Jump to content

Random Vragen over Wecken en Inmaken

jasmin
 Share

Recommended Posts

Uit het WECK-inmaakboek:

Fijn snijden of schaven, iets zout en suiker erover strooien, een beetje azijn erover gieten en een nacht laten staan. Dan met de vloeistof in de glazen doen, een stukje laurierblad toevoegen en 120 minuten bij 100 graden inmaken. 

Ik stamp de glazen flink vol, want het slinkt nog wel wat tijdens het wecken.

• 1 year later...

Misschien een stomme vraag,  aar ga die toch stellen.

Ben vlees aan het wecken, worstjes, sousijsjes en frikandelle (platte gehaktballetjes). De worstjes hebben alle vocht boulion opgenomen en zien er opgezwollen uit, had de glazen vol vol genoeg maar niet te vol gevuld met vocht en vlees onder vocht. Zit nu nog maar voor 1/3 vocht in de glazen lijkt wel. Is de rest in de worst getrokken of kan het zijn dat er wat uit de potten gegaan is. Waterniveau in de hoge druk pan is niet meer. Dit is nieuw voor mij, kan iemand helpen?

Het vocht kan niet in de worstjes zitten. Je had namelijk een bepaald volume in de potten aan vocht/vlees. Dat volume hoort hetzelfde te blijven/zijn na afkoeling. 

Wat bedoel je met 'waterniveau in de hogedrukpan is niet meer'? Ze moeten wel helemaal onder water staan.

Ik zou ze versneld laten afkoelen zodat het vlees niet bederft als er geen vacuüm is.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Dat het water in de pan niet meer is geworden, mocht de vocht uit de potten gedrukt zijn zou dat niveau meer moeten zijn.

3/4 waterniveau geeft weck aan en in de drukpan mag niet meer. 

Van 1 pot was een beugel los, dus die is al afgevallen en gaat de koelkast in na afkoelen voor een maaltje. De anderen 4 zien we wel na afkoelen en de beugels verwijderen. Van 2 betwijfel ik het al, omdat de ringen anders zitten op een plek. Na ja manlief zal het niet erg vinden. Ik baal natuurlijk wel, zo wil ik geen weckglazen op de plank zetten. 

Vlees is eerst gegaard, dan in de weckvlessen met de aangegeven tijd. Dus sneller afkoelen zal niet nodig zijn, gaan wel de koelkast is na afkoelen. Maar mijn man kennende, zal 1 glaß al opperdepop geroofd worden.

Ik denk niet dat je dat niveauverschil ziet. De pan verliest ook vocht door stoom.

Ik bedoel sneller afkoelen zodat het snel de koelkast in kan. 

Ik wist niet dat het 3/4e water is met de nieuwe potten 😳. Ik heb alleen een oude beschrijving die zegt dat ze helemaal onder water moeten  

Edited by fre3ke

Lees net in andere topic lees alle door, dat de weckpotten tot 100 graden zijn en de mason ball usa schroefdeksels 120 graden en hoge druk pannen. Ik heb ze in hoge druk pan en niet normale pan 100 graden, zou dat de oorzaak zijn dat weck potten die hoge temp en druk niet kunnen hebben?

3 van de 5 zijn vacuum, van 1 was 1 klip los gegaan en van de ander de deksel los geknald. Die plof was schrikken, dacht een glas onploft.

Van de 2 mislukte vlees apart gepakt en al van gegeten bij de soep die overheerlijk was. En de anderen 3 staan in de koelkast en worden dan ook opgemaakt. Volgende poging minder druk, misschien was de druk teveel.

zit er wel aan te denken de glazen ook USA systeem te gebruiken, voor een paar potten heb ik deksels ergens liggen. Paar potten bestellen als ik die deksels gevonden heb. En dan proberen of die beter met de hogere temp en druk lukken, waar ik van uit ga omdat het de normale manier is onder hoge druk inmaken.

Heb je geweckt of pressure canning gedaan? Als je hebt geweckt, dan moet je vlees in ieder geval 2 uur op 100 graden wecken. Dat kan een oorzaak zijn van ondichte potten. Heb je pressure canning gedaan (hogedrukketel) dan kan het zijn dat de weckpotten daar niet zo geschikt voor zijn. Maar dat weet ik niet zeker, want ik weet van die methode te weinig af. Ik weck alleen.

Gaar vlees en pressure canning 60 min 120 c, maar met weckglazen denk dat daar de oorzaak is. 2 verschillende systemen, weck 100 graden geen druk en langer en pressure is met druk schroefdeksel en korter 120 c.

Het kan wel met weckglazen, maar er zijn een paar puntjes waar je op moet letten volgens "WECK", minder eenvoudig bv. Als je de glazen er te snel uithaalt is er nog teveel overdruk in de glazen en komen ze los, zelfs met klem. vermelde stand 2 is 117 graden, stand 1 109 graden.

1594880982_kyoScan-7_18.2022-15_50_36.thumb.jpg.46c3855b4d96863a94adca0193019534.jpg

Edited by redzebra

Dank je!

Is met inmaken gebeurd, de druk was al teveel. Plof gehoord toen ik er bij stond en van een pot waren de klemmen en deksel af geschoten. 

3 van de 5 waren goed vacuum, maar na afkoelen in de koelkast en heeft prima gesmaakt. Alle 5 glazen opgemaakt was lekker, staan weer klaar voor soepje.

• 1 month later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Echt slecht ?  dan is de pot niet meer vacuüm, dat merk je direct en dan moet je die zeker niet meer gebruiken (daarom heb je ook dat kliksysteem met schroefdeksels). Maar ik denk dat je doelt op botulisme, als je daar zeker wil in spelen, minimum 10 min koken voor gebruik.

• 1 month later...
  • 4 weeks later...