Jump to content

Courgettes vallen af

kooijtje

Recommended Posts

Hoi! Ik heb KEI-mooie courgetteplanten die groeien als kool. Veel mooie grote bloemen, vanaf het begin zowel mannelijk als vrouwelijk. Aan de vrouwkes komt een mooi donkerglanzend vruchtbeginsel, een bolletje. Maar die verschrompelt en valt er samen met de bloem af! Is ie dan niet bevrucht? En moet ik dan met een penseel in de weer? Ze staan gewoon buiten midden in de natuur, je kunt niet met open mond door de tuin lopen of je hebt je mond vol insecten.

de bloemen moet s'morgens bevrucht worden; misschien was het tot nu toe te koud zo vroeg voor de bijtjes

als je zelf vroeg opstaat kun je de meeldraden tegen de stamper wrijven (ochtendsex dus ) en per mannetje een vrouwtje of 3 bevruchten

Bij mij zijn de 1e 2 of 3 ( leken op beginnende vruchten ) ook afgevallen. Daarna ging het vanzelf. Zitten nu al meerdere Courgettes aan.

Ik ga er vanuit dat het vanzelf goed komt. Gaat vanzelf. Niet speciaal gaan tuttelen met een kwastje.

Ik ben tegenwoordig ook in de weer met een kwastje, het lijkt hier nl. alsof de hommels meer geïnteresseerd zijn in de bloemen van de tuinbonen. Het gevolg was dat bijna alle nieuwe courgetjes afvielen en dat vond ik toch wel zonde. Dus sinds een paar dagen is mijn eerste gang naar de courgetteplanten om te kijken of er een nieuwe vrouwelijke bloem open is.

Gelukkig staan ze achter het huis