hansm Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Potgrond schijnt bv al voor 8 weken voeding te bevatten, dus denk wel dat je iets overbemest hebt.Ik zou een handje zoals je zei 1x per maand doen of nog beter uitzoeken of er info. over is te vinden, zoals bij plantaardig.comkoemest/kippemest korrels vindt ik zelf altijd goed werken maar ik gebruik dat op vollegrond en dan is het toch anders dan in pot. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Mijn courgettes (en komkommers) bloeien volop maar vervolgens gebeurt er niets. De bloem verdort en op naar de volgende bloem.Ook de tomaten bloeien eigenlijk alleen maar. Wat doe ik verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Zitten er wel vrouwelijke bloemen in je courgetteplant? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Mijn courgettes (en komkommers) bloeien volop maar vervolgens gebeurt er niets. De bloem verdort en op naar de volgende bloem.Ook de tomaten bloeien eigenlijk alleen maar. Wat doe ik verkeerd? Staan de planten allemaal buiten en heb je goede visite van bijen en dergelijke? Courgettes moeten namelijk bestoven worden (behalve de Parthenon variant). De mannelijke bloemen zijn gewoon bloemen op een steeltje. De vrouwelijke bloemen hebben een vruchtbeginsel onder de bloem. Het stuifmeel van de mannelijke bloem moet op de vrouwelijke bloem komen. Als je genoeg bijen hebt dan doen zij dit meestal voor je. Maar je kan het ook zelf doen. Dit kan je doen met een wattenstaafje of iets dergelijks, of je kan een mannelijke bloem plukken, de kroonblaadjes eraf halen en met de stamper voorzichtig de vrouwelijke bloem bevruchten.Tomaten zijn zelfbestuivers, in één bloem zitten zowel de mannelijke als de vrouwelijke delen. Het stuifmeel moet een hele kleine afstand afleggen wil de bloem bevrucht worden. Als ze buiten staan is dat geen probleem. Door de wind bewegen de bloemen genoeg. Bij mij staan ze in de kas en ik moet ze dus 'tikken'. Oftewel met een stok tegen de stam aantikken om de bloemen in beweging te brengen. Komkommers houd ik niet van, hoe en of die bevrucht moeten worden daar heb ik geen idee van. Hopelijk heb je hier wat aan. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Volgens mij maken ze pas na een tijdje vrouwelijke bloemen... Het seizoen is pas net begonnen! Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Zitten er wel vrouwelijke bloemen in je courgetteplant?Ik heb geen idee eigenlijk. Zowel in de courgette als in de komkommerplanten het ik grote gele bloemen (als dat je wat zegt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 23, 2011 Share Posted May 23, 2011 Je kan t hier ergens in dit topic-onderdeel vinden. Heb er afgelopen weekend nog op gereageerd. Staan een linkje of foto waarop je t verschil tussen een mannelijke en vrouwelijke bloem kunt zien. Dacht dat Jorieke dat had gepost. Maar ik kan t mis hebben. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Ik had geen foto gepost... Een bloem op een dun steeltje is een mannetje, een bloem op een mini courgette is een vrouwtje. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
marije124 Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Dan heb ik denk ik alleen mannetjes. Kan ik daar iets aan doen en werkt het bij komkommers netzo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 nee komkommers hoeven niet beslist bestuiving.die groeien vanzelf uit tot een komkommer.maar courgette heb je daar twee planten van?want met 1 wil de bestuiven ook wel wat minder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 oja en ik kwam dit ook nog tegen:De bestuiving kan soms voor problemen zorgen. Op een courgetteplant staan mannelijke en vrouwelijke bloemen. De vrouwelijke bloemen zijn te herkennen aan het langwerpig vruchtbeginsel (foto op http://www.pollinator.com/squash.htm). Het stuifmeel moet verplaatst worden van de mannelijke naar de vrouwelijke bloem. Courgettes bloeien ´s morgens vroeg en tegen de middag zijn alle bloemen verwelkt. Heb je slechts enkele planten en wil je zeker zijn dat de bestuiving doorgaat dan doe je de bestuiving best kunstmatig. Met een penseeltje is de klus zo geklaard. Heb je de indruk dat de bloemen toch wel bezocht worden door hommels of bijen dan is dit natuurlijk niet nodig. Dikwijls zijn er in het begin eerst vrouwelijke bloemen en nog geen mannelijke. Daarom zullen beroepstelers altijd enkele planten vroeger zaaien zodat deze ´oudere´ planten het stuifmeel kunnen leveren voor de rest van de kas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 @Rommert: er zijn maar een paar komkommer soorten die alleen vrouwelijke bloemen maken, en zonder bestuiving uitgroeien tot een zaad-loze-komkommer. Meestal zijn er mannetjes en vrouwtjes die toch echt elkaar moeten bestuiven. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 ik zaai in het voorjaar, op de plek waar de courgettes gaan komen, phacelia (groenbemester/bijenplant) in. De bijen hebben ruim van te voren ontdekt waar ze staan en weten de plek ook te vinden naar de courgettes... waar mijn courgettes komen verwijder ik de phacelia die ik toevoeg aan de compost hoop De rest van de phacelia laat ik er dan tussen staan. Het is altijd een druk bezochte plek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 ff een vraag: wanneer pluk je de courgette eigenlijk? Ik heb net 2 kleintjes geplukt waarvan de bloem was uitgebloeid en verdroogt. [ongeveer 10 tot 12 cm groot en ongeveer 2 vingers dik] worden deze courgettes nog groter na de bloei? Wel verkleurd hij van licht groen naar donder groen. [maar kan ook bruin zijn, ik ben kleurenblind ] Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Courgette's kunnen best heel groot worden maar dan zijn ze vies met harde schil, ik ben voor jong plukken.Eigenlijk alle groente dingen pluk ik liever jong dan volwassen dan is de smaak net niet meer zo lekker. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Ik heb net ff een foto gemaakt [voor ze op zijn ] zal `m binnenkort hier even plaatsen Dit zijn die van mij, ik heb 2 potten Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Die zijn nog wel erg jong kan je nog even mee wachten om te plukken tot ze iets dikker zijn. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Dit is een oudere foto he (Toch?) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Ik dacht een dag of 6 oud [moet ik ff nakijken] Dus courgettes groeien gewoon door ook als de bloem weg is? Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Ja waneer de bloem er nog aanzit is het meer een vruchtbeginsel van de vrouwlijke bloem na bevruchting van manlijkebloem ende bloem eraf valt groeid hij uit tot een grote oogstbare courgette. Volgens mij heb je nu vruchtbeginsels geoogst of is de bloem allang geleden eraf gevallen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Â denk dat je hem ongeveer ietsje later dan dit moment (zie foto) moet oogsten? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Ow kijk, dat lijkt er meer op Hans: bedankt voor je antwoordt. Nee, de bloem is een dag of 2 afgestorven Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Ik ben nog lang niet zover, maar ben van plan te wachten totdat ze er uit zien zoals in de winkel.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Ik niet ik eet ze eerder dan zo groot in winkel, anders heb je straks teveel of te groot en dat had ik vorig jaar en is niet lekker. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 De grootte op voorgaande foto word door velen aanbevolen. Wil je een maat, haal ze er dan af als ze rond de 15-20 cm zijn. Langere courgettes zijn taaier aan de buitenkant en bevatten veel pitten die je niet eet (wel weer goed voor kippen heb ik gehoord). Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts