Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

RBS = restjebloemkoolsoepje (schenkeltje 3 uur laten trekken in de oven op 100 graden met 1/2 ui en 1/2 wortel, laurier, beetje thijm, beetje zout; daarna de kruiden eruit vissen en alles blenderen met restjebloemkool), sla+vink, pastinaakpuree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker niet verkeerd!

 

Gisteren en vandaag gekookte aardappels uit eigen tuin. Vandaag vergezeld van een salade met rucola, komkommer, tomaatjes en een rood uitje uit eigen tuin (aangevuld met feta en pijnboompitten). Voor het diner nog ¼ komkommer opgepeuzeld.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Salsa, lekkere bak vol en opscoopen met doodnormale tacochips.

Salsa dit keer gemaakt van: veel tomaten (geel en rood), pepers, ui, knoflook, paprika, komkommer, Chioggia-bietje in plakjes voor de mooi, sla-stelen voor de knapperig.

Verder sweet-chilisaus, peper, jalapeno hot sauce, peperolie, komijn, beetje ketchup, beetje zout, beetje olijfolie. Dat was het wel zo'n beetje. Mijn salsa's zijn altijd behoorlijk HOT...

En dan voorál zovéél mogelijk per chipje naar binnen zien te werken!!

 

Bedacht net dat ik maar wat extra bakjes moet maken met al die lekkere pepers die ik heb geoogst om ze daarna gewoon in die geweldige vriezer, met nog zóveel ruimte, te zetten. Klusje voor later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

soepje, boeren omelet met wortel, spekjes, knoflookje, salie, op 't laatst lente-iuitjesgroen erbij + slaatje tomaat + komkommer lente-uitjeswit + olijfolie uit Sicilië van een kennis, wijnazijn, rood wijntje.. c'est comme dans Les Pyrénées Midi cette année avec P & A images69601346872522.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

RobO: Je kan er wel een menukaart van maken

 

Gisteren gekookte bieten met een fijngesnipperd bosuitje bij gegeten. En aardappelen uit de tuin.

Vandaag de overgebleven bietjes inmaken, en als er nog een bietje overblijft, die maar door de salade eten.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

biefstukje met gebraden ui en knoflookje, groentemix in de wok (peultjes, stukjes courgette, wortel, licht gebruinde pastinaak ) aardappeltjegewoon (nee geen aardappeltjeanders dit keer... ) om lekker te prakken met de sju...mmmm, hoor ik daar al wat smakgeluidjes???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yesss! Twee berichten achter elkaar...

 

Vandaag een toptoetje: ijs en merengue en rabarber met een ingekookt port-vanille-kaneel-honing sausje..

 

recept van de 24 uurs kok:

Ingrediënten

Meringue

• 3 eieren

• 1 citroen

• 90 g suiker

• 90 g poedersuiker

• roze peper uit de molen

Grapefruitsorbet

• 260 ml water

• 235 g kristalsuiker

• 5 grapefruits

• 50 ml rode port

• 1 ei

Gestoofde rabarber

• 1 vanillestokje

• 200 ml rode port

• 200 g honing

• 1 kaneelstokje

• 400 g rabarber

Extra nodig

• 2 el poedersuiker

• ijsmachine

• keukenmachine of handmixer

• bakpapier

• aluminiumfolie•

 

 

 

’s Middags voorbereiden

Meringue

Verwarm de oven voor op 85 ºC. Bedek een bakplaat met bakpapier of een bakmat. Splits de eieren en klop de eiwitten in de keukenmachine (of met een handmixer) in een kom stijf. Maak deze wel vetvrij met een citroen. Voeg onder voortdurend kloppen in drie gedeelten de suiker toe en blijf daarna doorkloppen tot alle suiker is opgelost. Als het eiwit in glanzende stijve pieken blijft staan is het goed. Meng voorzichtig met een spatel de poedersuiker en gemalen roze peper door het eiwitschuim. Strijk het schuim met behulp van een paletmes uit. Droog de meringue 1,5 tot twee uur in de oven tot ze geheel droog en bros zijn. Bewaar in een afgesloten bak op een droge plaats.

 

Grapefruitsorbet

Schenk het water met de suiker in een smalle hoge pan. Breng tegen de kook aan en laat op matig vuur staan tot de suiker goed is opgelost. Laat de suikersiroop afkoelen tot kamertemperatuur. Halveer de grapefruits, pers het sap eruit en schenk door een zeef. Meet 300 milliliter sap en 450 ml suikersiroop af en roer de rode port erdoor. Draai er ijs van in de ijsmachine. Splits het ei. Klop, zodra het sorbetijs bijna bevroren is, het eiwit in een vetvrije kom tot een half stijf schuim. Voeg eiwitschuim toe aan de sorbet en laat de machine verder draaien tot het ijs de gewenste stevigheid heeft bereikt.

 

Ja, duh... wij hebben een lekker sorbetijsje gehaald bij Beate, wegens geen ijsmachine..

 

Rabarber

Verwarm de oven voor op 195 ˚C. Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Breng voor het stoofvocht rode port met vanillemerg, het leeg geschraapte vanillestokje, honing en kaneel aan de kook. Snijd de uiteindes van de rabarber en snijd de rabarber in stukjes van circa 5 centimeter en leg ze in een ovenschaal. Schenk het stoofvocht over de rabarber en dek de ovenschaal af met aluminiumfolie. Gaar circa 35 minuten in de oven tot de rabarber zacht is.

 

edit: rabarber uit de vriezer krijg je toch wel wat sponzigs, niet lekker in je mond , we maken er nu een klein bakje van bladerdeeg voor

 

’s Avonds afmaken Opmaak bord

Schep de rabarber op een zeef en kook het stoofvocht in 5 minuten tot siroop. Leg de rabarber terug in de siroop zodat ze glaceren. Verdeel de rabarber over borden en schep een halve eetlepel poedersuiker naast de rabarber. Leg een quenelle sorbetijs op de poedersuiker en steek er een meringuewafel in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een roerbak gerecht met, peultjes, uien, mais, courgette paprika allen uit eigen tuin, en kipfilet met veel gember knoflook en citroengras op noodles. Verder nog een zoetzure pittige komkommersalade ernaast, meer als voldoende pitamientjes voor vandaag dus!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

doperwtjes, een heel schoteltje vol! En vandaag een kopje door de soep.

 

ok totaal was wel een hele pan, maar ja mijn 2e tuintje is niet van mij alleen dus er werd gedeeld tussen 15 mensen.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomatensalade met basilicum.

En ik heb de kindjes een test laten doen welke minitomaat ze lekker vonden: snowberry, black cherry, piedmont, honingtomaat..en ik had er stiekem een van AH tussen gelegd, zo`n romatomaatje. De honing, black cherry en piedmont vonden ze erg lekker, de snowberry het minst.

Verder sperzieboontjes die al iets draderig werden...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren groenten gewokt (uien, prei, gele- en groene courgette, tomaat, paar specieboontjes, verse peterselie en van de supermarkt: champignons en een rode paprika), de hele mik mengen met wat zout en pizzakruiden en in een ovenschaal gedaan, geraspte kaas er over en 25 minuten bij 180 graden in de oven. Lekker van gesmikkeld met zilvervliesrijst.

Gisteren ook voor vandaag en morgen een Poolse jachtstoofpot gemaakt, "bigos" genaamd; daar ging (een deel van) de eerste witte kool in. Sjonge die kool woog 3200 gram en was niet eens de grootste die ik heb staan Maar eens kijken wat ik verderop in de week met de andere helft van die kool ga doen

 

Ik heb het recept van "bigos" al eerder op de site gezet, zie:

 

pimentkorner-wat-is-dat-t5341.html?hilit=bigos#p97968

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...