Oudholland Posted August 8, 2013 Share Posted August 8, 2013 Deze winter ga ik een kas plaatsen (3x6 meter), maar ik twijfel nog wel over de bemesting.Het stuk grond waar deze moet komen is klapzand in ZO-Brabant. En dan ook nog eens een stuk van de tuin waar weinig bemest is in het verleden (hebben altijd bomen en struiken gestaan die een jaar of 2 gerooid zijn toen we het huis kochten).Is niet helemaal een ideaal stuk voor een kas, want hij staat daar eigenlijk iets te dicht op een haag waardoor hij niet 100% in de zon staat (dak wel helemaal gelukkig), maar ik wil hem niet op de volkstuin zetten omdat ik niet zeker weet of ik wel op dat complex wil blijven, en me laatst maar heb ingeschreven op de wachtlijst van een ander complex... Ik heb de keuze tussen gemeentecompost, eigen compost of stalmest. Eventueel aangevuld met koemestkorrels etc. Of moet ik iets anders proberen te regelen? De kas gaat vooral gebruikt worden voor tomaten, en in het vroege voorjaar om diverse plantjes voor te kweken. Hoe zouden jullie bemesten? Gr. Rob Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mellema Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Mest van de gemeente is het goedkoopst neem ik aan? Afhankelijk van de behandeling lijkt dit een veilige keuze. Compost is altijd wel goed, tomaten kunnen een relatief hoge EC (zoutgehalte) verdragen wanneer ze in de opkweek zijn. Later bemesten met koemestkorrels is een optie, maar zou ook met vloeibare plantenvoeding kunnen. DIt stuurt wat makkelijker (Korte termijn). Let op zaailingen niet te hoog in de bemesting, alhoewel tomaten wel een EC kunnen hebben van 1 -1,5Hoop dat dit je kan helpen? Meer info op de site http://www.potgrondshop.nl/FAQ#NPK Quote http://www.Potgrondinfo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Ik bemest met compost of goedkope potgrond en koemestkorrels.Vloeibare meststof is vooral voor extra bemesting tijdens de vruchtzetting. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 23, 2013 Share Posted August 23, 2013 Klapzand is natuurlijk wel erg dun zand. Maar niet noodzakelijk erg onvruchtbaar. Maar goed. Jij zegt dat daar struiken hebben gestaan. Dan zal het wel lekker uitgemergeld zijn ja. Wat ik zou doen: de bovenste steek grond half afvoeren en in de tuin gebruiken verder daar. Dan een kuub ( ik zie nu even niet hoe groot je kas is ) potgrond ( geen tuinaarde !! ) aan laten rukken.Die potgrond goed vermengen met de zandbodem. Teeltlaag creëren dus. Dan de winter over een laag compost erop en in het vroege voorjaar ook dat iets onderwerken of daar doorheen poten. Het seizoen van de tomaten de tomaten bijmesten, en af en toe koemestkorrels. en later complete mest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted August 26, 2013 Author Share Posted August 26, 2013 @Bit, de kas staat er nog niet, maar wordt 3x6 meter.Grond afvoeren hoeft niet, de tuin ligt daar al wat lager dan de rest, dus ik kan direct ophogen. Hooguit een stukje waar wat gele grond doorheen zit omdat er ooit een tegelpad heeft gelegen. Compost is geen probleem, afgelopen voorjaar was er een actie bij de gemeente om gratis compost te halen, heb daar toen een aanhanger gehaald (bijna een kuub) en die ligt nog steeds op een hoop achter in de tuin. En als ze komend voorjaar weer zo'n actie hebben, haal ik weer. Ik heb op dat stuk dit jaar aardbeien gehad, die hebben het redelijk gedaan (gezien de omstandigheden). Nauwelijks bijgemest (een kruiwagen compost op 20 m2 en een handje koemestkorrels). Alleen op de strook waar gele grond doorheen zit, zag je dat de aardbeien het slechter deden. Maar voor de kas ga ik zeker dus aan grondverbetering doen.Zal eens op zoek gaan naar een adresje waar ik een aanhanger potgrond kan halen. Want ik kom het alleen tegen in zakken, en dan wordt het een duur grapje... Ik hoef me in ieder geval geen zorgen meer te maken over water geven, heb afgelopen vrijdag een grondwaterbron laten boren, en mijn pomp van 4,8 m3/uur geeft voldoende helder water. Gr. Rob Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts