Jump to content
bio-fee

Kruiden drogen

Recommended Posts

Als je zeker weet dat ze helemaal droog zijn kun je ze in een jampot oid bewaren. Deksel erop en donker wegzetten en je kruidenstrooiers in de keuken er regelmatig mee bij vullen.

Ikzelf heb ze in de kast staan in de potjes waar de oploskoffie in gezeten heeft:

PICT018463031431162401.JPGPICT018572091431162403.JPG

Dank!

Mijn probleem is denk ik dat ik te grote potten heb gebruikt in het verleden, en ze niet vol genoeg gedaan heb. Als er teveel lucht in zit wordt het een muffe boel. En misschien waren de kruiden toch niet droog genoeg.

Ik zal nu kleinere potjes gaan bewaren, want het lijkt me toch de moeite waard om het weer te gaan proberen. Meestal hang ik het te drogen en pluk ik ervan tot het niet meer smaakt, maar het opbergen, bewaren, daar draait het toch allemaal om.

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

Ik zie een paar berichten eerder mooie potten met provencaalse kruiden staan.

ik zie daar 4 kruiden op de pot,oa, tijm,oregano,basilicum,rozemarijn, maar wat is dat andere kruid?

gr Mat

Ik zie een paar berichten eerder mooie potten met provencaalse kruiden staan.

ik zie daar 4 kruiden op de pot,oa, tijm,oregano,basilicum,rozemarijn, maar wat is dat andere kruid?

gr Mat

Mijn mix van Provençaalse kruiden bestaat uit :

rozemarijn 5%

tijm 5 %

oregano 30 %

bonenkruid 30 %

basilicum 20%

en marjoraan 10 %

als je die laatste niet hebt , doe je 40% oregano ipv 30%

Edited by Guest

als ik geen marjoraan heb.......dán vervang ik die 10% door oregano....ze smaken als familie nl

Nee de 30% oregano wordt 40% (30+10 )

maar blijkbaar staat het er dubieus...ik zal t ff aanpassen.

Is U al wakker???

Mijn mix van Provençaalse kruiden bestaat uit :

rozemarijn 5%

tijm 5 %

oregano 30 %

bonenkruid 30 %

basilicum 20%

en marjoraan 10 %

als je die laatste niet hebt , doe je 40% oregano

ipv 30% oregano

hier tot nu toe alleen nog kattenkruid en lavendel gedroogd. aangezien mijn kruiden nu allemaal goed zijn aangeslagen, sommigen groeien harder dan ik ertegen kan eten, ga ik komend jaar zeker meer kruiden drogen.

GeeDee, de kruiden in er potjes zien er mooi gelijkmatig uit, hoe maak je dat fijn na het drogen?

Kibas, ik ben jaloers op je droogrek, scheelt een hoop ruimte door alles zo boven elkaar te drogen. eens zien of ik ook een droogtoren in elkaar kan knutselen.

Kun je ook rijstkorrels toevoegen in de bewaarpotjes om het droog te houden (zoals vroeger bij zout werd gedaan) of is dat niet nodig?

Dat lijkt me lastig in het gebruik......als ik het over een salade strooi dan heb ik die harde rijstkorrels ertussen. Het beste droog je ze gewoon heel goed.

@ loes: met een keukenmachientje van moulinex(hele oude soort chopper) of met de tupperware chopper; die gaat op menskracht...is wel duur....werkt wel goed)

in elk geval zit er zo'n mesje in:

mesje12981431196658.jpg

zo'n soort mesje zit ook in het hakmolentje van de staafmixer. dat ga ik proberen

ik was bang dat het daarmee ongelijkmatig zou worden, de ene helft tot poeder ene de andere helft nog te grof.

Als je té lang doormaalt, wordt het ook poeder...ik doe dat bij de laurierbladeren.

Als de oregano van de steeltjes is afgerist en je hebt verder helemaal niks te doen, óf je zoekt een meditatieve bezigheid, dan kun je de blaadjes ook door een zeef wrijven

Oh dit is een superidee...tijm, rozemarijn, oregano, basilicum, bonenkruid...heb ik gewoon allemaal! Ik ga ook provencaalsekruidenmix maken! En zo'n handig droogrek dat Kibas heeft:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Ik deed t in een koffiemolen,maar nu doet ie t niet meer Ik ga het komend jaar ook eens proberen met dat hakseltje,die heb ik ook bij mn staafmixer. Dank je voor de tip

Ooooooo, Kibas,wat heb jij een gaaf droog"rek"gemaakt. Ik heb maar 1 zo'n mandje,met een halfrond gaasdeksel er overheen. Maar eens op zoek in kringloopwinkels.

ik kwam gisteren online ook een peterseliemolen tegen

dat schijnt ook gemakkelijk te zijn met gedroogde kruiden.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om kruiden tussen een boek te drogen?

Heb hier niet echt een geschikte plek om het op te hangen namelijk.

Ben benieuwd of er iemand is die het zo doet

Groetjes Joycee

----------------

When someone said I live in a fantasyworld I almost fell off my unicorn