Jump to content

Rattenstaartjes –Radijsvruchtjes –Slangenradijs

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

• 4 years later...

Wat jammer, heb ik net de doorgeschoten radijzen opgeruimd, lees ik hier dat je ook daarvan de peultjes kan eten

Daarom hijs ik dit draadje maar even omhoog

Mijn rattenstaartjes bloeien trouwens in verschillende kleuren: puur wit, maar ook roze. Zal dus wel een mengsel zijn.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik heb die rattenstaartjes vorig jaar gezaaid en was niet enthousiast over de smaak. Ze zijn behoorlijk pittig van smaak en als ze te groot worden, worden ze taai. Je kan ze het beste roerbakken met andere groenten. Ze groeiden als kool en hadden een behoorlijke opbrengst.

Ze worden wel een meter hoog.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
behoorlijk pittig van smaak
en daar word ik nou juist weer wél enthousiast van

Bij mij worden de radijzen altijd opgevroten, dus dan lijkt me dit een mooi alternatief. Ben benieuwd

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Hier vreten de slakken mijn bloeiende radijzenplanten gewoon op met blad, bloem steel en al, als ik niet oppas! Dus als de knolletjes niet verdwijnen, dan de hele plant wel...

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Heeft Jasmin de Mizunapeulen overleefd? Had de eerste mizuna's aan de konijntjes gegeven zodra ze gingen bloeien, maar ik ben er zo enthousiast over dat ik er nu een aantal zaad wil laten vormen.

Kun je inderdaad de zaadjes eruit halen en de peultjes nog opsnoepen of roerbakken?

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

• 11 months later...

Wat een mooie bos zo bij elkaar Jorieke. Heb je verschillende planten bij elkaar gezet? Ik had er een aantal op een rijtje, maar die zaten elkaar op een gegeven moment in de weg. Ik heb flink 'gesnoeid' (vele bladeren weggehaald) en een enkel plantje er tussenuit gehaald.

Op dit moment ligt wat over is nu praktisch horizontaal, ondanks de nodige stutwerken gisteren. We gaan zien wat er de komende dagen weer omhoog komt.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Serieus? Bij mij groeiden ze uit hun voegen (het waren er zes, toen vijf, toen vier en nu drie) en leek vooral een plant de anderen compleet te domineren. De bladeren leken ook veel monsterlijker (groot!) dan voorgaande jaren. Volgend jaar dus gewoon in een klein cirkeltje zetten en niet in een rijtje en weer proberen.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 2 weeks later...

Weet iemand of je de slangenradijs in kunt vriezen? Ik wil een hele bubs oogsten, maar kan het niet allemaal opeten.

Of is er een andere manier om ze te bewaren of kwijt te raken? Inmaken misschien? (Drogen, vermalen, jam of pesto van maken, weggeven? ) Als ik nog langer wacht, zijn ze niet lekker meer en ik eet er al meer dan genoeg op.

Zoet-zuur, dat is een goed idee. Daar moet ik morgen dan nog maar even mee aan de slag. Goede tip Jorieke!

(En een handjevol gaat alsnog de vriezer in, om over een week of wat te kijken wat daar van over is en hoe het smaakt.)

Je schijnt ze te kunnen gebruiken als erwten, maar ook te kunnen inmaken.

https://www.bountifulgardens.org/products/VRA-5070/

Edible pods mature in 3-5 weeks-should be harvested before they go woody (2-3 weeks). Sow in succession. Use raw or cooked like edible-podded peas. Try lightly steaming pods 3-5 minutes.

Of dit:

http://www.sbs.com.au/food/recipes/sichuan-dry-fried-snake-beans

Of bv ingemaakt

http://www.abc.net.au/tv/pohskitchen/stories/s2856379.htm

@Mellie Ik weet niet of snake radish hetzelfde is als snake beans, maar dat ene recept (voor snake beans) waar je naar linkt, lijkt me superlekker, dus dat ga ik hoe dan ook maken. Misschien zelfs wel met de slangenradijs.

En vanavond ga ik aan de inmaak. Het houdt me van de straat.

@Mellie Ik weet niet of snake radish hetzelfde is als snake beans

En vanavond ga ik aan de inmaak. Het houdt me van de straat.

Schijnt meerdere namen te hebben, snake radish en snake beans oa.

Wat mijn autocorrect ervan maakte, leverde mij rode oortjes en blozende wangen op.... pfff. Lang leve de bewerk-knop!