmer vol in een pan opgekookt ongeveer 10 minuten, en ongeveer 1 kg is in was zak achtergebleven en ligt nu verder uit te lekken ) dit alles omdat de purebramensap uit de ontsapper niet wilde binden....

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Poeh wat een bramen!

Ik moet binnen kort maar eens wat bramen gaan strooien want dan wordt onze bramenhaag ook 50 meter ipv 10. Maak je van alle bramen jam?

Zo te zien loopt je jam handeltje wel goed

ook gelei, saus , sap en limonade !

vervolg bramen.....weer te slap zowel de gehele bramen als de gezeefde ......heb op 900 ml sap een gelei extra gebruikt en per liter borrelglaasje citroensap. (ik had 4 liter sap en daarvan op een 900 ml 1 gelei gewoon gebruikt ivm de houdbaarheid) nu maar als gelei verkopen/gebruiken... volgende lichting staat nu op het vuur deze keer heb ik de pitjes 15 minuten mee laten koken en daarna weer met de waszak gezeefd en doe nu op 3 liter 1 marmello extra.....kijken of dit keer echt jam wordt....

Thessa.....

Wat jammer weer. Ik maak niet zoveel jammetjes en sapjes als jij, maar alles wat ik tot nu toe gemaakt heb is gewoon gelukt, op 1 ding na: de rode bessen jam. De enige die ik in de sappan had gedaan. Ik denk dat dat fout ging bij mij omdat als je hem maar iets te lang op laat staan, je ook het " stoom" dus water bij je sap krijgt. Misschien dat een en ander daarom niet goed meer bind? Ik denk dat dat water niet erg is als je alleen sap maakt, maar voor jam? Het is maar een idee hoor, jij bent degene met de meeste ervaring op het gebied van jammetjes maken enzo, maar dacht misschien eens uitproberen? Ik maak ze voor mezelf, dus is het niet zo erg als er wat " mislukt", maar jij bent akelig hard aan het werk voor de verkoop, dus dan is het wel verdraaid jammer, als de boel niet doet wat je wilt. Ben benieuwd of het nu goed gaat met die pitjes erbij. Succes!

Ik kook altijd appels bij de bramenjam. Gelei beter gezegd.

Ik moet zeggen dat mijn eerste potten van deze zomer eigenlijk ook niet hard werden. Nog steeds goed genoeg voor huisgebruik, maar ik kan me voorstellen dat als je voor anderen werkt, dat je dan het resultaat beter in de hand wil hebben.

Thessa: ik begrijp er niets van.

Ik heb nu 3 keer bramengelei gemaakt (zonder appel o.i.d.)

Ik ben begonnen met het maken van sap, gewoon bramen koken (uurtje) op aanhangend water. Goed laten uitlekken, uitwringen etc door een doek. Dit een half uurtje ingekookt. Flink af laten koelen, suiker erdoor. Van de helft heb ik siroop gemaakt. De andere helft heb ik weer op het vuur gezet en 10 minuten laten koken. Ik heb gewone suiker gebruikt. Ongeveer een kilo op een liter sap.

Prachtige gelei geworden.

Een mening is altijd vrijblijvend,

soms aantrekkelijk,

soms verwerpelijk,

verstandig of dwaas,

men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet.

eindelijk gelukt !! op de waszak manier gewonnen sap ( en de prut nog na gezeeft )

op 700ml pak geleiextra gevoegd ( had in de pan 4 liter en op die 4 liter nog 1 marmello extra toegevoegd) en gekookt 5 min

eindelijk is het voldoende gestold en evengoed nog lekker ! eindelijk....... ga nu even in bramen staking hoor

o ja....nog 15 grote (koffie melk) flessen bramen limonade gemaakt en 20 kleintjes......jammie !!

vandaag karrenladingen vol uit de tuin gehaald....

236_45420febfbf1aaef1d4f8ef8a59d03e1.jpg

moest aan het liedje heb me wagen vol geladen ....denken

ga toch maar weer verplicht courget / ui op zoet /zuur maken deze foto's waren van afgelopen keer;

236_016b797cad8e99390949117c481d2878.jpg

en lekkere soep voor in de vriezer !!

236_cf500207a7a412d60d9eadf242f05aa0.jpg236_cf0a96efbce79598ec3acb8f48cbeb7f.jpg

vandaag courgette / snijbiet ovenschotel gegeten met de zoet/zuur lekker !!

236_cf500207a7a412d60d9eadf242f05aa0.jpg

en heb wat te doen hoor de komende tijd, de pruimenboom heb ik leeg geplukt 6 !! kisten vol

236_e8cd7cd183b5be339314047a23724ab8.jpg