Witte geit?

Alles over het houden van nutsdieren, zoals kippen, varkens en geiten.
Charly
Moestuin Seizoen: Bekijk update (8)
Woonplaats / locatie: VOORHOUT

Witte geit?

Berichtdoor Charly » Wo 21 Nov 2018, 14:48

Zul je zien natuurlijk, heb je net een geit aangeschaft, vind je alsnog een puik adresje voor geitenkaas in de buurt. :roll:
Precies hetzelfde als met mijn imkercursus, waarvan we gisteren de laatste bij-eenkomst ;) hadden. Sinds ik met bijen bezig ben, komt dat zo af en toe ter sprake, et voilà, blijken er maar liefst twee imkers in mijn straat wonen. Heb dus besloten niet te gaan bijen, maar te gaan ruilen. Pondje vlees voor potje honing ofzo. Maar goed, ik dwaal af. De geitenboerderij.

De boerderij heet Van Dorp Geitenkaas, en de biologische kaasjes zelf hebben een label "de Vrijbuitertjes".
Enorm komisch, vindt mijn taalknobbel. Want hun beestjes lopen inderdaad ook vrij buiten natuurlijk.
https://www.vandorpgeitenkaas.nl/

Ik heb er een ochtend rondgesjouwd. Kwam alleen om wat naar de kaasjes te kieken, maar ja, je raakt aan de praat. En voor je het weet, gaat het over kaas maken, pasteuriseren, botulisme, slachten, dekbokken, melktechnieken, rassen, karakters, oorlabels en inspecties... en is je ochtend om. Ik mocht ook nog even binnen kijken bij de bok die apart staat met de geitjes die dit jaar gedekt moeten worden. Echt mooierds hoor.

De mensen van de kaasmakerij van Van Dorp zijn begonnen met Toggenburgers, maar daarna wel over gegaan op Witte Geiten, ze hebben gezegd waarom, maar dat ontschiet me nu totaal. :think: Voor de leuk hebben ze er nu een bonte bok bij. Als je hun kudde buiten in de wei ziet grazen, is dat echt een prachtig gezicht. Bruine Toggenburgers, Witjes, en wat bonten ertussen. Heel vrolijk, al die kleurtjes. Niks geen eenheidsworst.

Heb er natuurlijk ook lekkers gekocht. Ze hebben een bekroonde ‘feta’. Die heb ik net geproefd. Ik ken een feta als veel harder en zouter. Deze is zacht en romig. Erg erg lekker. Maar minder pittig dan ik dacht. De neutrale belegen kaas, en de jong belegen Honingklaverkaas moet nog geproefd. Wat een straf ;)
Afbeelding

Met onze eigen mekkeraar gaat het best. Ze heeft besloten die kleine opn*kertjes maar als mede-geitjes te accepteren. Maar als ik in de buurt ben, loopt ze toch liever bij mij. Ze wordt graag gekroeld en eet uit de hand. Maar goed, ze maakt ook lawaai hoor. Als ze me ziet. Ik stoor me er - vooralsnog - gelukkig niet aan. :angel:
Laatst gewijzigd door Charly op Wo 21 Nov 2018, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
wees bevriend met kleine dingen

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (239)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Witte geit?

Berichtdoor Jorieke123 » Wo 21 Nov 2018, 15:49

Wat supergaaf dat die geiten buiten lopen! Ze lopen zelf in en uit? Ze moeten toch ook een keer gemolken worden. Of is dat in de ochtend, gaan ze daarna naar buiten, en dan in de avond weer? 'gewone' biologische melkgeiten komen meestal niet buiten hoor. Hebben veel ruimte, en stro en goed voer enzo, maar volgens mij geen uitloop.

Edit: na even zoeken blijkt dat een bio melkgeit altijd naar buiten moet kunnen. :thumbup:

Charly

Berichtdoor Charly » Wo 21 Nov 2018, 19:47

Wat die mensen bij Van Dorp doen, is alleen brok voeren in het melkhok. Zelfs de geiten die niet gemolken worden, moeten daar dus iedere dag naar toe, want daar alleen krijgen ze hun brokjes. Rond voedertijd racet het hele volk met graagte naar de melkplek. De geiten hebben verder de hele dag toegang tot gras (buiten) en hooi (binnen). Zag er erg puik uit allemaal. En aardige mensen ook.

Zelf ga ik ook een "milk stand" maken. Dat is een soort tafel, waar de geit op komt te staan bij het melken (dan hoef je niet zo te bukken :) ) en waar je haar knarretje vast kunt zetten in een soort plankschuifding aan de voorkant. Zij staat trouwens ondertussen lekker te munchen hoor. Dus als het goed is, geen centje pijn...

Kiek. Ziet er zo uit:
Afbeelding

Ik was al aan het rommelen met hout uitzoeken, toen ik dacht: jamaar zeghee. Dat is eigenlijk een soort salontafel. En laten die op Marktplaats nu voor een prikkie te krijgen zijn! Ik heb mijn oog laten vallen op een degelijke tafel, die ruw ik op van boven, en daar schroef ik dan die planken voor het vastzetten van de geitenbol aan vast. Bonus: de tafel heeft een lade. Dus daar kan ik bijv de doekjes in leggen waarmee ik de uier schoonpoets, en ongetwijfeld andere rommeltjes waaraan ik nu nog niet denk ;). Hatsee! (Denk ik nu, maar vooralsnog heb ik dus alleen nog maar denkwerk gedaan, en nog geen gaatje geboord. Dus we gaan t zien hoor)

Nasuada
Moestuin Seizoen: Bekijk update (9)
Woonplaats / locatie: Overijssel

Berichtdoor Nasuada » Wo 21 Nov 2018, 22:05

:D wat een leuk avontuur, je bent niet bij te houden. Leuk, leuk ik ga je verhaal volgen.

Mellie
Moestuin Seizoen: Bekijk update (10)
Woonplaats / locatie: N Holland

Berichtdoor Mellie » Do 22 Nov 2018, 10:00

Gniffel, prachtige kaptafel voor de geit

Cupcakeje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (22)
Woonplaats / locatie: siebengewald, Nederland

Berichtdoor Cupcakeje » Zo 02 Dec 2018, 17:48

Wat leuk een geitje :D wanneer is er een extra mtfd bij jullie ? Dan kunnen we kroelen :angel: :lol:

angela
Moestuin Seizoen: Bekijk update (66)
Woonplaats / locatie: Brabant

Berichtdoor angela » Zo 09 Dec 2018, 14:38

Hier heb je een site waar je van alles gratis af kunt halen Charly ook tafels, te vinden op FB.
Ik geef vraag leen misschien de moeite waard om die eens op te zoeken?
Je kunt letterlijk van alles krijgen maar ook vragen en weggeven.

Charly

Witte geit?

Berichtdoor Charly » Do 13 Dec 2018, 12:33

Ah? Leuk idee Angela. Ik zal eens gaan zoeken.
En Cup, je bent altijd welkom hoor. Geitje knuffelen of varkje aaien, en gewoon voor een kop thee met cake :)

Hier zijn we weer een stukje verder met vanalles.
Het geiten-afdak cq melkhok is bijna klaar. We hebben het van ons eigen wilgenhout gemaakt, dus om dat een beetje 'recht' te krijgen allemaal duurt 3x langer dan je denkt steeds. Daarnaast zijn we niet zo handig, dus soms blijken je zorgvuldig uitgedachte plannetjes toch halverwege bijgeschaafd te moeten worden. No worries, we komen er wel!
Afbeelding

Eronder staat de oude salontafel. Ik heb Witte geit er al een paar keer opgezet. De hoogte is prima. Maar het oppervlak een beetje te glad. Ik dacht wat zand door olieverf te gooien en daarmee de bovenkant in te smeren. Dan ruwt het mooi op, en zit er nog een extra beschermlaag over ook.
En dan moeten we dus nog dat ding maken om haar knarretje in vast te zetten. Ik vraag me af of dat nodig is trouwens hoor. Als ik haar borstel staat ze heel braaf stil. Ik probeer haar ook aan te wennen dat het okay is als ik haar ehh, nou ja, tietjes aanraak. Dat vindt ze echter niet grappig. Ze hipst steeds weg, 'joh afblijven, da's privé'. :o En ik kan haar geen ongelijk geven. Voelt vet stom om een beetje een geit te staan bepotelen. Al lang blij dat er geen camera hangt ofzo. Ik zie de headlines al voor me... :shock:
Maar goed. We zullen er aan moeten wennen, zij en ik.
Gelukkig heeft zij er ervaring mee, dus als straks eea 'voor het echie' is, dan komt het vast wel snor. Al vertelde die vorige eigenaar dat hij een geitje in zo'n 1,5 minuut leeg melkte. Dat zie ik mezelf nog niet doen. Misschien is dat rek voor haar knar dus toch nog niet zo'n stom idee...

Wat nog? Oh ja, wie weet hoe je frituurvet uit de vacht van een geit krijgt?
Want toen wij de binnenkant van het geiten -en 's zomers ook kippen- hok flink in het frituurvet zetten tegen mogelijke bloedluis, hadden we nog niet bedacht dat we er een Witte geit in gingen houden. Inmiddels is Mme dus helemaal niet wit meer, en vooral heel plakkerig. Met borstelen gaat het maar heel mondjesmaat, dan verdeel ik het meer, dan dat het weggaat. Ik mag haar natuurlijk met dit gure weer niet wassen. Maar als het straks een beetje minder koud is: oplossinkje warm water, beetje azijn, beetje afwasmiddel? Iemand anders nog geweldige ideeen? (Ja, "je hok niet met frituurvet insmeren was een leuke geweest". :roll: )

Afbeelding

Nog iets? Jazeker, heb geleerd waarom geiten altijd in hooi staan, en niet op stro. Dat viel me nl op bij zowel haar fokker als bij de geiten van de kaasmakerij. Geiten zijn smeerpeuken en piesen en poepen binnen. Stro absorbeert niet voldoende, hooi veel beter. En het is belangrijk dat een geit droog en schoon ligt. Want na het melken staan die 'gaatjes' nog open, en als daar vuil in komt, heb je kans op ontstekingen en mastitis. En dat willen we niet. En dus ga ik vanmiddag de Caddy voldouwen met baaltjes hooi van een boer hier in de buurt. 4,5 euro voor baaltjes van ongeveer 20kg. Niet echt goedkoop. Maar ja, dat hoort erbij in t Westen vrees ik.

Verder lees en kijk ik me suf over de dracht en geboorte, het melken, het al dan niet scheiden van mams en de kids en ja toch ook: kaas maken.
Ik heb bijv een receptje voor feta gevonden dat me toch zo ontzettend lekker lijkt! Oh en ook geleerd dat geitjes al vanaf 8 weken 'speels' kunnen worden, en dus drachtig. Dus stel Witte geit krijgt een bokje en een geitje, dan moet je die al na 8 weken scheiden. Pfff. De vieslakken :lol:
Nou. Zo kan ie wel weer voor vandaag!
Laatst gewijzigd door Charly op Do 13 Dec 2018, 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Cupcakeje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (22)
Woonplaats / locatie: siebengewald, Nederland

Berichtdoor Cupcakeje » Do 13 Dec 2018, 19:47

Gezellig doen we een keer! Gaan jullie trouwens ook het geitenvlees eten? Ik ben heel benieuwd hoe dat smaakt, het schijnt wel lekker te zijn :shifty:

Charly

Berichtdoor Charly » Ma 17 Dec 2018, 18:17

Jazeker. Da’s wel de bedoeling. Vooral als we bokjes krijgen. Die mogen dan een maand of 9 lekker in de wei rond keuteren, en zo rond nov / dec is het dan mooi geweest. Ik ben nog aan het uitzoeken of ik ze dan beter wel of niet kan castreren. En als ja, dan volgens welke methode. Allemaal nog te bezien. Ach en misschien worden het wel gewoon geitlammetjes. Ik hoop in ieder geval zeker 2. Dan kunnen ze lekker met elkaar spelen. Da’s zoveel leuker!

Terug naar “Nutsdieren”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.