Jump to content

courgette in potten

Juna
 Share

Recommended Posts

Potgrond schijnt bv al voor 8 weken voeding te bevatten, dus denk wel dat je iets overbemest hebt.

Ik zou een handje zoals je zei 1x per maand doen of nog beter uitzoeken of er info. over is te vinden, zoals bij plantaardig.com

koemest/kippemest korrels vindt ik zelf altijd goed werken maar ik gebruik dat op vollegrond en dan is het toch anders dan in pot.

Players only love you when they're playing.

Mijn courgettes (en komkommers) bloeien volop maar vervolgens gebeurt er niets. De bloem verdort en op naar de volgende bloem.

Ook de tomaten bloeien eigenlijk alleen maar. Wat doe ik verkeerd?

Staan de planten allemaal buiten en heb je goede visite van bijen en dergelijke?

Courgettes moeten namelijk bestoven worden (behalve de Parthenon variant). De mannelijke bloemen zijn gewoon bloemen op een steeltje. De vrouwelijke bloemen hebben een vruchtbeginsel onder de bloem. Het stuifmeel van de mannelijke bloem moet op de vrouwelijke bloem komen. Als je genoeg bijen hebt dan doen zij dit meestal voor je. Maar je kan het ook zelf doen. Dit kan je doen met een wattenstaafje of iets dergelijks, of je kan een mannelijke bloem plukken, de kroonblaadjes eraf halen en met de stamper voorzichtig de vrouwelijke bloem bevruchten.

Tomaten zijn zelfbestuivers, in één bloem zitten zowel de mannelijke als de vrouwelijke delen. Het stuifmeel moet een hele kleine afstand afleggen wil de bloem bevrucht worden. Als ze buiten staan is dat geen probleem. Door de wind bewegen de bloemen genoeg. Bij mij staan ze in de kas en ik moet ze dus 'tikken'. Oftewel met een stok tegen de stam aantikken om de bloemen in beweging te brengen.

Komkommers houd ik niet van, hoe en of die bevrucht moeten worden daar heb ik geen idee van.

Hopelijk heb je hier wat aan.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Je kan t hier ergens in dit topic-onderdeel vinden. Heb er afgelopen weekend nog op gereageerd. Staan een linkje of foto waarop je t verschil tussen een mannelijke en vrouwelijke bloem kunt zien. Dacht dat Jorieke dat had gepost. Maar ik kan t mis hebben.

Good things come in small packages

oja en ik kwam dit ook nog tegen:

De bestuiving kan soms voor problemen zorgen. Op een courgetteplant staan mannelijke en vrouwelijke bloemen. De vrouwelijke bloemen zijn te herkennen aan het langwerpig vruchtbeginsel (foto op http://www.pollinator.com/squash.htm). Het stuifmeel moet verplaatst worden van de mannelijke naar de vrouwelijke bloem. Courgettes bloeien ´s morgens vroeg en tegen de middag zijn alle bloemen verwelkt. Heb je slechts enkele planten en wil je zeker zijn dat de bestuiving doorgaat dan doe je de bestuiving best kunstmatig. Met een penseeltje is de klus zo geklaard. Heb je de indruk dat de bloemen toch wel bezocht worden door hommels of bijen dan is dit natuurlijk niet nodig. Dikwijls zijn er in het begin eerst vrouwelijke bloemen en nog geen mannelijke. Daarom zullen beroepstelers altijd enkele planten vroeger zaaien zodat deze ´oudere´ planten het stuifmeel kunnen leveren voor de rest van de kas.

ik zaai in het voorjaar, op de plek waar de courgettes gaan komen, phacelia (groenbemester/bijenplant) in. De bijen hebben ruim van te voren ontdekt waar ze staan en weten de plek ook te vinden naar de courgettes... waar mijn courgettes komen verwijder ik de phacelia die ik toevoeg aan de compost hoop De rest van de phacelia laat ik er dan tussen staan. Het is altijd een druk bezochte plek

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

ff een vraag: wanneer pluk je de courgette eigenlijk? Ik heb net 2 kleintjes geplukt waarvan de bloem was uitgebloeid en verdroogt. [ongeveer 10 tot 12 cm groot en ongeveer 2 vingers dik] worden deze courgettes nog groter na de bloei? Wel verkleurd hij van licht groen naar donder groen. [maar kan ook bruin zijn, ik ben kleurenblind ]

Courgette's kunnen best heel groot worden maar dan zijn ze vies met harde schil, ik ben voor jong plukken.

Eigenlijk alle groente dingen pluk ik liever jong dan volwassen dan is de smaak net niet meer zo lekker.

Ja waneer de bloem er nog aanzit is het meer een vruchtbeginsel van de vrouwlijke bloem na bevruchting van manlijkebloem en

de bloem eraf valt groeid hij uit tot een grote oogstbare courgette.

Volgens mij heb je nu vruchtbeginsels geoogst

of is de bloem allang geleden eraf gevallen.

De grootte op voorgaande foto word door velen aanbevolen. Wil je een maat, haal ze er dan af als ze rond de 15-20 cm zijn. Langere courgettes zijn taaier aan de buitenkant en bevatten veel pitten die je niet eet (wel weer goed voor kippen heb ik gehoord).

Good things come in small packages