Jump to content

Frambozen en bramen onder controle houden

ThomasDM
 Share

Recommended Posts

Ik ben van plan om op 1 meter van de afscheiding met mijn buren een fruithaag te maken met frambozen en bramen.

Indien ik dit elk jaar snoei, valt dit dan onder controle te houden? Of breng ik best uit voorzorg worteldoek/wortelbegrenzer aan om te voorkomen dat de planten richting de tuin van de buren gaan woekeren?

Ah, ik dacht dat het vooral de bramen waren die zouden woekeren.

Zou ingegraven worteldoek (of iets anders zoals DPC folie) de klus klaren of dien je hiervoor de dure HDPE wortelbegrenzer te gebruiken zoals bij bamboo?

wortel doek gaan ze doorheen, ik zou wortel begrenzer gebruiken

en de bramen woekeren ook behoorlijk hoor, alleen doen die dat niet dmv uitlopers vanuit de grond maar met afleggers, dus waar een tak de grond raakt zal hij een nieuwe plant vormen

• 4 years later...
Even een vraagje. Als je frambozen wilt ingraven in een speciekuip zul je voor de afwatering wel voorzieningen moeten treffen. Maar hoe dan want als je gaten in de bodem maakt groeit ie door de gaten de speciekuip uit
Een framboos is gelukkig minder agressief dan bijvoorbeeld een een bamboe

Mijn ervaring is dan ook dat er vrij weinig framboos door de gaten heen komt. En als er dan toch een tak naast de bak begint de groeien dan haal ik die gewoon weg. Succes!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter