Danuta Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 De oostindische kers bloeit nu volop en buiten dat de blaadjes en de bloemen heerlijk in salades ed. zijn, is het nu de tijd dat de eerste groene zaaddozen groeien. Dus tijd voor kappertjes te maken ) De groene zaaddozen plukken, de grote doet er niet toe, zolang ze nog groen zijn kunnen ze geplukt worden en ingemaakt. Nu in een potje met veel zout geven (ik deel al de zaaddozen van te voren), even schudden en gewoon een nachtje laten staan. Nu de zaaddozen eruit nemen, snel even spoelen, voorzichtig droogdeppen en in een potje geven, overgieten met azijn (gewone, wijn, dragon, appel etc naar keuze) en naar keuze kruiden toevoegen zoals bvb jeneverbes, laurier, een kruidnageltje of een mix hier van. Deksel dichtdraaien, de vloeistof moet boven de zaaddozen staan, en donker en koel wegzetten. Na een 4 tot 6 weken zijn ze klaar om gebruikt te worden, enjoy ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Vorig jaar met dat doel voor ogen zaaddoosjes geoogst, vervolgens vergeten mee te nemen en daarna hadden de muisjes ze opgepeuzeld. Dit jaar een herkansing dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Ik heb warempel al een potje gemaakt, net voordat ik op vakantie ging. Heb voor het eerst oi kers, en dacht op een gegeven moment, wat hangt daar nou aan???? Gelijk er achteraan dacht ik, ooohh...dat zijn die kappertjes dingen waar over het forum wel eens word verteld.....recept gezovht, en gemaakt! Zoals door Danuta beschreven. Als ik terug kom hoop ik nog een potje te kunnen maken voor dochterlief! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Ze zijn hier nog niet zo ver,maar ik heb van vorig jaar nog 1 potje staan.Ik ga ze zeker weer maken dit jaar.Ik heb genoeg o.i.kersplantjes voor dat doel neergezet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Weer wat geleerd, volgend jaar dus ook maar o.i.kers zaaien, want ik ben gek op kappertjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Ik maak ook ieder jaar een grote pot. Als recept maak ik gebruik van een link hier ergens op t forum gegeven..met een filmpje erbij van een kok die het maakt. Heel lekker met citroenverbena. Hier favoriet! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 De grootte doet er niet toe zeg je Danuta, maar ik heb van mijn oudste tuinzus ooit meegekregen dat ze klein (moeten zijn) het lekkerst zijn. Ze was op vakantie en ik paste op haar huis. Ze had meegegeven dat de zaaddozen klein geplukt moesten worden. Ik kreeg ervan langs (figuurlijk) toen ik ze te groot had laten worden. Zelf heb ik ze weleens gegeten bij de rauwkost, maar nooit kappertjes gemaakt. Dit jaar OI kers zaaien is er bij ingeschoten. Het is genoteerd in de grote tuinplannenmultomap. Mooi duidelijke recepten hier, bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 Hi Huub, ik gebruik de kleintjes ter garnering, de grote schuif ik onder het plat van het mes en pureer ze zo en verwerk in sauzen MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Nu in een potje met veel zout geven (ik deel al de zaaddozen van te voren). Deze zin snap ik niet? In een potje met veel zout doen? Hoeveel zout?Hoe deel je de zaaddozen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Ze moeten gewoon een nachtje in het zout staan, in potje, bakje, bordje, wat dan ook. Zaaddoosjes zitten aan elkaar, kan je zo loshalen. Als je ze ziet, snap je het! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilse Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 ah dit is super te lezen. Ik heb ook die dingen staan maar niks gezaaid want wist niet wat ik ermee kon doen Maar volgend jaar zullen ze dus ook gezaaid worden thanks! Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Hoe deel je de zaaddozen?Ik denk dat de term 'zaaddozen' wat verwarring geeft. Bij de O.I. Kers zitten er in beginsel 3 zaden aan elkaar, die - als ze rijp zijn - vanzelf loslaten.(Zaaddozen zijn vruchtjes waar meerdere zaden in zitten, die vrijkomen als de zaaddoos rijp is en openspringt. Denk aan de vrucht van een klaproos-papaver). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annemie Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 En ik dacht dat kappertjes bloemknoppen waren, maar dat klopt dan dus niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 Je hebt helemaal gelijk hoor,echte kappertjes zijn bloemen knoppen van de Capparis spinosa. Maar een enigzins vergelijkbaar product kun je dus ook maken van de zaden van de OI Kers, onder de naam Duitse kappertjes werden vroeger de bloemknoppen van de gewone dotterbloemen ingelegd in het zuur . MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annemie Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Leuk! Weer wat geleerd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts