Jump to content

Tomaten proeven / vergelijk

Bit
 Share

Recommended Posts

ik sluit me aan bij de voorgangers.

De Brandywine Pink is een aanrader. Mooie egaal ronde tomaat van fors gewicht (omstreeks 300 gram)

Fijne structuur en een goede smaak.

2w6tncj.jpg

Nog even een foto van de oogst van gisteren, zonder recensie, de meeste soorten heb ik al jaren en komen steeds terug.

De een voor de leuke vorm, de ander voor de kleur en de derde voor de smaak.

Dit laatste zal altijd moeilijk blijven want smaken verschillen. Dus hoe meer soorten hoe meer kans dat er voor elk wat wils is.

23kf0p1.jpg

Trouwens voor de liefhebber op http://www.tomaten-atlas.de , staat soms naast duidelijke foto's (en verwijzingen)ook nog info over smaak.

Van de week eindelijk de eerste Tigerella Bicolore tomaten kunnen plukken. Het zijn er nog maar 3, maar er beginnen er nog meer te verkleuren

Het is zaad van de Bolster en volgens de verpakking kun je oogsten tot de eerste vorst. Dus blijkbaar rijpen ze ook nog bij wat minder mooi weer. Afijn dat zal de komende tijd uit moeten wijzen.

De smaak daar ben ik echt blij mee Ik was een beetje bang voor zuur, omdat ik weleens een tijgertomaat geproeft had die behoorlijk zuur was, maar nee echt lekker. Minder zoet dan de Zuckertraube, maar met een heerlijk bijna kruidige volle tomatensmaak. Volgend jaar weer dus.

2z4gsv7.jpg

Wordt vervold want de eerste Marmande vleestomaat is bijna goed.

dus eigenlijk meer water geven?

papperig= het is zoals tomatenpuree als je het puur eet

Ik herken je associatie wel... Misschien wel, is moeilijk te zeggen idd wat je precies ervaart en beschrijft met 'papperigheid'. Als de tomaat rijp is, knijp even liefjes in de tomaat, als hij iets indeukt en direct terugveert is hij precies zo sappig als hij hoort te zijn (enige afwijkingen per ras natuurlijk). Laat 'm nog een dag binnen narijpen en de meeste tomaten zijn dan het lekkerst op smaak.

Ik heb één soort, de 'Ventura - Struiktomaat, BUITEN', die ik als heel vies snotterig ervaarde terwijl deze precies de goede rijping had. Iets minder nattig dan de gemiddelde sappige tomaat, maar vooral het vlees was heel papperig/snotterig... Blijkt achteraf gezien een ras dat wordt gebruikt voor... jaja, puree! Niet lekker als tomaat om zo in je mond te stoppen nee. Misschien heb je toevallig ook zo'n ras?

Hongarian Heart.

Ik geloof dat al die hartvormige Russische, Hongaarse, Franse of andere op elkaar lijken.

Ook deze vleestomaat is weer: zoet en smaakvol met genoeg zuur om lekker te zijn!!IMG366332231378983644.JPG

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Hallo Tomaten Liefhebbers,

Ik heb een vraag.

Hoe lang duurt het voordat de Black Cherries nog eindelijk eens hun goede kleur krijgen.

Er hangt er hier nu al meer dan een week voor het raam aan een touwtje en nog is hij niet goed.

Dus hoe lang duurt dat nou ??? ???

Groetjes,

Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Ik had een heel aantal 'Black Cherries' van Eelzeltjuh gehad toen ze bij me op de tuin was ( ik heb een plant van haar staan zelf, maar was er niet zo laaiend over ) die goed rijp waren. De meesten opgegeten.

Een paar laten liggen , week later weer geproefd, 2 weken later nog 1, 3 weken later nog 1 ( die dingen zijn niet kapot te krijgen ) Geen of nauwelijks verschil. Worden niet donkerder. Niets.

1 ligt er nog ( 5 weken ) en die is richting geel-beige aan t gaan. verliest zijn kleur en eet ik niet meer trouwens.

Op de foto bovenaan deze pagina liggen ze bij Appelvrouw. Dat zijn ze. Zo zijn ze, en donkerder worden ze niet echt.

Nog even wat tomaten verzamelt. De meeste heb ik de afgelopen 2-3 jaar geteeld.

Bychok

Vrij vroege vleestomaat, licht rood,, goed van smaak niet te harde schil, niet scheurgevoelig, goede opbrengst

IMG049760671379162189.JPG

Russian black / black russian

Wat donkere vleestomaat, zeer goede smaak, wel scheurgevoelig

IMG049350071379162164.JPG

Black from tulla

Idem als russian black, donkere tomaten hebben vaak de echte intense tomatensmaak,

IMG049812981379162195.JPG

Virginia sweet

Oranje/rode tomaat, smaak oke (geen topper) wel groot.

IMG049421761379162170.JPG

RandyF1

Pastatomaat, struik, zeer goede opbrengst (denk 3 van zulke emmers van 6 planten).

IMG049968061379162202.JPG

Sprite

Lekker, zoet, kleine langwerpige tomaatjes

IMG049599061379162176.JPG

Van links naar rechts, van boven naar onder

Black Cherry, lekker

Gardeners delight: echte favoriet, wat mij betreft zeer goede smaak en de aanrader van deze 5 cherrytomaten

Oranje van goeijenbier: ook lekker

Snowberry: ook

DSCF000247471379162157.JPG

Saint pierre: goede trostomaat

DSCF000132991379162152.JPG

Niet op de foto:

- black zebra (gestreepte trostomaten)

- FransNL (vroege sappige trostomaat, van forumlid frans)

- Augustino F1 (trostomaat, mooie gelijkevormige vruchten)

Grappig is dat, die snowberry had ik twee jaar..het eerste jaar vond ik ze niks..het tweede jaar kreeg ik een plantje van iemand aan wie ik er een het jaar daarvoor had gehad...toch maar in de kas gezet, toen vond ik ze heerlijk.

Gardeners delight is dat een F1?

Zoniet, ga je dan zaad verzamelen? Die wil ik wel eens proberen.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Gardeners delight is dat een F1?

Zoniet, ga je dan zaad verzamelen? Die wil ik wel eens proberen

Ga gerust zaaien dit is geen F1 Gardeners Delight stamt al uit begin jaren vijtig

Het is een heerlijke cherry tomaat zelf geproeft (maar geen eigen teelt ervaring) info op de fruitlent site

• 1 month later...

9 november, de hoogste tijd om mijn bijdrage aan dit topic te leveren! Het afgelopen jaar heb ik maar drie soorten kunnen kweken. De planten heb ik gekweekt in potten en staan de laatste weken bijna continu in de schuur achter het raam, alleen met mooi weer mogen ze nog naar buiten. Gevolg daarvan: nog altijd geen ziektes

135781384009639.PNG

De soorten die ik dit jaar heb staan zijn 'Millefleur', 'Black Cherry' (ook bekend als brown cherry?) en 'OSU Blue'. Elke soort doet het goed in een pot vind ik. Ik heb twee planten per pot en de potten waar ze in staan bevatten 28 liter aarde.

Millefleur82491384009653.PNG

Millefleur239471384009658.PNG

De Millefleur maakt véél kleine gele tomaatjes, hij heet niet voor niks millefleur (miljoen bloemen). De smaak is fris en het schilletje is ook goed, maar heel veel tomaten smaak zit er niet aan, vind ze een beetje waterig. Voor de smaak zou ik hem niet opnieuw neerzetten, maar voor de hoeveelheid aan gele tomaatjes wel.

BrownCherry51851384009642.PNG

BrownCherry322251384009647.PNG

De Black of Brown Cherry proef ik nu tijdens het tikken voor het eerst: Lekker!! Sappig en een lekkere tomaten smaak, beter dan de Millefleur. Wel minder tomaten aan een plant, maar zeker een aanrader!

Edit: Heb zaden van de black cherry.. Maar kwam niet 1 2 3 op die naam, kwam sneller op Brown Cherry. Voor zo ver ik het op google zie zijn de black cherry en brown cherry ook vrijwel het zelfde.

OSUBlue164441384009666.PNG

OSUBLue552291384010805.PNG

De OSU Blue is een erg apart tomaatje wat kleur betreft! De plant krijgt even snel tomaten als andere planten, maar het ze worden heel langzaam rijp. Ze beginnen groen en verkleuren naar paars, wat uiteindelijk naar een glanzende kleur zwart veranderd. Aan de onderkant van de tomaat blijft hij het langst groen, maar daar word hij ook niet helemaal zwart. Daar gaat de kleur een beetje richting de kleur van een pruim, zoals ook zichtbaar is op deze actie foto:

OSUBlue368891384009671.PNG

Het wisselt trouwens wel per tomaat, de een heeft minder lichtere plekken dan de ander.

De plant is leuk om neer te zetten wat het uiterlijk van de tomaten betreft. Wat smaak betreft valt hij mij ietsje tegen. Hij is niet vies, maar de Brown Cherry heeft een lekkerdere smaak. Ik denk dat de OSU Blue minder smaak heeft dankzij z'n zwarte kleur. Bij de meeste tomaten proef je een sterke tomaten smaak als je op het velletje kauwt, bij de OSU Blue proef je niks. In het vruchtvlees is een hele zachte tomaten smaak aanwezig en hij is ook lekker sappig.

De OSU Bue is een aanrader als je weer eens wat anders wilt proberen! Erg apart om zo'n kleur tomaat te zien groeien. Hou er wel rekening mee dat hij een flink aantal weken de tijd nodig heeft om te rijpen. Als je hem buiten in de vollegrond wilt zetten moet je al vroeg beginnen met voorzaaien, zodat je hem eigenlijk al bloeiend in de vollegrond kan zetten. Een kas zal het beste zijn, en een pot op een warme plek zal ook wel lukken. Helemaal ideaal als je de pot, zoals ik ook doe, in het najaar nog even op een droge plek kan zetten zodat ze kunnen narijpen aan de plant.

OSUBlue456491384009675.PNG

Edited by Guest

Mooi Verslag, prachtige foto`s Dennis..zelf gemaakt? Complimenten!

Ja de smaak van de Osu bleu wordt niet geroemd..maar ik heb begrepen dat hij in eerste instantie niet voor de smaak is ontwikkeld, maar voor zijn kankerwerenden eigenschappen. Toch vind ik hem lekker en o zo mooi in de salade...

De mislukte foto's laat ik natuurlijk niet zien, maar heb er ook tientallen die minder gelukt zijn

Kwam laatst dit nieuws artikeltje tegen: http://www.agf.nl/artikel/102687/Zwarte-tomaten-die-kanker-voorkomen

De donkere versie van het fruit bevat veel heilzame anthocyanen. Dat zijn verbindingen die voorkomen in fruit, groenten en dranken. Sommigen geloven dat de antioxidant kan helpen bij diabetes, kanker en obesitas. De tomaten wekten de belangstelling nadat er krachtige gezondheidsstimulerende effecten werden ontdekt tijdens Amerikaanse laboratoriumtesten.

Alleen staat er verderop in dat artikel dat de smaak juist wel lekker zou zijn. Of hun hebben het toch over een iets andere tomaat uit het zelfde project, of de tomaat is erg gevoelig voor de manier waarop je hem behandeld?

Dan zal ik mijn ervaringen van dit jaar ook eens plaatsen. Heb aardig wat soorten gehad dit jaar, volgend jaar het dubbele.

Dit jaar had ik buiten enkel kleine struiktomaatjes; Bajaja, Terenzo F1 en Tiny Tim.

In mijn kasje had ik Coeur de Boeuf, Cornue des Andes, Gardener's Delight, Lollipop, Moneymaker, Marbré de la Dendre, Mortgage Lifter, Orange Banana, Red Pear, Red Pearl, Tommy Toe Yellow en Tigerella.

Absolute favoriet is Mortgage Lifter. Deze had ik dit jaar voor het eerst staan, en buiten dat ze geweldig goed kiemden en mooie stevige planten vormden waren de vruchten echt geweldig. De kleur is prachtig, rozerood, en de smaak is heerlijk. Licht zoetig, veel vlees, mooi in plakken.

Mortgage Lifter

97c3aacd8acc20830b85286e1c8512e113861384089730.jpg

8a35d4847376140b082e2f3e2f70e41f14821384089717.jpg

2013081518364520391384090022.jpg

Andere favoriet is Lollipop. Mooie, kogelronde cherrytomaatjes. Ze zijn lichtgeel en een tikkeltje transparant, net pareltjes. De smaak is heel fris en neigt een beetje naar citrus. Eenmaal geoogst bleken ze erg goed te bewaren.

Lollipop

2013081220072022011384089970.jpg

Net geoogste. Rechts bovenin een tomaat Marbré de La Dendre, de ovale gele tomaatje zijn Tommy Toe Yellow, de ronde gele tomaatjes Lollipop, de rest is Red Pearl, Red Pear, Gardener's Delight en Tiny Tim.

2013090614434843211384090104.jpg

Tommy Toe Yellow is een plant die het altijd goed doen. Ik heb nog steeds 2 planten in mijn kasje staan op dit moment, er hangen nog steeds tomaten aan en als 't aan de plant ligt worden er nog volop nieuwe trosjes aangemaakt. Een volhardende plant dus, met prima smakende, stevige gele tomaatjes.

Tiny Tim geeft trouwens ook heerlijke tomaatjes. Echt snoeptomaatjes, er hebben er maar weinig de keuken gehaald. Supereenvoudig te telen. Komen goed op en vormen snel mooie sterke plantjes.

Waar ik wat minder tevreden over was zijn de soorten Money Maker (die vind ik gewoonweg saai in vorm, smaak en plant), Red Pear (hele leuke schattige peervormige cherrytomaatjes, maar waterig en flauw van smaak) en Marbré de la Dendre (gaf zeer weinig vruchten). Gardener's Delight is een prachtige plant, geeft goed vruchten, maar is qua smaak wat mij betreft ook niet echt bijzonder.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Heb dit jaar ook een aantal tomaten gehad waaronder de Tiny Tim, Nadja, Millefleur, Marianna's Peace, Corazon, Red Plum, Yellow Striped Boar, Thai Red Cherry, Erdie's Family Oxheart.

Dit jaar zijn de Tres Cantos erg in de smaak gevallen bij ons. Zo een echt zuiderse smaak. Een goed evenwicht tussen zoet en zuur. Een variëteit dat ik volgend jaar terug zal zetten. Samen met Marianna's Peace komt die ook terug.

Tiny Tim zal voor in pot zijn en Millefleur waarschijnlijk ook.

Mijn lijstje voor volgend jaar ziet er als volgt uit:

*Voor buiten*

Tolstoi F1

Black Stripes

Charm F1

*In pot*

Millefleur

Tiny Tim

*In serre*

Sungold F1

Sprite

Black Cherry (redelijk barstgevoelig)

Tres Cantos

Marianna's Peace

Riviera F1

Rose de Berne

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar één of twee soorten tomaten die het goed doen in de volle grond (niet in de serre dus, maar wel mét afdakje) met een sublieme tomatensmaak. F1 rassen zijn ook OK voor mij.

Ik zou wel tussen al die 12 paginas hier kunnen bladeren (wat ik ook ga doen als ik wat meer tijd heb), maar misschien kan iemand me meteen een goede tip geven? En er ook meteen bij zeggen waar ze te krijgen zijn, want dat is soms ook niet zo makkelijk

Thanks!

Groeten

@ Limoncello

Op jouw lijstje zie ik er zo al 4 staan, die erg interessant zijn voor de eerste gezamenlijke uitdaging op dit forum. (Er zijn er ook enkele die ik nog niet ken en zeker even ga bekijken).

Misschien wil je wel mee doen? Zou erg leuk zijn!

Hier is de link: https://www.moestuinforum.nl/tomaten-uitdaging-op-zoek-naar-zoetekes-t11591.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

@ Riverdale. Kijk eens bij FruitLent. Zeer informatieve site. Uitgebreide beschrijving van een 60-tal rassen, waaronder ook een aantal die min of meer resistent zijn tegen aardappelziekte en andere ziekten. Verder moet je kijken naar rassen met een snelle vruchtzetting en afrijping. (zgn vroege en middelvroege rassen).

http://www.fruitlent.nl/tomaten.html

Op de site van Diana's mooie moestuin vind je van vele rassen (database tomaten + zadenlijst) beschrijvingen en bevindingen en ook info over de vroegheid.

http://www.mooiemoestuin.nl/database/tomaat/

http://www.mooiemoestuin.nl/database/tomaat/database-tomaat-2/

http://www.mooiemoestuin.nl/zadenlijst-2013-2014/tomatenzaden/

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...

Deze al gezien ?

Deze schoonheid heet 'Bosque Bumblebee': de nieuwste telg in de groep van de de "blauwe" tomaten !

Deze is paars op een gele basiskleur (in plaats van paars op een rode basiskleur).

bosquebumblebee283131385198289.jpg

bosquebumblebee364791385198304.jpg

bosquebumblebee565481385198315.jpg

Kijk voor meer kenmerken op: http://www.fruitlent.nl/tomaten.html

We hebben er ook enkele zaden van geoogst. Deze staan op: http://www.fruitlent.nl/verkoop/tomatenzaden.html

Marcel Joosten.