Posted June 10, 201312 yr Ik heb even een vraagje over aardappels.Zou je nu nog aardappels kunnen poten?En zo ja, welk soort, vroeg of juist niet?En als je aardappels in de volle grond zet, is het dan erg als er bij het rooien een paar aardappelsin de grond blijven, ivm rotting, ziektes etc. ? Alvast bedankt voor de antwoorden. Groetjes, Katja
June 10, 201312 yr Late soorten zouden nog net moeten kunnen. Verleden week zag ik boeren die ook nog poten op het land. Kreeg van een buurman nog wat "Rode pinken" die hij over had en heb ze verleden week nog in de grond gedaan. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
June 10, 201312 yr Author Duren late aardappels niet 180 dagen?Dan zouden ze in december klaar zijn, kunnen aardaopelplanten(en de aardappels) wel vorst verdragen?
June 10, 201312 yr Late aardappelen worden tot eind oktober, begin november gerooid hier in Zeeland. Stel dat het in oktober al een keertje vriest, dan bevriest het blad hooguit, maar dat zal nog niet echt in de grond gaan. Een wat korter seizoen betekent hooguit dat je ietsie kleinere aardappelen hebt. Groei/rijping-booz ligt toch vooral in zomer en begin herfst.Dus....nog steeds denk ik: gewoon nog planten. Die 180 dagen mag je plusminus lezen!! Waar ik meer bang voor ben is dat de aardappelziekte het gewas al voor die tijd geveld kan hebben. Dat is de reden waarom vroeg poten wordt aangeraden. In de gewone beroepslandbouw wordt volop gespoten hiertegen. In een (ekologische) moestuin is het risico groter. Kies in ieder geval voor gewassen, waarvan de knol er resistent tegen is! Als het blad dan wordt aangetast is de oogst wel wat minder, maar niet helemaal verloren. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
June 10, 201312 yr Kijk ook even hier : post151346.html?hilit=aardappels%20poten#p151346 Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
June 8, 201411 yr Ik zou het gewoon proberen. "Nee heb je, ja kun je krijgen" (om maar eens een tegeltje te citeren). Ja je hebt meer kans op ziekten. Daarom liefst een resistent ras. Ik zou ook een (heel) vroeg ras zoeken, die hebben de minste groeidagen, dus minder kans op vorstschade. Als je geen poters kunt vinden dan kun je ook biologische "eetaardappels" kopen en die poten. (Biologische omdat die niet / minder met kiemremmers worden behandeld). Niet geheel 'on topic', maar misschien vind je dit ook wel een leuk idee: nieuwe aardappels met kerstmis
June 9, 201411 yr Ik denk dat 180 dagen een beetje aan de lange kant is.Over het algemeen word voor late aardappels een periode van 120 - 150 dagen gehanteerd.Daarnaast kun je kijken wat het weer gaat doen, als er een lange periode regen word opgegeven kun je (als de aardappels niet zo lang meer hoeven) net voor de regen de boel rooien.Dan heb je wel kleinere aardappels maar dan voorkom je dat de boel gaat rotten.