To bee or not to bee

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

To bee or not to bee

Berichtdoor Charly » Vr 23 Feb 2018, 10:40

Beste allemaal,
Gisteren is de imkercursus in Oegstgeest gestart, en ik neem deel dit jaar. Voor wie het leuk vindt, wil ik leuke en nuttige feiten verzamelen. En jullie ook meenemen in wat ik zoal leer. De eerste zeven lessen betreffen theorie, en de laatste lessen meer praktijk. Hoop eea te illustreren met foto's en links.
Mijn uiteindelijke doel is te beslissen of we wel of niet zelf bijen gaan houden. Of gaan voor de tussenvorm: iemand anders een plek aanbieden voor zijn kasten op ons land (in ruil tegen wat was en honing :D ) Tot die tijd dompel ik me in de hoofd- en bij(HA)zaken van het bijenhouden. Omdat het zo rete-interessant is.

De informatie uit de theorielessen kun je hier online zelf vinden.
http://www.imkerpedia.nl/startcursus/

Interessante feitjes uit de les van 22-02
- Handschoenen dragen bij kist openen kan, maar ben voorzichtig: als je een bij doodmaakt ruikt de rest het gif en wordt enorm pissig.
- Immuun worden voor bijensteken duurt +/- 2 jaar. (Ca 50 steken)
- Aanraden ipv met handschoenen, met blote armen dat gaat precieuzer
- Rustig bewegen in de buurt van de kast of als je met de bijen werkt. Dat alarmeert ze niet. Dus doe kalm
- Als je gestoken bent, wrijf even langs je kleding en dan valt de angel er zo uit en evt uitzuigen. (Niet gaan pulken! Dat werkt averechts)
- Bijenkorf heet bij imkers ook wel een bijenmoordenaar. Want raten worden aan de korf vastgebouwd door de bijen dus moet t volk wijken als je honing wilt oogsten.
- Beter bijenkasten. Want dan kun je honingraampjes oogsten volk blijft intact.
- Ruimte tussen de raampjes 4 / 8 mm. - Kast bestaat grofweg uit: Losse bodem, broedkamer, een of meerdere honingkamers
- In winter buitenste ramen eruit, isolerend blok
- De koningin heet bij imkers een Moer. En is lang niet zo belangrijk als wij denken. Het is geen centraal regelorgaan.
- Moerrooster: een gaasplaat die je op de broedkamer legt. De moer kan er niet doorheen dus alleen werksters met honing kunnen bovenin de honing kamer komen
- Bijen zijn visueel georiënteerd. Een jonge bij die voor het eerst buiten vliegt, vliegt achteruit om de omgeving van de kast in zich op te nemen.
- Kast verplaatsen kan slechts een halve meter naar rechts. Halve meter naar links of meter naar achteren. Niet meer.
- Bijen eten ook stuifmeel
- Propolis gebruiken ze om alles mee vast te kitten (muurvast!) Ze verzamelen dit van naaldbomen
- Water is voor bijen ook super belangrijk! Dus zorg dat ze makkelijk in en uit het water kunnen (door er stro in te zetten ofzo) minimaal 5 meter van het nest.
- Werksters zijn vrouwtjes die geen eitjes kunnen leggen door een stofje dat koningin uitscheidt.
- Als nectar binnen komt met de honingbij bevat het 20% suiker. Moet naar 80%. Doet een andere werkster bij. Dan kan het niet meer schimmelen.
- Bijen oriënteren zich op de zon. Ook als er wolken zijn. Zij zien nl Ultraviolet licht.

Tot zover maar weer!
Laatst gewijzigd door Charly op Zo 01 Apr 2018, 18:14, 3 keer totaal gewijzigd.
wees bevriend met kleine dingen

reina
Moestuin Seizoen: Bekijk update (6)
Woonplaats / locatie: Diemen

Re: To bee or not to bee

Berichtdoor reina » Vr 23 Feb 2018, 17:15

leuk dat je de cursus doet. Ik heb de theorie dit najaar gedaan en begin straks, ca april met de praktijk
Zelf bijen houden lijkt me super leuk maar ik heb geen plek in mijn tuin dus voorlopig ga ik kijken bij buurtimkers.

appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (230)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Berichtdoor appelvrouw » Vr 23 Feb 2018, 17:50

Leuk Charly ik ga dit volgen. Ik zal zelf niet zo gauw bijen gaan houden maar onze burgervader doet dat wel, misschien kan ik eens met hem mee en weet ik nu al dat ik kalm aan moet doen.
Ons voorhuisje ( 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

oscardevos
Woonplaats / locatie: Bennekom

Berichtdoor oscardevos » Vr 23 Feb 2018, 17:54

Succes met de cursus, Charly en leuk dat je ons op de hoogte houdt.
Cool dat de bijen ook in z'n achteruit kunnen vliegen :cool:

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (229)
Woonplaats / locatie: zelhem

Berichtdoor Jorieke123 » Vr 23 Feb 2018, 18:29

Helemaal leuk, wij lezen mee!

jootje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (60)
Woonplaats / locatie: soest

Berichtdoor jootje » Vr 23 Feb 2018, 22:01

Ernstig leuk, om te volgen ook!
Ben heel bemieuwd of je uiteindelijk zelf bijtjes gaat houden.
Succes!
Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

pippi
Moestuin Seizoen: Bekijk update (20)
Woonplaats / locatie: Zuid-Holland

Berichtdoor pippi » Vr 23 Feb 2018, 22:14

Leuk hoor! Ik was ooit van plan een imkercursus te gaan volgen en heb me er toen flink in verdiept. Het is er toen niet van gekomen, maar het lijkt me nog steeds mooi om een volkje honingbijen onderdak te kunnen bieden.

Heb je ook al iets geleerd over de verschillende rassen? Dat vond ik echt heel erg interessant. Wat ik ervan begrepen heb is dat de mens vooral heeft geselecteerd op een zachtaardig karakter, maar dat juist wat fellere bijen zich beter kunnen weren tegen vijanden en ook beter bestand zijn tegen ziektes en plagen. Er zijn zelfs bijensoorten die de gevreesde varroa-mijt van elkaar afplukken en doodbijten.

Ik ben wel benieuwd of jouw cursus helemaal traditioneel is of wat bijvriendelijker. Want er wordt best wat gehannesd met die bijen, dat gesleep van hot naar her met kasten, afknippen van de vleugels van de koningin, moerroosters :roll:, afbranden van volkjes, kunstmatige inseminatie in plaats van een bruidsvlucht... Het kan allemaal ook met wat meer respect, Het zijn zulke gave dieren, bijen, en hier en daar is imkeren eigenlijk verworden tot een equivalent van de bio-industrie, terwijl het zeker ook anders kan.

Oh, en een docu die je echt wel moet zien is More Than Honey. Hij stond voorheen op Youtube, maar ik kan hem helaas niet meer vinden.

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Vr 23 Feb 2018, 23:28

Ik las de titel en dacht, dat is er een van Charly. En jawel. Leuk hoor dame!
Mijn tante en haar zoon houden bijen. Ben toen in een Turkse tuin diverse malen op mijn hoofd gestoken. Sindsdien vind ik ze wel een beetje eng, maar van een afstandje erg mooi.

Veel plezier en ik zal meelezen. Van een afstandje uiteraard

Bzzzzz

Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Berichtdoor Charly » Vr 23 Feb 2018, 23:40

He wat leuk! Had gemist dat er reacties waren (op mobiel gaan die meldingen niet altijd 100% goed) En nu kijk ik en zie ik allemaal mensen die het leuk vinden om mee te lezen. Fijn zo. Motiveert mij ook weer :thumbup:
@reina, Wat leuk dat jij de cursus ook doet! Dan kunnen we elkaar aanvullen :)
Ja ik vond de eerste les al interessanter dan ik verwacht had. Ik dacht al heel wat te weten van bijen, eerlijk gezegd :oops: , maar heb echt meteen dingen opgepikt die volledig nieuw waren. Zoals dat achteruit vliegen inderdaad :lol:
Over rassen hebben we het nog niet gehad. Komt vast nog! Maar ongeveer het eerste wat de leraar zei was dat hij de bijen nooit om de honing gehouden heeft, maar omdat hij van bijen houdt. En dat het mooi meegenomen was als hij honing kon oogsten. Vond ik een prettige positieve insteek. :thumbup:

De lessen zijn in het clubgebouw van de lokale schaatsclub, en nu het ineens zo gaat vriezen, lijkt het erop dat we onze ruimte volgende week niet zullen kunnen gebruiken. Wegens hordes schaatsenthousiastlingen :) Dus de eerstvolgende les is nog even onbekend. Maar hoe dan ook “to bee continued!”
wees bevriend met kleine dingen

Anna3
Moestuin Seizoen: Bekijk update (18)
Woonplaats / locatie: Regio Utrecht

Berichtdoor Anna3 » Vr 23 Feb 2018, 23:59

Haha ;) Leuk dat je een bijencursus doet en je kennis met ons wil delen Charly!

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.