Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe courgettezaden verzamelen?

Indy

Recommended Posts

Ik heb dit jaar ronde courgettes staan,en die doen het geweldig. Nu wil ik graag voor volgend jaar zaden gaan bewaren.Ik weet dat als je een courgette laat zitten,hijj wel zaden aanmaakt binnenin,maar...ik heb meerdere verschillende planten staan.Dus die kunen gaan kruisen.

Hoe doen jullie dat?

Je zult ze handmatig moeten bevruchten Indy na er voor gezorgd te hebben dat de bijtjes je niet voor geweest kunnen zijn. Kies enkele nog gesloten mannelijke en vrouwelijke bloemen waarvan je denkt dat ze op korte termijn open zullen gaan . Scherm die nog gesloten bloemen af met bijvoorbeeld een stukje vitrage of insectengaas . Zodra er gelijktijdig mannelijke en vrouwelijke bloemen open staan kun je aan de slag. Bescherm de bevruchte bloemen wel nog een dag of twee tegen insecten want ook al heb je handmatig bevrucht , een bij die niet lang daarna alsnog met vreemd stuifmeel op de bloem landt kan het nog steeds verpesten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --