Jump to content

Hoe weet je wanneer frambozen rijp zijn?

kenbeimer
 Share

Recommended Posts

Op 27-6-2013 om 20:01, kenbeimer zei:

Mijn eerste framboos heeft de kleur zoals ik gewend ben in de supermarkt... (Gisteren had ie dit nog niet)

Wanneer is het best om een framboos te plukken? Zijn er trucjes zoals even knijpen, of voorzichtig trekken die van toepassing zijn?

Ik pluk ze in ieder geval niet tegelijk.

De kroontjes blijven aan de takken hangen als mn frambozen goed rijp zijn. En dan? Moet ik die kroontjes aan de takken laten hangen of wegknippen

Ik heb herfstframbozen en dan laat ik ze altijd zitten. Wegknippen heeft volgens mij ook geen zin. Er worden nu geen nieuwe frambozen meer gevormd en straks knip ik de meeste takken weer tot aan de grond terug. 

Ik pluk overigens alle rijpe frambozen tegelijk. Maar ze rijpen niet tegelijk af. Als ze eenmaal rijp zijn duur het ook niet lang voordat ze overrijp zijn. Meestal zit daar maar een paar dagen tussen. 

Op 27-6-2013 om 20:23, Jorg zei:

Als frambozen rijp zijn laten ze gemakkelijk los van het kroontje. Zolang je dus nog echt een beetje moet trekken dan lekker laten hangen.

Nou de zomerframbozen hier niet, die gaan pas los als ze bijna overrijp zijn en dan nog breken ze vaak af. Daarom eet ik ze ook liefst direct van de struik, kan ik witte kern gewoon uitspuwen.

De lekkerste frambozen zijn paarsachtig geworden. Net niet over-rijp, net niet te zacht. Wel snel plukken, en opeten, want slecht houdbaar. Dat betekent wel dat je minstens om de dag moet kijken, en eventueel plukken. Lastig als je een moestuin op afstand hebt.

Daarom zie je ze zo nooit in de winkel, daar moeten ze er minstens een paar dagen (tot een week?) nog verkoopbaar uitzien.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image